1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A reklámról - ma - Magyarországon

Szöveggyűjtemény

Szerkesztő
Kapcsolódó személy
Budapest
Kiadó: Eötvös József Könyv- és Lapkiadó Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 129 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9024-98-8
Megjegyzés: Két fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A XX. század végén, Magyarország piacgazdasága kialakulásának kezdeti időszakában szinte elkerülhetetlen beszélnünk, írnunk mindazokról a tényezőkről, amelyek ezen átalakulással összefüggenek, és... Tovább

Előszó

A XX. század végén, Magyarország piacgazdasága kialakulásának kezdeti időszakában szinte elkerülhetetlen beszélnünk, írnunk mindazokról a tényezőkről, amelyek ezen átalakulással összefüggenek, és nemcsak a gazdasági szakemberek, hanem jogászok, pszichológusok, nyelvészek stb... kutatási területét képezik. Mivel a magyar gazdaság struktúráját a fejlett nyugati államokéhoz hasonlóan szeretnénk alakítani és az Európai Unióba törekszünk, az „alkalmazkodás" gyakorlatilag minden szinten szükséges.
Itt azonban nem csupán a gazdasági terminusok fordíthatóságára, az esetleges neologizmusokra, tükörfordításokra kell gondolnunk, hanem akár a reklám nyelvére, a szlogenek sajátságaira, a folyóiratokban megjelenő képekre vagy a televízióban sugárzott klippekre, a hirdetések variációs lehetőségeire a médiában.
Hogy mennyire aktuális a téma, az is mutatja, hogy a nyomtatott média kb. két éve rendszeresen jelentet meg cikkeket a reklámról (vö. Szénási írásait a Miskolczi Piacban). A közelmúltban (1999. szeptember 27-én és 28-án) azonban az országosan megjelenő Magyar Nemzet is hírt adott arról, hogy Budapesten rendezték a II. Európai Reklámkonferenciát, amelynek vendégei - Göncz Árpád köztársasági elnökön kívül - olyan jeles személyiségek voltak, mint Stumpf István kancelláriaminiszter, Jacques Bille, a világszövetség alelnöke, Demján Sándor, vállalkozószövetségi elnöke és Peter De Nunzio vezérigazgató, a híres Ogilvy és Mather IBM-szakértője.
A változás, az átalakulás a nyelvi, nyelvészeti tényezőkre is vonatkozik. Ezért határoztuk el kollégáimmal, hogy a mai magyar reklámnyelvet és a hozzá tartozó képanyagot - a nyelvészek szemszögéből - önmagában vagy akár más nemzetek reklámjainak tükrében megvizsgáljuk, esetleg párhuzamos vagy eltérő jelenségeket keresünk.
Az idegen nyelvekkel való összehasonlítás két szempontból is hasznos lehet: egyrészt a külföldön már tradicionális reklámkutatás eredményeit tanulmányozva eldönthetjük, mi az „elavult módszer", ill. mi az, ami napjainkban is hatékony és a magyar viszonyokra is adaptálható. Másrészt vizsgálhatjuk, melyek azok a speciálisan magyar nyelvre jellemző jelenségek, amelyek a reklámhatás érdekében kihasználhatók.
Alapvető célunkat akkor érnénk el, ha ezen kötetünkben csupa olyan dolgot közölnénk, ami a reklámot készítő szakembereknek már nem jelent újdonságot. Azonban kéljük, a „megszólítottak" se tegyék félre felületes áttanulmányozás után e könyvet! Hiszen a cikkek a reklámmal komolyan, mélyrehatóan foglalkozó különböző nyelvészeti szakemberek nézeteit summázzák, és hát sosem lehet tudni...
Jó olvasást, jó szórakozást és az illetékeseknek a tűnődés kellemes perceit kívánja A szerkesztő Vissza

Tartalom

Előszó 7
Kegyesné Szekeres Erika: A farmakoreklámról. "A kockázatok és mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót vagy kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét!" 9
Csótainé Bárczy Klára: „Vegyem, ne vegyem?". Az autóműszaki leírások és reklámok nyelvének elemzése szaknyelvi szempontból 19
Besir Anna: Reklám, mert megérdemlem! (Reklámszlogenek hatásvizsgálata felvételizők körében) 28
Lendvai Endre: Az ezredvég reklámhumora 46
Menüs Borbála: Ausztriából jöttünk, mesterségünk címere az óriásplakát. Szaknyelvi kalauz a plakátdzsungelben eligazodni vágyóknak 56
Forgács Erzsébet: Nyelvi játékok a reklámban 81
Salánki Ágnes: Hasznos reklámfogások, avagy mi csábítja vásárlásra a fogyasztót? 111
Szarka Zoltán: Jel, jelentés és információ kapcsolata a sajtóreklámokban 123
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem