Előszó
Kétségtelen, hogy az ember tudásának nagy föllendülése egyenes összeköttetésben áll az intenzív nemzetközi érintkezéssel.
Ahogy a technika vívmányai lehetővé tették a gyors, fáradság nélküli...
Tovább
Előszó
Kétségtelen, hogy az ember tudásának nagy föllendülése egyenes összeköttetésben áll az intenzív nemzetközi érintkezéssel.
Ahogy a technika vívmányai lehetővé tették a gyors, fáradság nélküli közlekedést: a világ nemzetei szorosabb összeköttetésbe léptek egymással s kölcsönösen átvettek minden szellemi kincset, amelyet az emberi agy az emberiség jóvolta gyarapítása érdekében produkált.
Ily módon nyerte el a tudomány és a művészet nemzetközi jellegét; ily módon lett minden fölfedezés közkinccsé.
Az internacionális érintkezés a tudományok számos ágában tisztító forradalmakat idézett elő, megalkotván az összehasonlító rendszer lehetőségét, aminek eredménye számos balhiedelem és hibás elmélet pusztulása lett.
Az emberiség abba a helyzetbe került, hogy elvethetett minden helytelent, nemzeti és társadalmi életében csatasorba állíthatott minden olyan vívmányt, melynek helyességéről s hasznos voltáról az összehasonlítás lehetősége révén meggyőződött.
Az átalakulás tisztító folyamatát a testnevelési tudomány sem kerülhette ki.
A mozgalomnak némi nyomát már a mult század elején látjuk, még pedig abban az időben, mikor a svéd torna-rendszer megalapítója: Ling Péter alakja kiemelkedett az ismeretlenség homályából és hadat üzent a német tornarendszernek, mely annak idejében az egyeduralmat bírta Európában.
Hosszú ideig nem tudott megbirkózni Ling a német rendszerrel, ami kizárólag a nemzetközi érintkezés nehézkes voltáik tulajdonítható. Ma azonban diadala magaslatán áll s hívatva van arra, hogy a tornatudomány terén vezérszerepet játsszék.
Vissza