1.059.326

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A reneszánsz gyermekképe

A gyermekkép reneszánsza 1455-1517 között Európában/Ikonográfiai elemzés/Doktori (PhD) disszertáció 2015

Szerző
Budapest
Kiadó: ELTE Eötvös Kiadó-Takács Etel Pedagógiai Alapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 228 oldal
Sorozatcím: TEPA könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-615-8016-73-5
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér ábrákkal, illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

• A Takács Etel Pedagógiai Alapítvány kuratóriuma 2015-ben kiadványsorozatot indított azzal a céllal, hogy értékes doktori disszertációkat és szakdolgozatokat hozzáférhetővé tegyen a szélesebb szakmai közösség, illetve az érdeklődő olvasók számára. A megjelentetésre ajánlott értekezések - tisztelegve az alapítvány névadója előtt, akit munkássága két szakterülethez kötött - a nevelés-, illetve a nyelvtudomány területéhez kapcsolódnak. Publikált változatuk (esetleges vitatható részleteikkel, tévedéseikkel együtt) lényegében megegyezik a tudományos fokozathoz vagy egyetemi diplomához vezető értékelési folyamatban szereplő dolgozattal. Minőségüket a doktori iskolák, a képzőhelyek szakemberei fémjelzik. A TEPA reméli, hogy kezdeményezésével hozzájárul a szakmai diskurzusok élénkítéséhez, új kutatógenerációk megismertetéséhez.
• Névjegy
Endrődy-Nagy Orsolya tanulmányait az Eötvös Loránd Tudományegyetemen végezte: magyar-művelődésszervező, majd Neveléstudomány MA-szakos diplomát... Tovább

Fülszöveg

• A Takács Etel Pedagógiai Alapítvány kuratóriuma 2015-ben kiadványsorozatot indított azzal a céllal, hogy értékes doktori disszertációkat és szakdolgozatokat hozzáférhetővé tegyen a szélesebb szakmai közösség, illetve az érdeklődő olvasók számára. A megjelentetésre ajánlott értekezések - tisztelegve az alapítvány névadója előtt, akit munkássága két szakterülethez kötött - a nevelés-, illetve a nyelvtudomány területéhez kapcsolódnak. Publikált változatuk (esetleges vitatható részleteikkel, tévedéseikkel együtt) lényegében megegyezik a tudományos fokozathoz vagy egyetemi diplomához vezető értékelési folyamatban szereplő dolgozattal. Minőségüket a doktori iskolák, a képzőhelyek szakemberei fémjelzik. A TEPA reméli, hogy kezdeményezésével hozzájárul a szakmai diskurzusok élénkítéséhez, új kutatógenerációk megismertetéséhez.
• Névjegy
Endrődy-Nagy Orsolya tanulmányait az Eötvös Loránd Tudományegyetemen végezte: magyar-művelődésszervező, majd Neveléstudomány MA-szakos diplomát szerzett. Vendéghallgató volt az ELTE művészettörténet, illetve a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kommunikáció szakán. Doktori tanulmányait az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán, a Neveléstudományi Doktori Iskola Pedagógiatörténeti Programján végezte. Kutatásait a Biblioteca deirArchiginnasio bolognai kézirattárában és ősnyomtatványtárában, a Semmelweis Orvostörténeti Könyvtárban, valamint az Országos Széchényi Könyvtár Kézirat- és Ősnyomtatványtárában folytatta. Értekezését 2015-ben védte meg. Jelenleg az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán neveléstörténetet, alkalmazott pedagógiát, inter- és multikulturális nevelést, valamint szakmai készségfejlesztéssel kapcsolatos tárgyakat tanít.
• Ajánlás
A szerző A reneszánsz gyermekképe - a gyermekkép reneszánsza 1455-1517 között Európában című disszertációjában mikrotörténeti perspektívából szemlélve mutatja be a korszak gyermekképét, ikonográfiái elemzésében új módszereket alkalmaz a tematikusán válogatott képek vizsgálatára. A jellegzetesen interdiszciplináris kutatás új információkkal egészíti ki a nevelés történetileg releváns írott dokumentumokból kirajzolódó tendenciákat és adalékokkal szolgálhat a reneszánsz e hihetetlenül sokszínű, mozgalmas időszakáról, kultúrtörténetéről. Ajánljuk a kötetet a neveléstörténész szakembereknek, a reneszánsz kultúra iránt érdeklődőknek. S ajánljuk mindazoknak, akik szeretik a 15-16. század képzőművészetét, és - a gazdag képmelléklet segítségével - szívesen követik a szerzőt e periódus egy szeletének új szempontú elemzésében. Vissza

