A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A rendszerszemléletű szociális munka gyakorlati tankönyve

Csáky-Pallavicini Roger bevezető tanulmányával

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Testnevelési Egyetem-HÍD Alapítvány-Párbeszéd (Dialógus) Alapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 369 oldal
Sorozatcím: Interdiszciplináris szakkönyvtár
Kötetszám: 1
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 963-7166-64-5
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Peter Lüssi 1946-ban született. Az egyházi ifjúsági munkában sokéves gyakorlati tapasztalatra tett szert. Tanulmányai kiterjedtek a jog, filozófia, pszichológia és a teológia területére. 1976-ban a Zürichi Egyetem teológiai karán doktorál (mélylélektani tárgyú Ateizmus és neurózis c. könyvével). Hivatásos szociális munkás státusban tizenhárom évet dolgozott a legkülönfélébb munkakörökben. Managementkiképzésben részesül. 1983-1990 között a szociális munkások egyik szakmai egyesületének elnöke. 1990 óta a Szociális Munka Felsőfokú Szakiskolájának docense Bernben.

Tartalom

A szociális munka mint hivatás (Csáky-Pallavicini R.)..............................................9
A magyar kiadás elé......................................................27
Ajánlás...................................................................29
Előszó...........................................................31
BEVEZETŐ RÉSZ
I. A szociális munkás és a szociális munka tana....................................33
A. A szociális munkás szakmai identitásának problematikája.............33
B. A szociális munka elméletgyengesége.....................35
a) Hiányos kapcsolat a gyakorlattal............................36
b) Hiányzó specifikumok....................................38
c) Elégtelen koncentrálás....................44
C. A szociális munka tanának lényege és célja.........................47
II. A szociális tanácsadás mint a szociális munka középpontja................................51
a) Szociális munkavégzés................................................51
b) Szociális munka és szociálpedagógia..............................................52
c) Szociális tanácsadás.........................................54
d) A „szociális munka" és a „szociális tanácsadás" reduktív azonosítása...............56
Rendszerszemléletű szociális munka...................................................................56
A. A szociális munka lineáris elméletétől a rendszerszemléletű elméletig.........56
a) Rendszerelmélet és szociálismunka-elmélet.......................................56
b) Rendszerszemléletű szempontok a szociális munka elméletében és
gyakorlatában.................................................59
B. A szociális munka rendszerelméleti távlatai...........................63
a) Előzetes megjegyzés....................................63
b) Rendszerhez tartozás...........................64
c) A rendszer funkcionalitása..........................67
d) Rendszerkapcsolat................................................68
C. A rendszer-modell határai a szociális munkában..............71
FŐ RÉSZ
1. A szociális munka feladata.....................................73
1.1 A szociális probléma.......................................73
1.11 A „szociális probléma" fogalma a szociális munkában..................................73
a) A szociális munka dimenziója.......................................................................74
b) A szociális tényállás.....................................................................................74
c) A probléma ismertetőjegyei..........................................................................76
1. Rászorultság..........................................................................................77
2. Szubjektív megterheltség............................................................................78
3. Megoldási nehézség................................................................................ 78
1.12 A szociális probléma szerkezete...................................................................80
a) A probléma rendszerszemléletű elgondolása................................................80
b) A problémát meghatározó személyek............................................................83
1. A problémában érintettek:...........................................................................84
2. Harmadikok:..............................................................................................84
3. A problémával terheltek:...........................................................................85
4. Kliensek:...................................................................................................86
5. Problémajelzők:..........................................................................................86
6. Segítő harmadikok:.....................................................................................87
1.13 A szociális munka kliensei.:..........................................................................87
a) A kliens fogalma és a szociális munka rendszerszemléletű tana....................87
b) A „kliens érdekében" alapelve......................................................................88
c) A kötelező klientúra......................................................................................89
d) Az önkéntes klientúra...................................................................................91
1. Szabad elhatározás...................................................................................91
2. Bizalom...................................................................................................92
3. Együttes munka:.......................................................................................92
4. Feljogosítás a probléma megoldójának szerepére..................................92
e) A kliens nélküli szociális munka...................................................................94
f) Alsó néprétegekhez tartozó kliensek..............................................................95
g) A klienskapcsolat.........................................................................................97
1.2 A szociális problémamegoldás..........................................................................103
1.21 A „szociális problémamegoldás" mint a szociális munka szakmai feladata ...103
1.22 A szociális munka négy funkciója..............................................................104
1.23 A szociális munka szociális értékorientációja és társadalmi funkciója.........105
a) Szociális értékek..................................................................................105
b) A szociális munka mint társadalmi megbízatású szakma.............................106
c) A szociális munka általános társadalmi funkciója........................................109
d) Források elosztása, konfliktusok feloldása, integrációs segítség..................111
1. Szociális források egyéni szétosztása:....................................................111
2. A társadalom tagjai közti szociális konfliktusok feloldása:...................... 111
3. A deviáns személyek szociális integrációjának elősegítése:.....................111
1.24 A szociális probléma megoldásának jellemző mozzanatai...........................113
a) Nyitott folyamatszerűség............................................................................114
b) Banalitás és összetettség.............................................................................115
c) Az önkényesség..........................................................................................116
d) Optimum elérése a negatívumon belül........................................................117
e) A paranormális..........................................................................................118
2. A szociális munka eszközei............................................................................ 120
2.1 Az intézmény......................................................................................... 120
a) A szociális munka mint intézményes foglalkozás................................... 121
b) A szociális szolgálat felszerelése...............................................................121
1. Helyiségek:......................................................................................... . 121
2. Ingóságok és technikai berendezések:............................................ .......122
3. Adminisztrációs személyzet:.....................................................122
c) A szociális szolgálat belső szervezete.........................................................123
d) Az intézmény és a szociális munka tevékenységének autonómiája..............124
e) Az intézmény forrásai és befolyásolási képessége.......................................126
2.2 Pénz és dologi javak.....................................................................................129
a) Pénz.................................................................................129
b) Dologiak.....................................................................................................130
2.3 Önkéntes segítők.................................................................131
2.4 Szolgáltatások....................................................................133
2.5 A jog.............................................................136
a) Értékek, normák, jog...................................................................................136
b) A szociális munkás jogi ismeretei...............................................................137
c) A szociális problémamegoldás és a jog.......................................................139
2.6 A szakismeret......................................................141
a) A „szociális munka szakismeretének" fogalma...........................................141
b) A szociális munka szakismeretének tartalma...............................................142
c) Áttekintő és súlyozott tudás........................................................................143
d) A szociális munka szakismeretének megszerzése........................................144
2.7 A nyelv......................................................145
a) A nyelv mint a szociális munka kommunikációs eszköze............................145
b) A szociális munkás nyelvi kompetenciája...................................................147
1. Nyelvi megértés......................................................................................147
2. Beszéd............................................................................................148
3. Írás........................................................................ .................................. 148
4. Kommunikáció idegenajkú érintettekkel.................................................149
2.8 A szociális munkás személyisége..................................................................151
a) A „szociális munkás személyiségének" felépítése.......................................151
b) A szociális munka megkövetelte személyes tulajdonságok.........................152
1. Humánus beállítottság.............................................................................153
2. Kommunikációs és együttműködési képesség.........................................154
3. Az eszközzé alakulás képessége..............................................................156
4. Kezdeményezés és dinamizmus ..............................................................159
5. Állóképesség...........................................................................................159
6. Szociális intelligencia.............................................................................161
7. Erkölcsi integritás...................................................................................162
3. A szociális munka módszere................................................................................164
3.1 A szociális munka módszertanának lényege.........................164
3.2 A szociális munka módszertani elvei...................................167
3.21 Fogalmi elvek...............................................................................168
a) A probléma egyedi megértése....................................................168
b) Megértés és cselekvés kölcsönhatása............................................170
c) Rendszerszemléleti alapelv.........................................................................172
d) Szociállogikai gondolkodás.......................................................................173
e) Szociáletikai elv..........................................................................................177
f) Kreativitási elv............................................................................................179
3.22 Cselekvési elvek.........................................................................................180
3.221 Általános jellegű cselekvési elvek.........................................................181
a) Megoldásra összpontosítás......................................................................181
1. Célkitűzés:..........................................................................................181
2. Cselekvési kötelezettség:.....................................................................181
3. A megoldás dinamizmusa:..................................................................182
4. Pozitivitás:..........................................................................................183
5. Rugalmasság:......................................................................................185
6. Hatékonyság:......................................................................................185
b) A szociális munka funkciójának elsőbbsége............................................188
c) A minden érintett hasznára törekvés elve................................................190
3.222 A szociális munkás és a problémában érintettek közti viszonyra vonatkozó
cselekvési elvek....................................................................................191
a) Köztes helyzet.......................................................................................192
b) A cselekvés fölötti uralom......................................................................194
c) Kommunikációs elv (a kontaktus elve)....................................................195
d) Az érzelmek funkcionálissá tétele...........................................................197
1. A diszfunkcionális érzelmek átvétele...................................................198
2. Az érzelmek tisztázása........................................................................199
3. A funkcionális érzelmek előmozdítása................................................200
e) A viselkedés pedagógiai befolyásolása....................................................201
1. Modell-magatartás..............................................................................202
2. Adekvát követelmények......................................................................202
3. Oktatás és rávezetés............................................................................203
4. Jutalmazás és szankcionálás................................................................204
f) Az önállóság növelése......................................................................206
3.223 A problémamegoldás végrehajtására vonatkozó cselekvési elvek..........208
a) A probléma instrumentális meghatározása..............................................208
b) A természetesség elve.............................................................................212
c) A szociálökológiai elv.............................................................................217
1. A természetes szociális hálók aktiválása..............................................219
2. A lehető legkisebb beavatkozás elve...............................................220
d) A tárgyalás elve......................................................................................221
1. A tárgyalás elsődlegessége..................................................................221
2. A tiszta tárgyalás elsőbbsége...............................................................222
3. A közvetlen tárgyalás elsőbbsége........................................................223
e) A tényszerűség elve................................................................................226
f) Összpontosítás a probléma középponti változóira....................................229
g) Helyes időzítés........................................................................................233
1. Gyors cselekvés.............................................................................. 233
2. Kivárás............................................................................................ .238
3. A helyes cselekvési sorrend................................................................239
h) Az önkéntesség elsőbbsége.....................................................................240
i) Együttműködési elv..................................................................... .........245
j) A probléma megnyitása.............................................................. ...........252
1. Nem cselekedni (nem segíteni)............................................................254
2. Rátámadni a problémával megterheltekre.............................. ..........255
3. Krízist kiváltani................................................................................256
4. A negatív viselkedés felerősítése...................................... ..............258
5. Lehetetlent kívánni.............................................................................261
3.23 Elfogad(tat)Asi elvek............................................................ ..................262
3.231 A szociális munkás elfogad(tat)ás............................... .....................262
3,232 Az elfogadtatást elősegítő módszertani elvek.....................266
a) A probléma elfogadása............................................................................266
b) Barátságos részvét..................................................................................270
c) Az alkalmazkodás elve............................................................................272
d) A jóakarat vélelme..................................................................................275
e) A vádaskodás tilalma..............................................................................278
f) A kompetencia elve.................................................................................280
g) A magyarázat elve..................................................................................283
h) A diszkréció elve....................................................................................286
3.3 A szociális munka hat eljárásfajtája.................................................................295
3.31 Tanácsadás.................................................................................................296
a) A fogalom...............................................................................................296
b) Természetes forma..................................................................................298
c) A beszélgetés szabadjára engedése és strukturálása.................................299
d) A tanács megfogalmazása.......................................................................301
e) Szociális tréning.....................................................................................302
3.32 Tárgyalás....................................................................................................303
a) A fogalom...............................................................................................303
b) A tárgyaláson való részvétel...................................................................305
c) Többoldalú elkötelezettség......................................................................305
d) A tárgyalás vezetése...............................................................................306
e) Problémaelemzés és a konvergencia előmozdítása..................................307
f) Megállapodások......................................................................................309
g) Képviseleti tárgyalás...............................................................................311
3.33 Közbelépés (intervenció)............................................................................311
a) A fogalom...............................................................................................311
b) Védelemre szoruló személyek.................................................................312
c) A közbelépés módszertana......................................................................314
1. A probléma feltárása...........................................................................315
2. A problematikus tényállás kiértékelése................................................317
3. Intézkedések és segítségnyújtások.......................................................319
4. A közbelépés végrehajtása..................................................................322
3.34 Képviselet..................................................................................................323
a) A fogalom...............................................................................................323
b) Kötelező képviselet................................................................................324
c) Önkéntes képviselet................................................................................324
d) Megszorító és kiterjesztő mozzanatok.....................................................325
e) Képviseleti tárgyalás...............................................................................327
1. Közvetítésre törekvés..........................................................................327
2. A kliens részrehajló képviseletének taktikája.......................................329
f) Per vezetése.............................................................................................331
3.35 Beszerzés....................................................................................................331
a) A fogalom................................................................331
b) A beszerző segítés lélektani implikációi.....................................................333
1. Megbeszélés a problémában érintettekkel............................................333
2. Az eljárás motivációs mozzanatai........................................................337
c) A beszerzés technikája................................................................................340
1. A szükséglet felderítése.......................................................................340
2. Az adakozó harmadikokkal szembeni eljárás.......................................342
3. Biztosíték/ellenőrzés...................................................................343
3.36 Gondoskodás...............................................................................343
a) A fogalom...............................................................................................341
b) Közvetlen gondoskodó tevékenység....................................................345
1. Pénzkezelés:.................................................345
2. Döntés a kliens helyett:....................................................346
3. Dologi segélynyújtás:..........................................................................347
4. Személyes odaállás a kliens mellé:......................................................347
c) Közvetett gondoskodó tevékenység............................................................348
1. Elhelyezés..........................................................................................349
2. Különmegbízás és együttműködés a gondoskodásban.........................351
3. Problémamegoldás a gondoskodási rendszerben..................................352
Irodalomjegyzék......................................................................355

Peter Lüssi

Peter Lüssi műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Peter Lüssi könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem