1.060.444

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A romák esélyei Magyarországon

Aluliskolázottság és munkaerőpiac - a cigány népesség esélyei Magyarországon

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Kávé Kiadó-Delphoi Consulting
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 324 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9169-41-2
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"Az elmúlt évben részt vettem egy közösségfejlesztő tréningen Indiában. Én voltam az egyetlen európai az összejövetelen. A többiek Indiából, Nepálból és Bhutánból érkeztek. Kölcsönösen kíváncsiak voltunk egymásra, így sokat beszélgettünk. Az egyik bhutani résztvevő története különösen elgondolkoztatott. Elmesélte, hogy ő már bizony 12 éves is elmúlt, amikor iskolába kezdett járni. Addig papírt, ceruzát, könyvet sem látott. Szülei, testvérei írástudatlanok. Egy pici faluból származik, 6 órás gyalogútra (Bhutanban gyakorlatilag nincs tömegközlekedés) a legközelebbi településig, ahol már iskola is van. a távoli településről a faluba látogatott tanító azonban meggyőzte szüleit, hogy küldjék el őt iskolába. Ma 32 évesen mérnök és egy vidéki kormányzati hivatalban dolgozik. A tréningen általában egymás mellett ültünk és engem egyszerűen lenyűgözött az intellektusa és intelligenciája. Indiát kivéve még sohasem járt külföldön. Ungyanezeket elmondhatnám egyébként a többiekről is. Tehát, ha... Tovább

Fülszöveg

"Az elmúlt évben részt vettem egy közösségfejlesztő tréningen Indiában. Én voltam az egyetlen európai az összejövetelen. A többiek Indiából, Nepálból és Bhutánból érkeztek. Kölcsönösen kíváncsiak voltunk egymásra, így sokat beszélgettünk. Az egyik bhutani résztvevő története különösen elgondolkoztatott. Elmesélte, hogy ő már bizony 12 éves is elmúlt, amikor iskolába kezdett járni. Addig papírt, ceruzát, könyvet sem látott. Szülei, testvérei írástudatlanok. Egy pici faluból származik, 6 órás gyalogútra (Bhutanban gyakorlatilag nincs tömegközlekedés) a legközelebbi településig, ahol már iskola is van. a távoli településről a faluba látogatott tanító azonban meggyőzte szüleit, hogy küldjék el őt iskolába. Ma 32 évesen mérnök és egy vidéki kormányzati hivatalban dolgozik. A tréningen általában egymás mellett ültünk és engem egyszerűen lenyűgözött az intellektusa és intelligenciája. Indiát kivéve még sohasem járt külföldön. Ungyanezeket elmondhatnám egyébként a többiekről is. Tehát, ha egy kisgyerek úgy indul neki az iskolának, hogy nem hozza mára génjeiben is magával a kirekesztettség, másság érzését, ha később sem szembesül az előítéletekkel és elkülönítéssel, kiváló teljesítményre képes még a legnehezebb családi és anyagi háttér ellenére is...
... Esélyegyenlőtlenség, előítéletesség, hátrányos megkülönböztetés, megfosztottság - kulcsszavak, amikor a romák helyzetéről beszélünk. Még mindig jelentős azon honfitársaink száma, akik úgy látják, hogy a romák túl sokat kapnak, keveset tesznek és nem méltók a társadalom segítéségre. Ha a közvélemény meggyőzésében eredményesek akarunk lenni, sokrétű kutatásra és gondos elemző munkára van szükség, hiszen csak így lehet eloszlatni a kétségeket. A kutatás révén következetesen feltárhatók a problémák gyökerei és az alapos elemzés képes megmutatni a kiút lehetséges irányait. Jelen kötet szerzői pontosan ezt teszik. Nagyon alapos és összevető vizsgálatok után, javaslatot tesznek a lehetséges megoldásra, a kutatási eredmények gyakorlati hasznosítására."

Buzetzky Tünde Vissza

Tartalom

Előszó9
Fiáth Titanilla: A magyarországi roma népesség általános iskolai oktatása11
Bevezetés11
Ki a cigány?11
Az általános iskolai képzés értéke17
Cigány tanulók az általános iskolában20
A cigány tanulók sikertelenségeinek okai26
A családi szocializáció26
A család és az iskola kapcsolata28
Rossz szociális helyzet30
Nyelvi htrány31
Az óvodai képzés33
Az iskolák minősége34
Tanulási motiváció36
Előítéletesség és hátrányos megkülönböztetés36
A pedagógiai gyakorlat38
A sikertelenség következményei39
A hátrányos megkülönböztetés39
Az iskolarendszeren belüli szegregáció40
Az iskolán belüli szegregáció41
Lehetséges megoldások, javaslatok50
A családi szocializációból fakadó hátrányok kompenzálása51
A család és az iskola kapcsolatának javítása52
A rossz szociális helyzet felszámolása53
A nyelvi hátrány kiküszöbölése54
Az óvodai nevelés hatékonyabbá tétele55
Az iskolaminőségi mutatókról56
A tanulási motiváció növelése56
Az előítéletesség és a hátrányos megkülönböztetés felszámolása57
A közoktatási rendszer, a pedagógiai módszerek és a pedagógusképzés megváltoztatásáról58
A multikulturális nevelés59
Ami megvalósul: cigány oktatáspolitikák61
A kilencvenes évek cigány oktatáspolitikája63
Cigány kisebbségi programok66
Finanszírozás68
Összegzés69
Kovai Melinda - Zombory Máté: A magyarországi roma népesség foglalkoztatottsága71
A roma népesség demográfiai helyzete és jellemzői71
A roma népesség demográfiai helyzete és jellemzői71
A cigányság önreprodukciója72
A roma népesség területi megoszlása73
Lakásviszonyok75
Szegregáció76
A roma népesség előreszámítása - népességszám77
Foglalkoztatás és munkanélküliség78
A munkanélküliség mérőszámai78
A munkanélküliség alakulása a kilencvenes évektől Magyarországon80
Álláskeresési stratégiák104
Cigány háztartások jövedelmi viszonyai104
Jövedelempótló támogatások hatása az álláskeresési stratégiákra106
Megoldási kísérletek108
Helyi foglalkoztatási projektek108
Cselekvési programok112
Részmunkaidős foglalkoztatás119
Babusik Ferenc: Az ózdi régió cigány népessége122
Bevezetés122
A kutatás céljai122
A korcsoportok kiválasztása és a módszer123
A régió népességére vonatkozó becslések124
Társadalmi, gazdasági összefüggések124
Képzettség124
A háztartások mérete, gyermeknevelési terhek131
Gazdasági aktivitás137
A képzettséget, valamint a gazdasági aktivitást meghatározó fő tényezők148
Teljesítménymotiváció151
A háztartások jellemzői163
Társadalmi távolságok165
Záró megjegyzés: A képzés munkaerő-piaci kontextusa174
Babusik Ferenc: A roma gyerekeket képző általános iskolák177
Demográfiai összefüggések180
A roma tanulók iskolai arányainak változása 1993-1999 között180
Az iskolai arányok összefüggése a település méretével182
A roma tanulók arányainak alakulása az egyes évfolyamokon184
Az iskolák speciális képzési kínálata187
Cigány kisebbségi program szerinti oktatás187
Gyógypedagógiai és felzárkóztató képzés, a magántanulók kérdése190
Az iskolák gazdálkodásának egyes kérdései207
Az iskolák gazdálkodásának alapadatai207
Finanszírozás és speciális programok kapcsolata210
Az eredményesség kérdései216
Érdemjegyek216
Felvételi eredményesség219
Összegzés221
Babusik Ferenc: Az iskolai hatékonyság kulcstényezői a romák oktatásában224
A sikeresség kérdése, az iskolák mintája224
Intézmények227
Település, demográfia227
A tanulók elhelyezése, felszereltség227
Az iskolák programjai, kínálata229
Az iskola kapcsolatai231
Gazdálkodás233
Tanulók235
Óvodai háttér235
Mulasztások236
A pedagógusok attitűdjei237
A romológiai képzés hatása238
Csoportok és konfliktusok240
Pedagógiai szemléletmód247
Családi háttér és eredményesség248
A szülők iskolai végzettsége249
Nyelv(-váltás) és iskolai végzettség250
A szülők gazdasági aktivitása, anyagi helyzete254
A roma tanulók eredményessége - az iskolai hatékonyság fő tényezői261
Intézményi jellemzők262
A pedagógusok jellemzői262
A család hatása263
Javaslatok264
Babusik Ferenc - Dr. Adler Judit: Romákat foglalkoztató vállalkozások266
Romák által vezetett/tulajdonolt vállalkozások269
Szervezeti forma és a végzett tevékenység270
A gazdasági potenciál271
A gazdálkodási folyamatok értékelése276
Foglalkoztatási jellemzők279
Kereseti viszonyok283
Képzettségi jellemzők284
Romákat alkalmazó vállalkozások287
Szervezeti forma és a végzett tevékenység288
A gazdasági potenciál289
A gazdálkodási folyamatok értékelése293
Foglalkoztatási jellemzők295
Kereseti viszonyok299
Képzettségi jellemzők299
Roma vállalkozók képzettsége, jövedelmi viszonyai301
Záró megjegyzések, javaslatok307
Mellékletek313
A gazdasági környezet313
A vállalkozások felkutatása, az érintett minta317
A kutatás során figyelembe vett törvényi és egyéb jogszabályi rendelkezések320
Irodalom322
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem