1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A romapedagógia elméleti és gyakorlati alapjai

Szöveggyűjtemény/Antológia

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A roma tanulók speciális pedagógiai problémái hazánkban éppen úgy, mint a nagyvilágban mindig is jelen voltak, bár különböző módon jelentek meg. A roma tanulók magyarországi sajátos helyzetének... Tovább

Előszó

A roma tanulók speciális pedagógiai problémái hazánkban éppen úgy, mint a nagyvilágban mindig is jelen voltak, bár különböző módon jelentek meg. A roma tanulók magyarországi sajátos helyzetének jelenünkben a számszerű nevelkedésük ad különleges aktualitást. Erre hivatkozott többek között az oktatási miniszter is. A statisztikák szerint ugyanis 2000-ben minden harmadik elsős gyermek roma tanuló lesz. Sajátos a hazánkban érzékelhető differenciálódásuk is.
Ismeretes, hogy 1991-ben a Magyar Tudományos Akadémia Politikai Tudományok Intézetében cigány műhelytanulmányok készültek. 1991 óta az önkormányzatok az oktatási intézetek részére normatív támogatást igényelhetnek cigány felzárkóztatási programokra. A felzárkóztató programok egy része integrált megoldásokat alkalmaz. Az egyéni felzárkóztatás általában beszédre, írásra, olvasásra szerveződött.
1994 óta működik a Gandhi Középiskola és Kollégium Pécsett, ahol többek között igen nagy hangsúlyt helyeznek a cigány kultúra ápolására. 1997 óta olyan kormányprogram is van, amely az oktatásban, kulturálódásban látja a cigányság felemelkedését.
Néhány éve az Eger melletti Bogács községben 0. évfolyamon törekednek a roma gyerekek iskolaéretté fejlesztésére, felzárkóztatására. 1998-ban a Művelődési és Közoktatási Minisztériumban cigány közoktatási program készült.
A hátrányos helyzeten kíván javítani az 1999 nyarán elfogadott törvénymódosítás is, aminek lényege, hogy az alsó tagozatban ne legyen osztályozás, csak a 4. év végén kapjon értékelést a tanuló. A bukás miatti lemaradás így elkerülhetővé válik.
Magától értetődő, hogy igen jelentőssé vált a cigány lakosság körében a differenciáltság, ez érzékelteti problémás voltát az iskolában is. A szabolcsi vályogvető cigánycsaládok gyermekeinek teljesen természetes, hogy más iskolai gondjai voltak, vannak, mint akár a budapesti piacokon árusítók vagy még inkább a cigányprímások gyermekeinek. Magyarországon az elmúlt évtizedekben olyan kísérleteknek lehettünk tanúi, amelyek a roma gyerekek óvodai, iskolai nevelésének hatékonyabbá tételét kívánták szolgálni. Sajnálatos, hogy a próbálkozásokat ritkán koszorúzta siker. Elismerést se igen kaptak a vállalkozó tanítók, tanárok, még kevésbé az iskolavezetők, elmarasztalást viszont annál inkább. Jellemző, hogy sokszor maguk a romák tiltakoztak a megkülönböztetés miatt, jóllehet az a közös ügyet kívánta szolgálni. Vissza

Tartalom

Előszó 7
Elméleti jellegű tanulmányrészletek
Bábosik István: A cigány tanulók oktatási-nevelési kirekesztődésének
okai és a kirekesztődés megelőzésének lehetőségei 11
Balázs Sándor: Az életvezetés újabb elmélete . 17
Nagy Andor: A tolerancia mint pedagógiai érték . 22
Loboczkyné Hársasi Ibolya: A roma tanulók nevelésének
sajátos problémái 26
Várnagy Elemér: A cigány tanulók megismerési folyamatának
néhány sajátossága 61
Vámos Ágnes: Kisebbségi oktatás, cigány tanulók oktatása 64
Oroszné Deák Judit: A cigány tanulók szocializációs
folyamatát befolyásoló tényezőkről 80
Gyetvái Gyula: Az egészségre nevelés néhány speciális
problémája 92
Zádory András: A cigányság együttélésének problémái
egy kistelepülésen 97
Ivacs Ferenc: A roma tanulók hátrányai és esélyei -
Nemzeti alaptanterv 107
Mészáros Ilona: Gyógypedagógiai problémák
és megoldási kísérletek a roma tanulók körében 113
Nyeste István: A bogácsi cigányosztályokban folyó
pedagógiai tevékenység tapasztalatai 118
Szilágyi István: Speciális pszichológiai problémák 122
Vizsgálatok
Arany Erzsébet: A cigány gyermekek pályaképe és életesélyei 129
Kertesi Gábor-Kézdi Gábor: Cigány tanulók az
általános iskolában 136
Horváth Sándor: Az általános iskolai alsó tagozatos tanulók
félelemérzései és szorongásélményei 156
Horváth Mihály: A cigány gyermekek jelenlegi
egészségügyi helyzete 160
Hegedűs Sándor: A cigány fiatalok kriminalitása 163
Toza Tibor: Cigány népismereti feladatlapok 100
Kitekintés
Claudia Mayerhofer: A cigány gyermekek a burgenlandi
elemi iskolákban 177
Mirella Kárpáti: A cigány gyermekek iskolázásának
kérdései Olaszországban 181
Lambert Scerp: A cigány nyelv oktatása Svédországban 191
Jean Claud Sangan: A letelepítés pedagógiája Franciaországban 194
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem