Előszó
A Balaton selymes, sima, olykor haragos, viharos vizét szántó több ezer vitorlás hajó közül egy sem volt, amelyiket annyi hiteles vagy téves történet lengene körül, mint a ma újból gyönyörű SIROCCO...
Tovább
Előszó
A Balaton selymes, sima, olykor haragos, viharos vizét szántó több ezer vitorlás hajó közül egy sem volt, amelyiket annyi hiteles vagy téves történet lengene körül, mint a ma újból gyönyörű SIROCCO nevű 75-ös schárenkreutzer (cirkáló) hajót.
Ez az írás megkísérli végigkövetni születésétől napjainkig hányatott és végkifejletében csodálatos történetét.
Nem állítjuk, hogy minden mondat és adat - éppen az egymásnak ellentmondó visszaemlékezések miatt - a valóságot tükrözi, de az elmúlt 62 esztendő pontos feltérképezése szinte lehetetlen. Talán nemcsak azért, mert a valóságot feltüntető írásos anyagok eltűntek, hiányosak vagy esetleg soha nem is léteztek, hanem azért is, mert a hajó első, több mint tíz esztendejének szemtanúi - kivéve Dr. Szemes Györgyöt, aki mint az „egyiptomi út" egyik résztvevője az USA-ban él - ma már sajnos mindnyájan a túlvilági vizeken vitorláznak.
Hálásak lehetünk a sorsnak azért, hogy többen élnek még azok közül, akik a SIROCCO (korábbi nevein: BIG-BOY, GYŐZELEM) körül bábáskodtak, tervezték, építették, vitorláztak rajta, vigyáztak rá, nyomon követték életét. Az ő emlékeiket is tartalmazza ez a történet. Az előzményekhez tartozik, hogy 1942. január 1-jén a MÁV tulajdonában lévő Balatoni Hajózási Rt. vezérigazgatójává nevezték ki Dr. Tüske Jenőt. A Részvénytársasághoz tartozott szervezetileg a Balatonfüredi Hajóépítő Üzem is, melynek üzemvezetője akkor az a Hankóczy (Benacsek) Jenő, akinek hajótervezői munkássága nemcsak hazánkban, de Európa szerte ismert volt.
Vissza