1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A repülés elmélete és technikája I-II.

A repülőgép repülésének alapjai/A repülőgép repülése - Gyakorlati aerodinamika

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Magyar Repülő Szövetség
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 596 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Magyar Repülő Szövetség örömmel üdvözli A. A. Zsabrov könyvének magyar nyelvű kiadását és felhívja a magyar ifjúságot, olvassa, tanulmányozza e könyvet, éljen a Szovjetunió DOSZAV szervezetének... Tovább

Előszó

A Magyar Repülő Szövetség örömmel üdvözli A. A. Zsabrov könyvének magyar nyelvű kiadását és felhívja a magyar ifjúságot, olvassa, tanulmányozza e könyvet, éljen a Szovjetunió DOSZAV szervezetének segítségével és a könyv tartamát használja fel a magyar ifjúság a békéért folytatott harcban. E könyv tanulmányozása során mélyüljön el ifjúságunkban a szocialista hazaszeretet, az igaz hazafiság, a Szovjetunió, a párt és Rákosi elvtárs iránti szeretet.
Sztálin elvtárs mondotta a szovjet repülőknek: "Repüljetek mindenkinél messzebbre, mindenkinél gyorsabban, mindenkinél magasabbra." Az egész világ csodálattal és hálával tekint a második világháború szovjet repülőire, a legendás hírű "Sztálini Solymokra", akik ma is sikeresen vívják harcukat a kommunizmus építésében. Vissza

Tartalom

I. kötet
Általános ismeretek
Az aerodinamika fejlődése a Szovjetunióban 5
A repülés alapelvei 11
A repülőgép és repülőtulajdonságai (általános jellemzés) 17
Mechanikai alapismeretek
A mechanikai mennyiségek dimenziói 27
Az erők és tulajdonságaik, erők összeadása és felbontása 27
Sebesség és gyorsulás az egyenesvonalú mozgás esetén 32
A mechanika első törvénye 35
Az erő nyomatéka. A testek egyensúlya ható nyomatékok esetében. Erőpár 36
A stabilitás fogalma. A súlypont 40
A test szabadesése és a nehézségi erő okozta gyorsulás 42
A sebesség összegezése 43
A tömeg és tulajdonságai. A mechanika második törvénye. A tömeg technikai egysége 45
A súrlódási erők 47
A tehetetlenségi erők 48
A mechanika harmadik törvénye. A mozgásmennyiség 48
A munka fogalma. Energia 51
A teljesítmény. A hatásfok 54
A sebesség és gyorsulás görbevonalú mozgás esetén 55
A centrifugális és centripetális erő 59
Nyomatékhatások a forgó testre. A tehetetlenségi nyomaték 61
Szabad forgástengely. Pörgettyűnyomaték 63
A légkör szerkezete 67
A levegőnyomás. A légnyomás csökkenése a magasság növekedtével 70
A levegő hőmérséklete. Az abszolút hőmérséklet 77
A levegő sűrűsége. A sűrűség a nyomás és hőmérséklet függvényében. A viszonylagos sűrűség 79
A szabványos légkor 82
A levegő áramlása a légkörben 85
Aerodinamikai alapismeretek
Folyadékok és gázok. A levegő mint összenyomhatatlan és összenyomható folyadék 88
A légáramlás. A szélcsatorna. Stacionarius légáramlás 89
A folytonossági (kontinuitási) egyenlet 93
A sztatikus nyomás és torlónyomás. A Bernoulli-egyenlet 96
A légáramlás sebességének mérése. A sebességmérő 102
A légellenállás. A levegőáramlás testek körül légellenállás számítása 105
A levegő viszkozitása és a határréteg. A levegő lamináris és turbulens áramlása 112
A homlokellenállás és elemei. A homlokellenállás képlete és együtthatója 114
Az ellenállási együttható légkörtani vizsgálata és számítása. A repülőgépek nemhordozó részeinek ellenálláscsökkentésére alkalmazható módszerek 120
Az aerodinamika hasonlósági törvényei. A Re-szám 125
Aszimmetrikus áramlási viszonyok 128
A szárny és aerodinamikai tulajdonságai
A repülőgép szárnya. A szárnyállásszöge és beállítási szöge 131
A szárny felhajtereje. A nyomáselosztás a szárny mentén. Az eredő légerő és a szárny nyomásközéppontja 139
A légerők tényezői és képletei. A légerők és tényezők között fennálló összefüggések 143
A Cf és Ce tényezők az állásszög és szárnyformák függvényében 146
A szárny siklószáma 149
A szárnyak légerőtani vizsgálatai és a Cf és Ce tényezők számítása. A szárny polárgörbéje 152
A szárny profilellenállása és indukált ellenállása. Az indukált ellenállás parabolája 159
Módszerek a szárny legnagyobb felhajtóerejének növelésére 163
A teljes repülőgép légerőtani tulajdonságai
A repülőgép felhajtóereje és ellenállása 170
A repülőgép polárisa 173
A repülőgép siklószáma és feljavításának módszerei 177
A repülőgép csúszása és az oldalirányú erő 183
A hajtómű
A hajtómű rendeltetése 186
Általános tudnivalók a légcsavarról 187
A légcsavar átmérője és ennek jellegzetességei 191
A légcsavar emelkedése és a légcsavarszárnyak beállítási szöge 193
A légcsavar emelkedés ellenőrzése 197
A légcsavar valóságos emelkedése (előrehaladási foka) és a légcsavarszárny állásszöge 198
A légcsavarszárnyakra ható légerők. A légcsavar üzemviszonyai 202
A légcsavarra ható centrifugális erők 204
A légcsavar vonóereje 205
A fékező és forgónyomaték. A fékezőnyomaték változása 208
A légcsavar hasznos teljesítménye és hatásfoka és e tényezők függése a repülési sebességtől. A hajtómű teljesítményjellemgörbéje. A légcsavar hasznos teljesítménye a repülési magasságfüggvényében. A hajtómű magassági üzeme 210
A merev emelkedésű légcsavarok fogyatékosságai 214
Az állítható emelkedésű légcsavar. A kéthelyzetű állítható légcsavar és légcsavar-automata 215
Zászlóállásba állítható, fékező és koaxiális légcsavarok 218
A nagy sebességek aerodinamikájának alapjai
A levegő összenyomhatósága és a hangsebesség. A M-szám 223
A hanghullámok terjedése az áramlásban. Nyomáshullámok és lökéshullámok a levegőben. A hullámellenállás és a test alakja 227
A repülőgép ellenállása nagy sebességnél, a kritikus sebesség és a lökéshullám okozta áramlásleválás 233
A sebességi és ultranagysebességű repülőgépek légerőtani kialakítása és kedvező repülési magassága 235
Sebességi repülőgépek légcsavarjai 241
Hőreakciós motorok és repülőgépek
A rakéta és rakétamozgás. Hőrereakciós motorok 244
Gázsugármotorok 248
A hőreakciós hajtású repülőgépek néhány különleges tulajdonsága 257

II. kötet
Bevezetés 3
A repülőgép vízszintes repülése
Az erők egyensúlya vízszintes repülésben. A szárny felületi terhelése 5
A vízszintes repüléshez szükséges sebesség 7
Az állásszög hatása a repülősebességre. A repülőgép hosszdőlése különböző repülősebességeknél. A legkisebb (lebegési) repülősebesség 12
A vízszintes repülés vonóerőszükséglete. A legkisebb vonóerőszükséglet és a legkedvezőbb (optimális) sebesség 19
A vonóerőszükséglet a repülősebesség függvényében. A szükséges és rendelkezésre álló vonóerő 23
A vízszintes repülés teljesítményszükséglete. Minimális teljesítményszükséglet a gazdaságos utazósebesség 26
A teljesítményszükséglet a sebesség függvényében. A szükséges és a rendelkezésre álló teljesítmény 30
A vízszintes repülés sebességtartománya 34
A vízszintes repülés két sebességtartománya 35
A magasság hatása a repülősebességre. A sebességmérő különböző magasságban jelzett értékei. Műszer jelzett és valódi sebesség 37
A magasság hatása a teljesítményszükségletre. A különböző magasságokban szükséges és a rendelkezésre álló teljesítmény 43
A repülőgép súlyváltozásának hatása a szükséges sebesség értékei 51
A repülőgép súlyváltozásának hatása a teljesítményszükségletre 53
A szél hatása a vízszintes repülése. A földfeletti sebesség. A széllökések hatása. Az emelő- és merülőáramlatok hatása 57
Repülőtávolság és a repülési időtartam
A szélcsendben elérhető repülőtávolságok és repülési időtartalm számítása 64
A legnagyobb repülőtávolság (szélcsendben) és a legnagyobb repülési időtartam 67
A súly és a repülési magasság hatása a repülőtávolságra és a repülési időtartamra 71
A szél hatása a repülőtávolságokra 77
A repülőgép emelkedése
Az erők egyensúlya emelkedés esetén 81
Az emelkedéshez szükséges sebesség 83
Az emelkedés vonóerőszükséglete. Emelkedési szög. A repülőgép hosszdőlése emelkedés közben 84
Az emelkedés teljesítményszükséglete 84
Az emelkedés teljesítményszükséglete 88
Az emelkedési sebességpoláris. Az emelkedés első és második sebességtartománya 91
A magasság hatása a függőleges sebességre. A repülőgép csúcsmagassága. A csúcsmagsságra való emelkedés. Az emelkedési idő 94
A súlyváltozás (terhelésváltozás) hatása a repülőgép emelkedési teljesítményére 99
A szél befolyása az emelkedésre. A merülő és emelkedő áramlások hatása az emelkedési szögre és a földhöz viszonyított függőleges sebességre 100
A repülőgép süllyedése (siklása)
Az erők egyensúlyi feltételei motorral végzett süllyedésénél és siklásánál zuhanóreülés 104
A siklás és zuhanási sebesség. Határsebesség 108
A siklási szög. A repülőgép hosszdőlése siklás közben 111
Merülősebesség. Adott magasságról végzett siklás ideje 114
A siklás sebességpoláris. A siklás első és második sebességtartománya 117
A siklótávolság (szélcsendben) 120
A szél hatása a siklásra. Az emelő és merülő áramlatok hatása 122
A repülőgép egyensúlya, kormányozhatósága, és stabilitása
A nyomatékok egyensúlya repülés közben. A kormányozhatóság és stabilitás fogalma 128
A repülőgép súlypontja 132
A szárny nyomásközéppontja és ennek vándorlása 133
A repülőgép helyes súlypontbeállítása. Az aerodinamikai középhúr fogalma. A súlypont helyzetváltozása 136
A repülőgép hosszirányú egyensúlya 141
A szárnynyomaték és változása az állásszög és súlyponthelyzet függvényében 144
A vízszintes farokfelület nyomatéka és ennek változása a vezérsík és a magassági kormány helyzete szerint 148
A repülőgép hosszirányú kormányozhatósága. A magassági kormány hatása. A nyomaték kiegyenlítési görbe. A kormányozhatóság mértéke. A súlyponthelyzet hatása a kormányozhatóságra 151
Hajtómű üzemviszonyainak hatása a hosszanti egyensúlyra és kormányozhatóságra 157
A kormányerők csökkentése. A magassági kormány kiegyenlítése. Szervő-kiegyenlítés. Állítható vezérsík. Trimmlap 160
