kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Magyar Repülő Szövetség |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Félvászon |
Oldalszám: | 335 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 21 cm x 15 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. |
Bevezetés | 3 |
A repülőgép vízszintes repülése | |
Az erők egyensúlya vízszintes repülésben. A szárny felületi terhelése | 5 |
A vízszintes repüléshez szükséges sebesség | 7 |
Az állásszög hatása a repülősebességre. A repülőgép hosszdőlése különböző repülősebességeknél. A legkisebb (lebegési) repülősebesség | 12 |
A vízszintes repülés vonóerőszükséglete. A legkisebb vonóerőszükséglet és a legkedvezőbb (optimális) sebesség | 19 |
A vonóerőszükséglet a repülősebesség függvényében. A szükséges és rendelkezésre álló vonóerő | 23 |
A vízszintes repülés teljesítményszükséglete. Minimális teljesítményszükséglet a gazdaságos utazósebesség | 26 |
A teljesítményszükséglet a sebesség függvényében. A szükséges és a rendelkezésre álló teljesítmény | 30 |
A vízszintes repülés sebességtartománya | 34 |
A vízszintes repülés két sebességtartománya | 35 |
A magasság hatása a repülősebességre. A sebességmérő különböző magasságban jelzett értékei. Műszer jelzett és valódi sebesség | 37 |
A magasság hatása a teljesítményszükségletre. A különböző magasságokban szükséges és a rendelkezésre álló teljesítmény | 43 |
A repülőgép súlyváltozásának hatása a szükséges sebesség értékei | 51 |
A repülőgép súlyváltozásának hatása a teljesítményszükségletre | 53 |
A szél hatása a vízszintes repülése. A földfeletti sebesség. A széllökések hatása. Az emelő- és merülőáramlatok hatása | 57 |
Repülőtávolság és a repülési időtartam | |
A szélcsendben elérhető repülőtávolságok és repülési időtartalm számítása | 64 |
A legnagyobb repülőtávolság (szélcsendben) és a legnagyobb repülési időtartam | 67 |
A súly és a repülési magasság hatása a repülőtávolságra és a repülési időtartamra | 71 |
A szél hatása a repülőtávolságokra | 77 |
A repülőgép emelkedése | |
Az erők egyensúlya emelkedés esetén | 81 |
Az emelkedéshez szükséges sebesség | 83 |
Az emelkedés vonóerőszükséglete. Emelkedési szög. A repülőgép hosszdőlése emelkedés közben | 84 |
Az emelkedés teljesítményszükséglete | 84 |
Az emelkedés teljesítményszükséglete | 88 |
Az emelkedési sebességpoláris. Az emelkedés első és második sebességtartománya | 91 |
A magasság hatása a függőleges sebességre. A repülőgép csúcsmagassága. A csúcsmagsságra való emelkedés. Az emelkedési idő | 94 |
A súlyváltozás (terhelésváltozás) hatása a repülőgép emelkedési teljesítményére | 99 |
A szél befolyása az emelkedésre. A merülő és emelkedő áramlások hatása az emelkedési szögre és a földhöz viszonyított függőleges sebességre | 100 |
A repülőgép süllyedése (siklása) | |
Az erők egyensúlyi feltételei motorral végzett süllyedésénél és siklásánál zuhanóreülés | 104 |
A siklás és zuhanási sebesség. Határsebesség | 108 |
A siklási szög. A repülőgép hosszdőlése siklás közben | 111 |
Merülősebesség. Adott magasságról végzett siklás ideje | 114 |
A siklás sebességpoláris. A siklás első és második sebességtartománya | 117 |
A siklótávolság (szélcsendben) | 120 |
A szél hatása a siklásra. Az emelő és merülő áramlatok hatása | 122 |
A repülőgép egyensúlya, kormányozhatósága, és stabilitása | |
A nyomatékok egyensúlya repülés közben. A kormányozhatóság és stabilitás fogalma | 128 |
A repülőgép súlypontja | 132 |
A szárny nyomásközéppontja és ennek vándorlása | 133 |
A repülőgép helyes súlypontbeállítása. Az aerodinamikai középhúr fogalma. A súlypont helyzetváltozása | 136 |
A repülőgép hosszirányú egyensúlya | 141 |
A szárnynyomaték és változása az állásszög és súlyponthelyzet függvényében | 144 |
A vízszintes farokfelület nyomatéka és ennek változása a vezérsík és a magassági kormány helyzete szerint | 148 |
A repülőgép hosszirányú kormányozhatósága. A magassági kormány hatása. A nyomaték kiegyenlítési görbe. A kormányozhatóság mértéke. A súlyponthelyzet hatása a kormányozhatóságra | 151 |