Tartalom

1. Köszönetnyilvánítás 9
2. Problémafelvetés 11
3. A vizsgált időszak indoklása 15
4. A vizsgált időszak művelődéstörténeti és művészettörténeti jelentősége 19
A tárgyalt időszak művelődéstörténeti eseményei és a korszakterminus
definíciója 19
A vizsgált képfajták művelődéstörténeti jelentősége 22
Még egy szó a könyvnyomtatás kultúrtörténeti jelentőségéről 26
Demográfiai vonatkozások mint a halandósághoz való viszony megértése 28
A korszak művészettörténeti jelentőségének elemzése a németalföldi
és az itáliai reneszánsz képzőművészet összehasonlításával 30
5. A kutatás interdiszciplináris keretei 35
A hermeneutika mint az értelmezés aktusa 36
A releváns társadalomtörténeti irányzatok bemutatása, különös tekintettel
a mikrohistóriára 38
Neveléstörténeti relevanciájú elméletek 40
A gyermekkor mint konstrukció 45
A középkori és reneszánsz gyermekkép konstrukciója 48
A vizuális kommunikációról 50
A kommunikációelméletről 52
A szemiotikáról 57
A képi fordulat (Mitchell 2008) 60
Színelmélet 63
Képelmélet 66
Kép a képben, azaz a kép relativitása 72
Lehetséges vizuális elemzési megközelítések 73
Vizuális antropológia 73
Vizuális szociológia 76
Ikonográfia és művészettörténet 79
6. A disszertáció kutatási módszereinek ismertetése 85
Képek és fotók mint a gyermekkortörténet lehetséges forrásai 87
A saját kutatási módszer bemutatása 89
Kép választás 94
A vizsgált képfajták feltárási munkája 96
Feltárási helyszínek 99
Lehetséges összehasonlítási metódusok 99
7. A korszak jellegzetes gyermekkori problémakörei képelemzésekkel,
sorozatelemzésekkel 101
Születés 103
Fogantatás és terhesség 103
Szülés 112
Császármetszés 121
A fejezet összefoglalása: világrajövetel a reneszánsz idején 128
A csecsemők élete 130
Szoptatás 130
Pólyázás 143
Tisztaság 155
A fejezet összefoglalása: a csecsemők élete a reneszánsz idején 162
Betegség és halál 163
Gyermekhalandóság 163
A halálhoz való viszony 172
A fejezet összefoglalása: a gyermekek halandósága 179
Játék 181
A fejezet összefoglalása: a játék és jelentősége a reneszánsz idején 190
8. Összegzés, a disszertáció tudományos és gyakorlati hasznosítása 193
A reneszánsz gyermekképe a képsorozat alapján 194
A reneszánsz gyermekkép további tanulmányozásának lehetőségei 196
A képelemzés mint módszer a neveléstudományban és alkalmazhatósága 197
Képgyűjtemények a tanításhoz 198
Más korszakok bemutatása a képeken keresztül 198
A módszertan hasznosítása egyéb gyermekkortörténeti munkákban 198
Hivatkozott irodalom 201
A bibliai hivatkozások forrásai 212
Ábrajegyzék 213
Képi források fellelési helyei 218
Táblázatjegyzék 218
Függelék 219

Endrődy-Nagy Orsolya

Endrődy-Nagy Orsolya műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Endrődy-Nagy Orsolya könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem