Előszó
Giorgio Vasari (1511-1574) mikor több mint kétszáz olasz mester életrajzában megörökítette az új világ kultúrájának legragyogóbb évtizedeit, ezzel az arányaiban is nagystílű írói teljesítménnyel sem érezte írói hivatottságát. Mindig művésznek vallotta magát - szíve szerint elsősorban festőnek - és minden idegszálával művész is volt: erről beszél nem freskóinak akadémikus pátosza, hanem építményeinek nyugodt harmóniája; az egyik legszebb olasz épület, az Uffizi-palota oszlopcsarnoka, Vasarit kora legnagyobb építészének hirdeti.
Mikor közrebocsátotta élete nagy munkáját: Vite de' poiu eccelenti pittori, scultori ed architettori (A legjelesebb festők, szobrászok és építészek életrajza), melyhez bevezetésül egy kimerítő értekezés tartozik az összes képzőművészetek elméletéről és technikájáról, a renaissance legnagyobb nagyjai közül többen még éltek, még többen a fiatal Vasari kortársai voltak és aki ennek a korszaknak megteremtéséhez az első erőforrás volt, Cimabue, az ősök őse is még olyan közel esik Vasari krónikájának idejéhez, hogy még nem fakultak el egészen a szájhagyomány színei, amelyek az alakját és életét az emlékezetben megőrizték, annál természetesebb, hogy az Életrajzok többi hőseiről is intim hagyományok, baráti értesülések, sőt személyes tapasztalatok szolgáltatták az adatokat.
Vissza
Fülszöveg
Képek jegyzéke:
Cimabue: Madonna a kisdeddel.
Giotto: A szent család menekülése Egyiptomba.
Ghiberti: Átkelés a Jordánon és Jerikó bevétele.
A firenzei dóm.
Donatello: János evangelista.
Donatello: Gattamelata lovasszobra.
Masaccio: Ádám és Éva kiűzetése a Paradicsomból.
Masaccio: Az adógaras története.
Fra Giovanni Angelico da Fiesole: Szűz Mária megkoronáztatása.
Luca della Robbia: Éneklő gyermekek.
Fra Filippo Lippi: Madonna.
Gentile Bellini: A szent kereszt ereklyéjének csodája.
Giovanni Bellini: Madonna.
Ghirlandaio: Madonna.
Botticelli: "Magnificat"-Madonna.
Verrocchio: A Colleoni-szobor.
Perugino: Levétel a keresztről.
Signorelli: Egy oltárkép két szárnya.
Lionardo da Vinci arcképe.
Lionardo da Vinci: Az utolsó vacsora.
Lionardo da Vinci: Krisztusfej.
Lionardo da Vinci: "La belle Ferronniére''.
Giorgione: Férfiarckép (a Fugger-család egy tagja)
Gorreggio: Madonna Szt. Jeromossal.
Raffael: Madonna della Tenda.
Raffael: X. Leó arcképe.
Michelangelo:...
Tovább
Fülszöveg
Képek jegyzéke:
Cimabue: Madonna a kisdeddel.
Giotto: A szent család menekülése Egyiptomba.
Ghiberti: Átkelés a Jordánon és Jerikó bevétele.
A firenzei dóm.
Donatello: János evangelista.
Donatello: Gattamelata lovasszobra.
Masaccio: Ádám és Éva kiűzetése a Paradicsomból.
Masaccio: Az adógaras története.
Fra Giovanni Angelico da Fiesole: Szűz Mária megkoronáztatása.
Luca della Robbia: Éneklő gyermekek.
Fra Filippo Lippi: Madonna.
Gentile Bellini: A szent kereszt ereklyéjének csodája.
Giovanni Bellini: Madonna.
Ghirlandaio: Madonna.
Botticelli: "Magnificat"-Madonna.
Verrocchio: A Colleoni-szobor.
Perugino: Levétel a keresztről.
Signorelli: Egy oltárkép két szárnya.
Lionardo da Vinci arcképe.
Lionardo da Vinci: Az utolsó vacsora.
Lionardo da Vinci: Krisztusfej.
Lionardo da Vinci: "La belle Ferronniére''.
Giorgione: Férfiarckép (a Fugger-család egy tagja)
Gorreggio: Madonna Szt. Jeromossal.
Raffael: Madonna della Tenda.
Raffael: X. Leó arcképe.
Michelangelo: Szent család.
Michelangelo: Tanulmány-rajz a Sixtus-kápolna freskóihoz.
Michelangelo: Giuliano de' Medici.
Tizian: V. Károly császár.
Tizian: Szűz Mária. Részlet az „Angyali üdvözlet"-ből.
Vissza