Hajtómű üzemviszonyainak hatása a hosszanti egyensúlyra és kormányozhatóságra | 157 |
A kormányerők csökkentése. A magassági kormány kiegyenlítése. Szervő-kiegyenlítés. Állítható vezérsík. Trimmlap | 160 |
Hosszstablitás. A szárny és a repülőgép semleges pontja. A stabilitás a súlyponthelyzet függvényében | 164 |
A stabilitás repülés közben. A stabilitás mértékének megítélése a kormánybot mozgása alapján. Stabilitás és kormányozhatóság | 171 |
A harántegyensúly és az irányegyensúly. A légcsavar reakció. A légcsavarszél hatása a függőleges vezérsíkra | 175 |
A kereszt- és oldalirányú kormányozhatóság. A csürők és oldalkormány hatása. Csúsztatva siklatás | 179 |
Keresztirányú és iránystabilitás | 184 |
A szárnyak keresztirányú ellenállása. A szárny autorotációja | 187 |
A sebességvesztés veszélye | 189 |
Felszállás és leszállás | |
A repülőgép felszállása (általános fogalmak). A felszállás egyes szakaszai és a felszállótávolság | 193 |
Repülőgép nekifutása és elmélkedése. Gyorsulás nekifutás közben. Emelkedési sebesség | 194 |
A repülőgép felgyorsítása emelkedés után. A felszállósebesség és az elmélkedési szakasz | 200 |
A szabályos felszállás és a felszállás közben elkövetett vezetési hibák. Felszállás felrántással. Felszállás emelt orral | 202 |
A nekifutás hossza és ideje (szélcsendben). Felszállótávolság. A súly és egyéb tényezők hatása. A nekifutás hosszára és a felszállótávolságra | 205 |
A szél hatása a felszállására és a felszállótávolságra. Felszállás oldalszélben | 214 |
A repülőgép leszállása (általános fogalmak). A leszállás egyes szakaszai | 220 |
A leszállás kiszámítása. A leszállás bevezetés. A siklótávolság számításában elkövetett hibák | 221 |
A leszállás előtti felvétel. Kilebegtetés, a föld felett a sebesség lecsökkentésére. A földetérés és kifutás | 225 |
A leszállósebesség. A leszállósebesség csökkentésének módszerei. A kifutás hossza | 227 |
A leszállás végrehajtása és a leszállás fajai | 232 |
A szél hatása a leszállásra. Leszállás oldalszélben | 234 |
Repülés görbevonalú pályán (általános ismertetés) | |
A repülőgép görbevonalú pályán történő repülésének főbb fogalmai | 237 |
A repülőgép kormányzása görbevonalú repülésben. A légcsavar pörgettyű és reakciónyomatékának hatása | 239 |
A görbevonalú repülés során fellépő túlterhelések. Gyorsulásmérő műszerek | 245 |
A repülőgép biztonsági tényezője rendes repülésben és túlterhelések esetén | 251 |
Forduló, spirál, harcforduló | |
Forduló, szabályos forduló (erőhatások) | 254 |
A fordulósugár. A fordulósugár sebesség és kereszteződés függvényében. Fordulóidő | 256 |
A forduló közben fellépő túlterhelés | 262 |
Fordulósebesség. A legkisebb megengedett fordulósebesség. Fordulóhibák. A súly és magasság hatása a fordulósebességre | 265 |
A forduló teljesítményszükséglete | 270 |
A határforduló. A magasság hatása a határfordulóra | 272 |
A repülőgép kormányzása és a kormány működése szabályos fordulóban | 274 |
A csúszással egybekötött fordulók és az ezek során elkövetett hibák | 278 |
A spirál. A spirál sebessége. A legkedvezőbb spirál | 281 |
Harcforduló és kivitelezése. A harcforduló előnyei | 283 |
A dugóhúzó | |
A dugóhúzó sebességviszonyai (általános fogalmak) | 286 |
A dugóhúzó okai. A szárny önpörgése. A dugóhúzóban fellépő forgató nyomatékok | 289 |
A súlyponthelyzet és néhány egyéb tényező hatása a dugóhúzóra | 293 |
A dugóhúzási üzemviszonyok jellegzetes vonásai | 296 |
A repülőgép dugóhúzóba vezetése. Kivétel a dugóhúzóból. A dugóhúzó során fellépő terhelések | 298 |
A csürők és hajtómű hatása a repülőgépnek a dugóhúzóból való kivételre | 300 |
Műrepülés | |
A műrepülés jelentősége | 302 |
Zuhanás és a zuhanás fékezése. A zuhanás bevezetése. A zuhanásból való felvétel és az eközben fellépő túlterhelések. A felvételi sugár | 303 |
Felrántás. A fellépő erők és a mozdulat végrehajtása | 311 |
A bukfenc. A bukfenc közben fellépő erőhatások és sebességviszonyok. A bukfenc végrehajtása | 313 |
Leborítás és félorsó (rántott és vezetett) | 314 |
Immelmann forduló | 321 |
Bukóforduló | 322 |
Hátrepülés | 323 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.