Hosszstablitás. A szárny és a repülőgép semleges pontja. A stabilitás a súlyponthelyzet függvényében 164
A stabilitás repülés közben. A stabilitás mértékének megítélése a kormánybot mozgása alapján. Stabilitás és kormányozhatóság 171
A harántegyensúly és az irányegyensúly. A légcsavar reakció. A légcsavarszél hatása a függőleges vezérsíkra 175
A kereszt- és oldalirányú kormányozhatóság. A csürők és oldalkormány hatása. Csúsztatva siklatás 179
Keresztirányú és iránystabilitás 184
A szárnyak keresztirányú ellenállása. A szárny autorotációja 187
A sebességvesztés veszélye 189
Felszállás és leszállás
A repülőgép felszállása (általános fogalmak). A felszállás egyes szakaszai és a felszállótávolság 193
Repülőgép nekifutása és elmélkedése. Gyorsulás nekifutás közben. Emelkedési sebesség 194
A repülőgép felgyorsítása emelkedés után. A felszállósebesség és az elmélkedési szakasz 200
A szabályos felszállás és a felszállás közben elkövetett vezetési hibák. Felszállás felrántással. Felszállás emelt orral 202
A nekifutás hossza és ideje (szélcsendben). Felszállótávolság. A súly és egyéb tényezők hatása. A nekifutás hosszára és a felszállótávolságra 205
A szél hatása a felszállására és a felszállótávolságra. Felszállás oldalszélben 214
A repülőgép leszállása (általános fogalmak). A leszállás egyes szakaszai 220
A leszállás kiszámítása. A leszállás bevezetés. A siklótávolság számításában elkövetett hibák 221
A leszállás előtti felvétel. Kilebegtetés, a föld felett a sebesség lecsökkentésére. A földetérés és kifutás 225
A leszállósebesség. A leszállósebesség csökkentésének módszerei. A kifutás hossza 227
A leszállás végrehajtása és a leszállás fajai 232
A szél hatása a leszállásra. Leszállás oldalszélben 234
Repülés görbevonalú pályán (általános ismertetés)
A repülőgép görbevonalú pályán történő repülésének főbb fogalmai 237
A repülőgép kormányzása görbevonalú repülésben. A légcsavar pörgettyű és reakciónyomatékának hatása 239
A görbevonalú repülés során fellépő túlterhelések. Gyorsulásmérő műszerek 245
A repülőgép biztonsági tényezője rendes repülésben és túlterhelések esetén 251
Forduló, spirál, harcforduló
Forduló, szabályos forduló (erőhatások) 254
A fordulósugár. A fordulósugár sebesség és kereszteződés függvényében. Fordulóidő 256
A forduló közben fellépő túlterhelés 262
Fordulósebesség. A legkisebb megengedett fordulósebesség. Fordulóhibák. A súly és magasság hatása a fordulósebességre 265
A forduló teljesítményszükséglete 270
A határforduló. A magasság hatása a határfordulóra 272
A repülőgép kormányzása és a kormány működése szabályos fordulóban 274
A csúszással egybekötött fordulók és az ezek során elkövetett hibák 278
A spirál. A spirál sebessége. A legkedvezőbb spirál 281
Harcforduló és kivitelezése. A harcforduló előnyei 283
A dugóhúzó
A dugóhúzó sebességviszonyai (általános fogalmak) 286
A dugóhúzó okai. A szárny önpörgése. A dugóhúzóban fellépő forgató nyomatékok 289
A súlyponthelyzet és néhány egyéb tényező hatása a dugóhúzóra 293
A dugóhúzási üzemviszonyok jellegzetes vonásai 296
A repülőgép dugóhúzóba vezetése. Kivétel a dugóhúzóból. A dugóhúzó során fellépő terhelések 298
A csürők és hajtómű hatása a repülőgépnek a dugóhúzóból való kivételre 300
Műrepülés
A műrepülés jelentősége 302
Zuhanás és a zuhanás fékezése. A zuhanás bevezetése. A zuhanásból való felvétel és az eközben fellépő túlterhelések. A felvételi sugár 303
Felrántás. A fellépő erők és a mozdulat végrehajtása 311
A bukfenc. A bukfenc közben fellépő erőhatások és sebességviszonyok. A bukfenc végrehajtása 313
Leborítás és félorsó (rántott és vezetett) 314
Immelmann forduló 321
Bukóforduló 322
Hátrepülés 323

A. A. Zsabrov

A. A. Zsabrov műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: A. A. Zsabrov könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem