Bevezetés | 10 |
A haladás a felvilágosodás korában | 10 |
A technikába és a tudományba vetett hit | 10 |
A 18. századi művészet | 11 |
Bájosság és érzékiség: a gáláns műfaj | 12 |
Az új értékek elfogadása | 15 |
A természet szemlélete | 17 |
Mi a művész? | 18 |
Goya: átmenet a 19. századba | 19 |
Építészet | 21 |
Emlékezet és feledés: a 18. század | 22 |
A 18. századi kertek | 22 |
Az arisztokrácia művészete | 26 |
1750: a stílusok keveredése | 28 |
Az értelem szigorúsága: a klasszicizmus | 29 |
A fürtöktől a díszítő csíkokig | 30 |
Az esztétikai tudat | 31 |
Winckelmann és a görög szobrászat | 31 |
A 18. század Janus-arca | 33 |
A francia rokokó | 36 |
Ábrándozás és jólét | 36 |
Az érzékiséget kifejező szimbólum: a rocaille | 38 |
A női bájosság ábrázolása | 38 |
A Pompadour-stílus | 40 |
Az arisztrokrácia építészei | 41 |
Stukkók és arabeszkek: a formák megváltoztatói | 42 |
Németország rokokója | 43 |
Balthasar Neumann Würzburgban | 44 |
Zimmermannn Svábföldön és Bajorországban | 48 |
Cuvilliés Münchenben | 49 |
A Dientzenhoferek Prágában | 50 |
A rokokó Drezdában, Berlinben és Bécsben | 51 |
A rokokó epigonjai: Anglia és Itália | 52 |
A spanyol királyi paloták | 53 |
A klasszicizmus Piranestitől Ledoux-ig | 55 |
A képzelet szülte építészet: Piranesi | 55 |
Anglia: a neopalladianizmus | 57 |
Lord Burlington és az építész-tájképfestő William Kent | 57 |
A természeti rend dicsőítése: az angol kert | 58 |
A görög stílus és a "házi klasszicizmus" | 59 |
A neogót stílus és a festőiség | 61 |
Itália és Borromini, Guarini, valamint Fontana öröksége | 63 |
Az ésszerű rend: Franciaország | 64 |
A klasszicizmus Németországban | 64 |
A klasszicizmus Spanyolországban | 68 |
Utópista építések: Boullée és Lequeu | 70 |
Ledoux utópisztikus építészete | 72 |
Szobrászat | 75 |
A rokokótól a klasszicizmusig | 76 |
Az aranyozott bronz, a terrakotta és a gipsz | 76 |
A belső terek szobrászata: otthoni aktok és mellszobrok | 79 |
A klasszicizmus: új divatirányzat? | 81 |
A francia szobrászat csúcspontja | 81 |
A rokokó előzményei | 81 |
A kezdeti évek: Le Lorrain és Lemoyne | 81 |
Bouchardon: a század legnagyobb alakja? | 82 |
Madame Pompadour kedvence: Pigalle | 84 |
Falconet aktjai | 84 |
Elegancia és találékonyság: Caffieri | 84 |
Madame du Barry pártfogoltja: Pajou | 86 |
Clodion buja terrakottái | 88 |
A század portréi: Houdon | 88 |
Német és spanyol kivételek | 90 |
Egyházi szobrászat Németországban | 90 |
A spanyol szobrászat | 92 |
Canova és Thorvaldsen | 94 |
Ganova Rómában | 94 |
Thorvaldsen ortodox klasszicizmusa | 98 |
Festészet | 101 |
Itália: árkádiától a pokolig | 102 |
Velence | 102 |
A freskófestészet mestere: Tiepolo | 105 |
Tiepolo kortársai | 109 |
Creti különös témái | 109 |
Rosalba Carriera arcképei | 109 |
Canaletto és a vedutafestők | 111 |
Nagy képeslapok - olajfestéssel | 113 |
Guardi: a veduták mestere | 114 |
Longhi bölcs egyszerűsége | 114 |
A nápolyi festők Spanyolországban | 116 |
A római festők | 118 |
Alessandro Magnasco fény-árnyék kontrasztjai | 119 |
A 18. századi francia festészet | 120 |
Largilliere és Rigaud: két század között | 120 |
Watteau egyéni festői stílusa | 121 |
Vigée-Lebrun képei | 124 |
Lancret és Pater rokokó szellemisége | 124 |
A rokokó fénykora: Boucher | 127 |
Fragonard vagy Joie de vive | 129 |
Chardin: a realizmus és a csendéletek | 133 |
Chardin festőkortársai | 136 |
Hubert Robert és Claude-Joseph Vernet tájképei | 137 |
Maurice Quentin de La Tour | 138 |
A polgárság új szószólója: Greuze | 138 |
Az angol festészet | 140 |
Hogarth a "modern erkölcsről" | 140 |
Reynolds, az akadémikus festő | 145 |
Allan Ramsay arcképei | 148 |
Gainsborough: a "kisebb műfaj" mestere | 149 |
Elfelejtett festők | 153 |
Wilson tájképei | 153 |
George Romney virtuozitása | 154 |
A klasszicizmus előfutára: Gavin Hamilton | 157 |
Angelica Kauffmann | 157 |
Benjamin West epikus stílusa | 158 |
A puritán társadalom krónikása: Capley | 159 |
Az utolsó generáció: Hoppner és Raeburn | 159 |
A romantika előfutára: Thomas Lawrence | 160 |
Az ipari forradalom szelleme Joseph Wright művészetében | 162 |
Az angol akvarellfestők | 164 |
A 18. századi festészet másutt Európában | 166 |
Az osztrák díszítőművészek | 166 |
A német dekoratőrök | 168 |
Anton Raphael Mengs | 170 |
A flamand festészet | 170 |
A holland festészet | 170 |
A spanyol festészet | 174 |
Külföldi festők V. Fülöp udvarában | 175 |
A Királyi Kárpitkészítő Manufaktúra | 176 |
Francisco de Goya Y Lucientes | 181 |
Goya arcképei | 181 |
A mester változatos tematikája | 182 |
Művészetének örökérvényűsége | 184 |
A másolástól a saját stílusig | 184 |
Fiatalkori önarckép | 186 |
Munkája elismerése | 187 |
Betegség és elszigetelődés: Goya új festői világa | 187 |
IV. Károly családja Goya szemével | 192 |
Képek az arisztokráciáról | 192 |
A háború szörnyűségei | 195 |
Baljós idők | 197 |
"Még tanulnom kell" | 198 |
A mester halála | 200 |
Bibliográfia | 201 |