1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A rendszerezési képesség kialakulása

Gondolkodási műveletek

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 180 oldal
Sorozatcím: Közoktatási kutatások
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-054852-6
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az iskola egyre fontosabb feladatai közé tartozik a képességek, a gondolkodás fejlesztése. Ennek hatására a problémamegoldás, a kreativitás gyakorlása mindinkább előtérbe került, és az új... Tovább

Előszó

Az iskola egyre fontosabb feladatai közé tartozik a képességek, a gondolkodás fejlesztése. Ennek hatására a problémamegoldás, a kreativitás gyakorlása mindinkább előtérbe került, és az új matematika mozgalma világszerte bevezette a Piaget-műveletek manipulatív szintű tanítását a kisiskolások körében. Ezek az erőfeszítések kézzelfogható eredményekhez vezettek. Ugyanakkor a felsőoktatásba beiratkozó és a munkába álló fiatalok gondolkodásának színvonalával továbbra sem lehetünk elégedettek. A helyzetet sajnos az jellemzi, hogy az iskolákból kilépő tanulók egymást követő korosztályainak képességeiben és gondolkodásában bekövetkező vagy be nem következő fejlődést nem ismerjük. Arról például, hogy a nyolcadik osztályt a 10- 20 évvel ezelőtt és a ma elvégzők képességeiben, gondolkodásásban van-e különbség, ez a különbség mekkora, és miben áll, semmit sem tudunk. Erőfeszítéseinket, kudarcélményeinket, elégedetlenségeinket általános benyomások, reményt ébresztő, majd kifulladó szemléletmódok-áramlatok motiválják. Ebben a helyzetben az előrehaladás is helybenjárásnak vagy visszaesésnek tűnhet, ugyanakkor értelmetlen, de látványos programok sikernek minősülhetnek. A hetvenes évek első felében arra a következtetésre jutottunk, hogy a képességek, a gondolkodás hatékonyabb fejlesztésének legfontosabb feltétele az erőfeszítések, az előrehaladás értékelhetősége. Erre a célra sem a klasszikus pszichometria, sem a Piaget-féle klinikai módszer nem bizonyult alkalmasnak. Az utóbbi rendkívüli időigényessége miatt tömeges vizsgálatokra nem használható, de a kapott kvalitatív adatok sem alkalmasak arra, hogy az iskolából kilépő, egymást követő korosztályok közötti fejlettségbeli azonosságot vagy a különbség mértékét segítségükkel kimutassuk. A klasszikus pszichometria segítségével a különbségek és mértékük a populáció átlagához viszonyítva értékelhetők ugyan, az ilyen adatoknak azonban minimális a diagnosztikai értéke. A pedagógiai munkát az olyan értékelés tudná jobban segíteni, amely arra adna választ, hogy a célhoz, a kritériumhoz képest mit értünk el, illetve elősegítené olyan célok, kritériumok kidolgozását, amelyek azt mutatják meg, hogy adott készség, képesség, gondolkodási művelet milyen jellemzők esetén mondható kialakultnak. Ez a megközelítés azonban nem pusztán értékelésmetodikai változást igényel. Vissza

Tartalom

Bevezető
1. KÉPESSÉG ÉS MŰVELET 13
1.1 Pszichikus rendszerek 14
1.2 A képességek struktúrái és műveletei 21
1.3 A képességek működése 26
1.4 Gondolkodási műveletek és képességrendszerek 29
2. KIALAKULÁS ÉS FEJLŐDÉS 37
2.1 Strukturálódás 39
Felismerés 41
Kivitelezés 44
Kiváltás 45
Indexképzés és gondolatképzés 46
A gondolkodás elemi műveletei 47
2.2 Absztrakciós szintek 50
2.3 Szabályozási szintek 54
2.4 A komplexitás és a szabadságfok növekedése 57
3. A RENDSZEREZÉSI KÉPESSÉG MŰVELETEI 65
3.1 Összehasonlítási műveletek 66
3.2 Azonosítási műveletek 72
3.3 Rendfelismerési műveletek 73
3.4 Összefüggésfelismerési műveletek 75
4. VISZONYÍTÁS 79 l|
4.1 Két- és többszempontú viszonyítás 80
Kétszempontú viszonyítás 81
Többszempontú viszonyítás 86
4.2 Besorolás 90
A besorolás működése és fajtái 91
Tesztek és eredmények 97
4.3 Sorképzés 105
5. FOGALOMKÉPZÉS 111
5.1 Általánosítás 113
Az általánosítás működése és fajtái 114
Tesztek és eredmények 125
5.2 Osztályozás 134
Az osztályozás működése és fajtái 135
Tesztek és eredmények 139
6. A RENDSZEREZÉSI KÉPESSÉG NÉHÁNY ÁTFOGÓ JELLEMZŐJE 149
6.1 A rendszerezési képesség kialakulásának általános mutatói 149
6.2 A feladatok tapasztalati csoportosulása 153
6.3 Néhány tényező hatása a rendszerezési képesség kialakulására '160
Irodalom 167
Ábrák, táblázatok, tesztek jegyzéke 177
Tárgymutató 178
Angol nyelvű tartalomjegyzék (Contents) 180

Nagy József

Nagy József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nagy József könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A rendszerezési képesség kialakulása A rendszerezési képesség kialakulása
Állapot:
2.140 ,-Ft
11 pont kapható
Kosárba