Előszó | 7 |
A könyv CD mellékletének tartalma és használata | 9 |
A számítógépes grafika fogalma, a grafikus rendszerek típusai és felhasználási területeik | 17 |
A számítógépes grafika és a digitális képfeldolgozás fogalma | 17 |
Generatív számítógépes grafika | 18 |
Digitális képfeldolgozás | 19 |
Vektorgrafikus és rasztergrafikus rendszerek | 20 |
Grafikus rendszerek architektúrája, grafikus adatstruktúrák és adattípusok | 22 |
A számítógépes grafika tipikus felhasználási területei | 26 |
Számítógéppel segített tervezés és gyártás | 26 |
Térképészeti információs rendszerek | 27 |
Grafikus prezentáció | 28 |
Folyamatok felügyeletét segítő számítógépes grafikus rendszerek | 28 |
Szimuláció és animáció készítése számítógépes grafikával | 29 |
Szöveg- és kiadványszerkesztés | 30 |
Virtuális valóság és felhasználása | 31 |
Fotorealisztikus képábrázolás | 35 |
Az Internet szerepe a számítógépes grafika fejlődésében | 37 |
Vizuális kultúra és az információs társadalom | 40 |
Ellenőrző kérdések | 41 |
Modellezés, koordináta-rendszerek, affin és perspektív transzformációk, fraktálgeometria | 43 |
A számítógépes grafika modelljei | 43 |
A modellezés elve, a modellterek fajtái | 43 |
A 2D-s és 3D-s modellterek jellemzői | 46 |
Világkoordináta-rendszerek és transzformációk | 47 |
Koordináta-rendszerek | 47 |
Térelemek egyenletei és metszésük | 49 |
Transzformációk | 51 |
A térbeli transzformációk számítógépes algoritmusainak egyszerűsítése homogén koordináták bevezetésével | 59 |
Fraktálgeometria alkalmazása a számítógépes grafikában | 64 |
A fraktál és a fraktálgeometria fogalma | 64 |
Fraktáldimenzió | 66 |
Lineáris, nem lineáris és sztohasztikus fraktálok | 68 |
Fraktálok alkalmazása a számítógépes grafikában | 71 |
Ellenőrző kérdések | 73 |
Térbeli görbék és felületek vektorgrafikus modellezése | 75 |
Görbék és felületek modellezésének matematikai és geometriai alapjai | 76 |
Görbék leírása | 76 |
Felületek leírása | 79 |
Görbék és felületek megjelenítéséhez szükséges poligon és poliéder modellek | 80 |
Görbék és felületek vektorgrafikus modellezésével szemben támasztott követelmények | 84 |
Görbe és felület modellezési módszerek | 86 |
Interpoláció és approximáció | 86 |
Interpoláció és approximáció polinomokkal | 89 |
A spline és a köbös kétparaméteres felületfolt (bicubic patch) fogalma | 91 |
Az ívdarabok és felületfoltok folytonos csatlakozása | 92 |
Térbeli görbék modellezése | 94 |
Hermite interpolációs ívek | 96 |
Bézier approximációs ívek, de Casteljau-algoritmus | 105 |
Racionális B-spline görbék, NURBS | 108 |
Térbeli felületek modellezése | 111 |
Vonalfelületek. Coons-foltok, felületgenerálás görbe mozgatással | 111 |
Bézier és B-spline és NURBS felületek | 113 |
Ellenőrző kérdések | 118 |
Az emberi látás és a fényterjedés törvényszerűségei, színterek | 121 |
Az emberi látás | 121 |
Az emberi látás biológiai alapja, színérzékelés | 121 |
Kontúrlátás, térlátás és mozgóképérzékelés | 125 |
Az emberi képérzékelés esztétikája | 129 |
A fényterjedés fizikai alapjai | 131 |
Fényforrások sugárzási energiája és teljesítménye, besugárzás-erősség és a Lambert-féle négyzetes távolság- és konszinusztörvény, sugársűrűség | 132 |
Vizuális fotometria | 136 |
Fénykibocsátás, fényvisszaverődés és -törés | 138 |
Színterek | 144 |
A színkeverés alapjai | 144 |
Az RGB, CMY, CMYK és HSB színtér | 148 |
Színek kódolása a számítógépes grafikában | 153 |
Ellenőrző kérdések | 156 |
Rasztergrafika | 157 |
A rasztergrafika legfontosabb jellemzői | 157 |
A raszteres kép felépítése | 158 |
Színkezelés | 160 |
Raszteres képek tárolása és visszakeresése | 161 |
Rasztergrafikus primitívek | 162 |
Rajzelemek, vonalstílus, vonalvastagság, kitöltő mintázat | 163 |
Szövegek kezelése raszteres képernyőn | 164 |
A rasztergrafikus megjelenítést biztosító hardver funkcionális elemei | 170 |
A raszteres felhasználói felület funkcionális lehetőségei | 172 |
Clipart, sztereogramm, morphing | 175 |
Clipartok | 175 |
Sztereogrammok | 176 |
Morphing | 179 |
A rasztergrafika legfontosabb algoritmusai | 180 |
Modellezés 2D-s egészkoordinátás rendszerben | 180 |
Anti-aliasing | 183 |
Super-sampling | 184 |
A képfeldolgozás és tömörítés alapjai | 185 |
Képbevitel a számítógépes rendszerbe | 186 |
A képjavítás eljárásai | 187 |
Szegmentálás és osztályozás, alakfelismerés | 187 |
Képtömörítés | 188 |
Képfájl típusok és konvertálásuk | 193 |
Ellenőrző kérdések | 195 |
Vektorgrafika | 197 |
Vektorgrafika általános jellemzői | 198 |
A vektorgrafika és a rasztergrafika összehasonlítása | 198 |
A modelltér és a vektorgrafikus adatbázis | 199 |
A geometriai modellezés alapjai | 204 |
Műveletek a modelltér vektorgrafikus objektumaival | 208 |
Felhasználói kommunikáció a vektorgrafikus szoftverekkel | 216 |
Ellenőrző kérdések | 220 |
Vektorgrafikus geometriai modellezés | 222 |
Huzalvázmodellezés | 222 |
Palástmodellezés | 225 |
Testmodellezés | 227 |
Ellenőrző kérdések | 233 |
A modelltér jeleneteinek ábrázolása raszteres képen | 234 |
Huzalvázas ábrázolás | 234 |
Árnyalt megjeleníés | 235 |
Fotorealisztikus megjeleníés | 237 |
A 2D-s raszteres kép előállításának lépései | 242 |
Kivágás és a normalizált ábrázolási térbe történő leképezés | 243 |
Látható kép meghatározó algoritmusok | 248 |
Megvilágítási és árnyalási modellek és algoritmusok | 260 |
Felületi részletek modellezése, textúrák | 271 |
Árnyékok kezelése | 278 |
Átlátszóság és tükröződés kezelése | 280 |
Ellenőrző kérdések | 281 |
Fotorealisztikus képábrázolás algoritmusai | 285 |
Rekurzív raytracing | 286 |
A radiosity algoritmus | 292 |
Ellenőrző kérdések | 294 |
A számítógépes grafika szabványai | 295 |
Rasztergrafikus szabványok | 296 |
A grafikus felhasználói felület szabványa a X-WINDOWS | 296 |
Az SRGP | 297 |
Vektorgrafikus szabványok | 298 |
A GKS és a GKS-3D | 299 |
A PHIGS, PHIGS+ és a PEX | 301 |
A GCM és a CGI | 304 |
A számítógépes grafika legújabb szabványai | 304 |
Az OpenGL | 305 |
Direct X, Direct 3D és a Fahrenheit projekt | 308 |
A Java 3D | 311 |
Ellenőrző kérdések | 312 |
A grafikus hardver és szoftver | 315 |
A számítógépes grafika hardver követelményei | 315 |
Processzorok | 317 |
Grafikus buszok és csatolók | 318 |
A grafikus rendszerekhez szükséges memóriák | 321 |
Háttértárak és csatolóik | 324 |
A monitor és a monitorvezérlő és gyorsító kártyák | 325 |
A monitorok képminőségét meghatározó paraméterek | 326 |
Monitorvezérlő és gyorsító kártyák | 328 |
Grafikus perifériák | 332 |
Adatbeviteli (input) eszközök | 332 |
Az ember-gép kapcsolat output eszközei | 335 |
A professzionális grafikus programcsomagok | 337 |
A 3D Studio MAX | 340 |
Az AutoCAD és kiegészítő programcsomagjai | 341 |
A CorelDraw | 343 |
Az ADOBE PHOTOSHOP | 345 |
A virtuális valóság modellező nyelve (VRML) | 347 |
Grafikus freeware és shareware programcsomagok | 352 |
A POVRAY | 352 |
Modellező a POVRAY-hez | 356 |
POVRAY Plug-in-ok | 360 |
További grafikus freeware és shareware programok | 361 |
Ellenőrző kérdések | 362 |
Irodalomjegyzék | 367 |
Szakkönyvek, tankönyvek, jegyzetek, tanulmányok | 367 |
Szakcikkek | 369 |
Internet publikációk | 372 |
Szószedet | 379 |