1.054.268

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szakrális művészet lényegéről a világvallások tükrében

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Arcticus Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 147 oldal
Sorozatcím: Libri Artis
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-002-561-2
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Manapság minden műalkotást, mely tárgyát a hit területéről kölcsönzi, «szakrálisnak» vagy szentnek szokás nevezni, tekintet nélkül arra, hogy vajon formája, azaz művészi nyelvezete a hit... Tovább

Előszó

Manapság minden műalkotást, mely tárgyát a hit területéről kölcsönzi, «szakrálisnak» vagy szentnek szokás nevezni, tekintet nélkül arra, hogy vajon formája, azaz művészi nyelvezete a hit valóságának megfelelő igazságból fakad-e, avagy e formát pusztán olyan világi művészetből kölcsönzi, mint amilyen a reneszánsz vagy a barokk stílusvilága. A szó valódi értelmében azonban csak az a művészet «szakrális» vagy szent, melynek formái a szellem időtlen tartalmát tükrözik vissza. A művészet lényegileg forma. Míg egy művészi alkotás gondolati témája és annak megformálása között nincs mindig szükségszerű kapcsolat, - az utóbbi pár évszázad egyházi művészete tanúsítja ezt, - addig a forma és a szellemi szemlélet között szoros összefüggés áll fenn. Nem létezik a dolgoknak olyan szellemi szemlélete, melynek ne egy meghatározott formaadás felelne meg, s ahol ez hiányzik, ott hiányzik a szellemi szemlélet is. A puszta hit nem elegendő, hogy a szakrális művészeti formáknak azt a tartalmat kölcsönözze, amit sem az értelem, sem az érzés nem képes kimeríteni, mert a hit akarat és sejtelem, de nem megismerés, míg a forma lényege csak a megismerés számára tárul fel. A forma az érzéki síkon valójában ugyanaz, mint az igazság a gondolatin; az ógörög eidos fogalma ezt fejezi ki. És miként egy gondolati igazság - egy doktrína vagy dogma - gondolat fölötti isteni igazságra vonatkozhat, melynek ugyan lehatárolt, mégis következetes nyomát jeleníti meg, úgy egy forma is utalhat az igazság vagy lét olyan fokára, amely önmagában a formák síkjait felülmúlja, s teljesen sem ezeken, sem a gondolatin nem megragadható. Bizonyos, hogy a forma fölötti nem függ önnön megnyilvánulásától; benső szabadsága folytán a szellem túlemelkedhet a formán is, azonban nem nyilvánulhat meg bármely tetszőleges formán keresztül, s ennélfogva szellemileg közömbös forma sem létezik. - Tegyük hozzá, hogy «forma» alatt itt pusztán az érzékelhető formát értjük, s nem azt, ami a forma általában, mert szigorúan véve a gondolat is egy forma, mégpedig valamiféle egyértelműen lehatárolt, bármi legyen is legmélyebb tartalma. Egy szakrális művészet így mindig a formák e benső törvényszerűségéről, a szimbólumok lényegéről való tudást feltételezi. Vissza

Tartalom

Bevezetés / 5
I. Az indiai templom megalkotása /11
II. A keresztény művészet alapjai / 39
III. «Én vagyok a kapu» elmélkedések a román stílusú templomkapuk képi díszítéséről / 75
IV. Az iszlám művészet alapjai /103
V. Buddha képe /129
VI. «Hegy és víz»
A taoista-buddhista festészetben /139
A szerzőről /153
Képek jegyzéke /155
Ábrák jegyzéke /157

Titus Burckhardt

Titus Burckhardt műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Titus Burckhardt könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem