Fülszöveg
I
Egy éppen fél évszázada lappangó pompás reneszánsz ötvösmű tűnt fel
2005 tavaszán a nemzetközi műtárgypiacon. A közel fél méter magas aranyozott
ezüstserleget, melyet felirata szerint a sziléziai Brieg városa ajándékozott uralkodó
hercegének, évszázadokon keresztül a címerében is serlegmotívumot viselő
magyarországi Rumy család birtokolta. A több mint 50 fényképpel illusztrált könyv
szerzője korabeli leírások, rajzok, archív és modern fényképek segítségével vizsgálja
a hercegi esküvő alkalmából készíttetett ötvöstárgy mitológiai és bibliai ábrázolásait,
a díszítések előképeit és analógiáit.
A. Rumy-serleg kalandos sorsa ugyanakkor nemcsak a reneszánsz ötvösművesség,
hanem a műgyűjtés és múzeumügy 19—20. századi hazai és nemzetközi történetébe is
bepillantást enged. A serleg, melyet a 17. században egyik megszorult tulajdonosa egy
ideig zálogba adott, a 19. század második felében több hazai történeti kiállításon
szerepelt. Bár a családi ereklyét végrendeletileg a...
Tovább
Fülszöveg
I
Egy éppen fél évszázada lappangó pompás reneszánsz ötvösmű tűnt fel
2005 tavaszán a nemzetközi műtárgypiacon. A közel fél méter magas aranyozott
ezüstserleget, melyet felirata szerint a sziléziai Brieg városa ajándékozott uralkodó
hercegének, évszázadokon keresztül a címerében is serlegmotívumot viselő
magyarországi Rumy család birtokolta. A több mint 50 fényképpel illusztrált könyv
szerzője korabeli leírások, rajzok, archív és modern fényképek segítségével vizsgálja
a hercegi esküvő alkalmából készíttetett ötvöstárgy mitológiai és bibliai ábrázolásait,
a díszítések előképeit és analógiáit.
A. Rumy-serleg kalandos sorsa ugyanakkor nemcsak a reneszánsz ötvösművesség,
hanem a műgyűjtés és múzeumügy 19—20. századi hazai és nemzetközi történetébe is
bepillantást enged. A serleg, melyet a 17. században egyik megszorult tulajdonosa egy
ideig zálogba adott, a 19. század második felében több hazai történeti kiállításon
szerepelt. Bár a családi ereklyét végrendeletileg a Nemzeti Múzeumnak adományozták,
1885-ben az örökösök eladták Kari Mayer Rothschild frankfurti műgyűjtőnek.
Az eset kapcsán hangos sajtóbotrány és sajtóper bontakozott ki, s a hazai múzeumi
közélet képviselői hivatali-jogi úton is megkísérelték — sikertelenül — visszaszerezni
a serleget. Az ötvösmű egy 1937-es londoni aukció után rejtélyes körülmények között
az akkor német fennhatóság alá tartozó sziléziai Boroszló városi múzeumába, majd ennél
is rejtélyesebb módon a 21. századi New York-i árverésre került.
- V ¦ ¦ - Í . ***** . • - "!*-•"
Vissza