Előszó
A sportolók és a sportbarátok növekvő tábora egyre fokozottabban érdeklődik a testkultúra története iránt. Emberközelségben szeretné látni a különböző korok életmódjához szervesen kapcsolódó vetélkedésformákat, testnevelési rendszereket, az egyes időszakok „sportideáljait", azokat az erőfeszítéseket és eredményeket, amelyeket az emberiség fejlődése során ért el az egészség megtartása és megerősítése céljából. Ennek az igénynek teljes értékű kielégítésére egy főiskolai tankönyv már a terjedelme miatt sem vállalkozhat. Emellett az ilyen jellegű feldolgozáshoz elengedhetetlenül szükséges előmunkálatok még sem hazánkban, sem a többi szocialista országban nem fejeződtek be. Egyes korszakokkal kapcsolatban valóban gazdag anyag, számos adat áll a kutatók rendelkezésére; más korszakok feldolgozása, tudományos vizsgálata viszont még meg sem kezdődött. így könyvünkben a testkultúra fejlődésének csak azon leglényegesebb tényeit és összefüggéseit írjuk le, amelyekre hallgatóinknak a mai testkultúra társadalmi szerepének megértéséhez szükségük van.
A testkultúra fejlődésének éppúgy megvannak a belső törvényszerűségei, mint az építészetnek, irodalomnak, művészetnek és egyéb társadalmi jelenségeknek. Ezért a testkultúra önállóan is fejlődik. A fejlődés folyamata azonban nem szakadhat el a társadalom anyagi alapjának meghatározó szerepétől, a társadalmi berendezkedéstől és az ezzel kapcsolatos osztálycélkitűzésektől.
Az összefüggések láncolatát bonyolítják az olyan - testkultúrával kölcsönhatásban levő - társadalmi tevékenységek, mint a technika, a hadművészet, a politika, az egészségügy, a nevelés, az uralkodó vallás, az esztétika; továbbá a kulturális igény foka, a helyi szokások és lehetőségek. Ha tehát nem egyszerűen csak egymás mögé akarjuk sorakoztatni a testkultúra múltjának adatait, hanem azokból következtetéseket is le akarunk vonni a jelenre és a jövőre vonatkozólag, akkor vizsgálódásaink során állandóan szem előtt kell tartanunk a következőket:
1. Társadalmi korszakonként miben jelentkeznek a testkultúra belső sajátosságai és feladatai?
2. Hogyan érvényesülnek a testkultúra fejlődésének sajátos törvényei a társadalmi szükséglet meghatározó befolyása alatt?
3. A testkultúra melyik sajátosságát segítik vagy gátolják a vele kölcsönhatásban levő társadalmi tevékenységek?
4. Hogyan hat vissza a testkultúra a társadalmi viszonyokra és az azokkal kölcsönhatásban levő társadalmi tevékenységekre?
A testkultúra fejlődésének tartalmi problémáival a hazai pozitivista feldolgozások nem foglalkoznak.
Vissza