Előszó
Mire jók az alapismeretek? Magától érthető: a szabadidő-szervezők a szabadidőt szervezik. Mégpedig gyermekek és felnőttek szabadidejét, akik különböző nevelési-oktatási intézményekben - óvodákban, iskolákban, diákotthonokban, nevelőotthonokban - tanulnak, élnek, illetve különböző művelődési intézmények, közösségek, egyesületek, társaságok programjait látogatják, netán szociális intézmények lakói. Amint mondanivalómban előre haladnak, Tisztelt Olvasóim, látni fogják, hogy nem annyira a szabadidő szervezése lesz a feladatuk, mint inkább a szabadidőben végbemenő tevékenységek szervezése, ami nem jelenti azt, hogy ne kellene segíteniük azoknak az időkereteknek a létrejöttében, melyekbe ezek a tevékenységek beleilleszthetők. Munkájuk mindenképpen sokszínű és bonyolult, nagyon gyakorlati és konkrét. Ezért gyakorlati és konkrét az a tudás is, amit megkövetel.
Hangsúlyozva még, hogy e munkának bizonyosan kialakulnak a sémái, receptjei, de azért minden egyes aktusa sajátos és egyedi feladatot jelent, mindig más és más helyzetben kell cselekedni, valamilyen mértékben mindig eltérően az előzőektől.
A gyakorlati munkát a gyakorlatban lehet megtanulni, ott lehet megszerezni az elvégzéséhez elengedhetetlen tudást. A későbbiekben szó lesz arról, hogy a tanulás egyik fajtája, útja az ún. komponensként végbemenő avagy járulékos tanulás, amely nem a megtanulás céljára szerveződik, hanem egészen más, közvetlen feladatok végrehajtására, de eközben tanulás is végbemegy, gyakran anélkül, hogy erről tudomást vennénk. Nem tanulásként éljük át, hiszen egészen más tennivalók elvégzésére koncentrálunk. A végén pedig, amikor a feladatot teljesítettük, a tennivalókat elvégeztük, a hozzájuk kapcsolódó tudásnak is birtokába jutottunk. Látható, hogy ez a fajta tanulás része (komponense, járuléka) egy másfajta (nem tanulási) tevékenységnek. Nos, a szabadidő és benne végbemenő tevékenységek megszervezését jórészt szervezés közben, a feladatok jelentkezése és végrehajtása során fogják megtanulni, vagyis a komponensként végbemenő tanulás útján.
Vissza