Előszó | |
ELSŐ RÉSZ | 9 |
Az emberiség gyermekkora | 13 |
Egy kis antropológia | 13 |
Az "emberiség bölcsőjénél" | 13 |
A szerszámhasználatra felszabadult kéz | 17 |
Az ősember kezébe veszi a marokkövet | 19 |
A tűz megszelídítése | 23 |
A tűz birtokbavétele | 23 |
Az ember megtanulja a "tűzcsinálást" | 25 |
Ásóbot, kapa, faeke | 28 |
A földművelők és állattenyésztők élete | 30 |
Az ősközösség felbomlása | 35 |
Az élet vize - a hatalom kulcsa | 37 |
Nem kell többé esőre várni | 37 |
Vízmerítés emelőkkel és kerekekkel | 39 |
Duzzasztógátak és csatornák | 42 |
A felfelé és a házakba folyó víz | 43 |
Elkezdődik a fémkor | 47 |
Réz + ón = bronz | 47 |
Héphaisztosz kovácsműhelyében | 49 |
Az acél - feltalálóját nem ismerjük | 52 |
A bányászcsákány és az ék | 53 |
Megnyílnak a vízi utak | 55 |
Kezdetben volt a tutaj | 55 |
Az ókor óriáshajói | 58 |
Partról partra | 62 |
Történelmi jelentőségű kikötők | 64 |
A vágósarkantyú és a csapóhíd | 66 |
A kerék forogni kezd | 69 |
A csúszótalptól a kerékig | 69 |
Az ösvénytől az országútig | 73 |
Bárki megnézheti a Via Appiát | 74 |
A mechanikai problémák gyakorlati megoldása | 77 |
A világ hét csodája és más monumentális ókori építmények | 81 |
"A leghatalmasabb építmény" | 81 |
Az "örök házak" építése | 83 |
Séta egy elsüllyedt városban | 85 |
Az ókor leleményes mechanikusai | 91 |
A hajítógép-készítők mestersége | 91 |
"Heuréka! Megtaláltam!" | 94 |
Könnyek jelzik az órát | 95 |
Látogatás Hérón automata színházában | 97 |
Titokzatos "elektromos fazekak" | 99 |
Ami a haladást gátolta | 101 |
"Nélküle semmi nem mozog..." | 105 |
A taposókerék - az izomerő kizsákmányolása | 105 |
"Szél, szél, milyen hatalmas is vagy..." | 109 |
A vízikerék diadala és korlátai | 112 |
Az álom, amely soha nem valósulhat meg - a perpetuum mobile | 115 |
Találmányok, melykről sokat beszéltek | 121 |
Lőpor az alkimisták konyhájából | 121 |
A kőhajító lövegek várakat és falakat rombolnak | 124 |
Tartani az irányt! | 128 |
A "fekete mesterség" nem mágia | 132 |
Az idő mérése | 137 |
Óriásokat teremtő kor | 143 |
Ó, évszázad! Ó, tudomány! | 143 |
De re metallica - tizenkét könyv a bányászatról | 147 |
Pillantás a végtelenbe és a láthatlanba | 152 |
A "horrár vacui" legyőzése | 156 |
MÁSODIK RÉSZ | |
Hogy az ujjak mozdítása nélkül dolgozhassanak | 163 |
Mister Arkwrigth a háttérben marad | 163 |
A gyapot okozta kihívás | 164 |
A gép neve "Jenny" lett | 167 |
Fonás vízi erővel | 171 |
Egy ájtatos "széplélek" hasznossá teszi magát | 172 |
A "Cotton Gin" megkoronázza "King Cotton"-t | 175 |
A tűz mozgatóereje | 179 |
Játékok és kísérletek a légnyomással és a gőzzel | 179 |
Új gondolat a "lőpor-erőgép" | 181 |
A bányászok barátai | 184 |
A nagy zseni | 186 |
Mástól tanulni okosabb dolog, mint magunknak próbálkozni | 189 |
Gépek gépeket gyártanak | 193 |
A hagyomány - az akadály a gépgyártásnál | 193 |
Alapjában véve minden a csavarokkal kezdődött | 196 |
Egy pillantás az ősök arcképcsarnokába | 197 |
A csodaszerszám - az eszterga | 199 |
Feltalálók egymás között | 201 |
Csereszabatos gyártás - a sorozatgyártás alapja | 202 |
Metallum martis, vagyis vas gyártása | |
Vas, cobolycímerrel | 205 |
Dud Dudley titka | 209 |
A Darby dinasztia Abrahamjai | 211 |
A kovácsoltvas acállá alakításának mestersége | 213 |
Az első "steel refiner"-ek | 215 |
Szabaddá válik az a modern kohászat előtt | 217 |
A gőzgép hajóra száll | 221 |
A kezdeményezés a belső forgalomból indult el | 221 |
Lapátkerekes gőzösök korzója | 222 |
A Hudsonön felfelé | 225 |
Gőzzel és rummal át a Csatornán | 226 |
Az első gőzösök "öszvérek" voltak | 228 |
A lapátkeréktől a csavarhajtásig | 229 |
Új korszak kezdete a transzatlanti forgalomban | 230 |
A "gőzlovak" meghódítják az országutakat és a síneket | 233 |
Premier Párizs utcáin | 233 |
Sistergés és pöfögés Anglia közútjain | 234 |
Egy fogadás eredménye - a lokomotív | 237 |
Egy zseniális tervező, aki érvényesülni is tudott: George Stephenson | 240 |
A rainhilli győztes | 243 |
"Sas" és "Griffmadár" a síneken | 246 |
A meghatározó esemény | 250 |
A géz fényt, fényt energiát, meleget ad | 255 |
Az első gázvilágítás a Sohóban égett | 155 |
Lenoir gázerőgépe | 258 |
Többet akart, mint csupán 3 lóerőt | 260 |
Az első "sajátkészítésűek" | 265 |
Egy igen jó hatásfokú belső égésű motor | 269 |
A villamos forradalom | 273 |
A dörzselektromos géptől a "villamos oszlopig" | 273 |
"Jön Michelmann!" | 276 |
A morzetávírótól a gyorsnyomtatóig | 280 |
Hallgatási lehetőség, ameddig a drót elér | 284 |
A villamos motor gyermekévei | 287 |
Fény láng nélkül | 291 |
Amivel a természet adósunk maradt | 295 |
A kémia mint segítő a bajban | 295 |
Festékek kátrányból | 298 |
"Ezüst" kivonása agyagból | 301 |
Szálak előállítása fából | 305 |
A hasznos anyag, amely veszélyessé vált | 307 |
A technikai szenzációk kiállítási helyei | 311 |
A Kristálypalota premierje | 311 |
London után Párizs és Bécs jelentkezik | 313 |
Szuperlatívuszok a szekuláris ünnepségek jegyében | 317 |
A századforduló mérleget von | 321 |
A Trocadero-palota és a Place de la Concorde között | 321 |
A századforduló jegyében | 326 |
Történeti áttekintés | 331 |