1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A számítógépes grafika

Nyitott rendszerű képzés-Távoktatás Oktatási segédlete/Felsőoktatási tankönyv

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Gábor Dénes Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 388 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-577-243-2
Megjegyzés: 305 ábrával illusztrálva. CD-melléklet nélkül.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A "Számítógépes grafika" című könyv a számítógépes grafika és képfeldolgozás legfontosabb fogalmait, algoritmusait és szabványait mutatja be az olvasónak. A szerző arra törekedett, hogy e viszonylag szerteágazó szakterület ismeretanyagából a lényeges tudnivalókat kiemelje és összefoglalja, és a számítógépes grafika összes fontosabb részterületéről adjon egy átfogó képet.
Terjedelmi korlátok miatt sincs lehetőségünk, hogy az egyes algoritmusokat teljes részletességgel bemutassuk. Ebben az is gondot okoz, hogy az egyes eljárásokhoz szükséges matematikai apparátus (funkcionál analízis, kombinatorikus topológia, projektív geometria stb.) messze túlmutat a műszaki felsőoktatás matematika tananyagán. Ennek ellenére a szerző - ahol csak ez lehetséges - megpróbál szemléletesen utalni az algoritmusok fontosabb elemeire.

Tartalom

Előszó7
A könyv CD mellékletének tartalma és használata9
A számítógépes grafika fogalma, a grafikus rendszerek típusai és felhasználási területeik17
A számítógépes grafika és a digitális képfeldolgozás fogalma17
Generatív számítógépes grafika18
Digitális képfeldolgozás19
Vektorgrafikus és rasztergrafikus rendszerek20
Grafikus rendszerek architektúrája, grafikus adatstruktúrák és adattípusok22
A számítógépes grafika tipikus felhasználási területei26
Számítógéppel segített tervezés és gyártás26
Térképészeti információs rendszerek27
Grafikus prezentáció28
Folyamatok felügyeletét segítő számítógépes grafikus rendszerek28
Szimuláció és animáció készítése számítógépes grafikával29
Szöveg- és kiadványszerkesztés30
Virtuális valóság és felhasználása31
Fotorealisztikus képábrázolás35
Az Internet szerepe a számítógépes grafika fejlődésében37
Vizuális kultúra és az információs társadalom40
Ellenőrző kérdések41
Modellezés, koordináta-rendszerek, affin és perspektív transzformációk, fraktálgeometria43
A számítógépes grafika modelljei43
A modellezés elve, a modellterek fajtái43
A 2D-s és 3D-s modellterek jellemzői46
Világkoordináta-rendszerek és transzformációk47
Koordináta-rendszerek47
Térelemek egyenletei és metszésük49
Transzformációk51
A térbeli transzformációk számítógépes algoritmusainak egyszerűsítése homogén koordináták bevezetésével59
Fraktálgeometria alkalmazása a számítógépes grafikában64
A fraktál és a fraktálgeometria fogalma64
Fraktáldimenzió66
Lineáris, nem lineáris és sztohasztikus fraktálok68
Fraktálok alkalmazása a számítógépes grafikában71
Ellenőrző kérdések73
Térbeli görbék és felületek vektorgrafikus modellezése75
Görbék és felületek modellezésének matematikai és geometriai alapjai76
Görbék leírása76
Felületek leírása79
Görbék és felületek megjelenítéséhez szükséges poligon és poliéder modellek80
Görbék és felületek vektorgrafikus modellezésével szemben támasztott követelmények84
Görbe és felület modellezési módszerek86
Interpoláció és approximáció86
Interpoláció és approximáció polinomokkal 89
A spline és a köbös kétparaméteres felületfolt (bicubic patch) fogalma91
Az ívdarabok és felületfoltok folytonos csatlakozása92
Térbeli görbék modellezése94
Hermite interpolációs ívek96
Bézier approximációs ívek, de Casteljau-algoritmus105
Racionális B-spline görbék, NURBS108
Térbeli felületek modellezése111
Vonalfelületek. Coons-foltok, felületgenerálás görbe mozgatással111
Bézier és B-spline és NURBS felületek113
Ellenőrző kérdések118
Az emberi látás és a fényterjedés törvényszerűségei, színterek121
Az emberi látás121
Az emberi látás biológiai alapja, színérzékelés121
Kontúrlátás, térlátás és mozgóképérzékelés125
Az emberi képérzékelés esztétikája129
A fényterjedés fizikai alapjai131
Fényforrások sugárzási energiája és teljesítménye, besugárzás-erősség és a Lambert-féle négyzetes távolság- és konszinusztörvény, sugársűrűség132
Vizuális fotometria136
Fénykibocsátás, fényvisszaverődés és -törés138
Színterek144
A színkeverés alapjai144
Az RGB, CMY, CMYK és HSB színtér148
Színek kódolása a számítógépes grafikában153
Ellenőrző kérdések156
Rasztergrafika157
A rasztergrafika legfontosabb jellemzői157
A raszteres kép felépítése158
Színkezelés160
Raszteres képek tárolása és visszakeresése161
Rasztergrafikus primitívek162
Rajzelemek, vonalstílus, vonalvastagság, kitöltő mintázat163
Szövegek kezelése raszteres képernyőn164
A rasztergrafikus megjelenítést biztosító hardver funkcionális elemei170
A raszteres felhasználói felület funkcionális lehetőségei172
Clipart, sztereogramm, morphing175
Clipartok175
Sztereogrammok176
Morphing179
A rasztergrafika legfontosabb algoritmusai180
Modellezés 2D-s egészkoordinátás rendszerben180
Anti-aliasing183
Super-sampling184
A képfeldolgozás és tömörítés alapjai185
Képbevitel a számítógépes rendszerbe186
A képjavítás eljárásai187
Szegmentálás és osztályozás, alakfelismerés187
Képtömörítés188
Képfájl típusok és konvertálásuk193
Ellenőrző kérdések195
Vektorgrafika197
Vektorgrafika általános jellemzői198
A vektorgrafika és a rasztergrafika összehasonlítása198
A modelltér és a vektorgrafikus adatbázis199
A geometriai modellezés alapjai204
Műveletek a modelltér vektorgrafikus objektumaival208
Felhasználói kommunikáció a vektorgrafikus szoftverekkel216
Ellenőrző kérdések 220
Vektorgrafikus geometriai modellezés222
Huzalvázmodellezés222
Palástmodellezés225
Testmodellezés227
Ellenőrző kérdések233
A modelltér jeleneteinek ábrázolása raszteres képen234
Huzalvázas ábrázolás234
Árnyalt megjeleníés235
Fotorealisztikus megjeleníés237
A 2D-s raszteres kép előállításának lépései242
Kivágás és a normalizált ábrázolási térbe történő leképezés 243
Látható kép meghatározó algoritmusok248
Megvilágítási és árnyalási modellek és algoritmusok260
Felületi részletek modellezése, textúrák271
Árnyékok kezelése278
Átlátszóság és tükröződés kezelése280
Ellenőrző kérdések281
Fotorealisztikus képábrázolás algoritmusai285
Rekurzív raytracing286
A radiosity algoritmus292
Ellenőrző kérdések 294
A számítógépes grafika szabványai295
Rasztergrafikus szabványok296
A grafikus felhasználói felület szabványa a X-WINDOWS296
Az SRGP297
Vektorgrafikus szabványok298
A GKS és a GKS-3D299
A PHIGS, PHIGS+ és a PEX301
A GCM és a CGI304
A számítógépes grafika legújabb szabványai304
Az OpenGL305
Direct X, Direct 3D és a Fahrenheit projekt308
A Java 3D311
Ellenőrző kérdések312
A grafikus hardver és szoftver315
A számítógépes grafika hardver követelményei315
Processzorok317
Grafikus buszok és csatolók318
A grafikus rendszerekhez szükséges memóriák321
Háttértárak és csatolóik324
A monitor és a monitorvezérlő és gyorsító kártyák325
A monitorok képminőségét meghatározó paraméterek326
Monitorvezérlő és gyorsító kártyák328
Grafikus perifériák332
Adatbeviteli (input) eszközök332
Az ember-gép kapcsolat output eszközei335
A professzionális grafikus programcsomagok337
A 3D Studio MAX340
Az AutoCAD és kiegészítő programcsomagjai341
A CorelDraw343
Az ADOBE PHOTOSHOP345
A virtuális valóság modellező nyelve (VRML)347
Grafikus freeware és shareware programcsomagok352
A POVRAY352
Modellező a POVRAY-hez356
POVRAY Plug-in-ok360
További grafikus freeware és shareware programok361
Ellenőrző kérdések362
Irodalomjegyzék367
Szakkönyvek, tankönyvek, jegyzetek, tanulmányok367
Szakcikkek369
Internet publikációk372
Szószedet379

Budai Attila

Budai Attila műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Budai Attila könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A számítógépes grafika A számítógépes grafika

Melléklet nélkül.

Állapot:
2.440 Ft
1.220 ,-Ft 50
10 pont kapható
Kosárba