A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A régi orosz festészet kapcsolatai

A kezdetektől a XVI. század végéig

Szerző
Budapest
Kiadó: Balassi Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 185 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 23 cm
ISBN: 963-506-151-x
Megjegyzés: Fekete-fehér reprodukciókkal illusztrálva. Angol nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A régi orosz művészet kutatásában mindig is központi szerepet játszott a kapcsolatok kérdésének vizsgálata. Ez a probléma már a XIX. század második felének és a századfordulónak a kutatóit is... Tovább

Előszó

A régi orosz művészet kutatásában mindig is központi szerepet játszott a kapcsolatok kérdésének vizsgálata. Ez a probléma már a XIX. század második felének és a századfordulónak a kutatóit is élénken foglalkoztatta. Több szélsőséges vélemény alakult ki, melyek napjainkban is gyakran felbukkannak.
Az egyik nagyhatású elképzelés Louis Réau francia művészettörténész nevéhez fűződik, aki 1911 és 1913 között a szentpétervári francia intézet igazgatója volt. Szerinte a régi orosz művészet teljesen a bizánci művészet hatása alatt állott, sőt orosz földön minden jelentős alkotást bizánci mesterek készíthettek.
Még meglepőbb teóriát alakított ki - még a XIX. században - egy másik francia tudós, Viollet-Le-Duc, aki nemcsak mint építész, hanem mint művészeti író is híressé vált. O külön könyvet szentelt az orosz művészetnek, mely szerinte a kínai, az indiai, az iráni és a tatár kultúrákkal rokon. F. I. Buszlajev 1917-ben megjelent könyvében már megfelelően cáfolta ezt az elképzelést.
Az ún. nyugati teória a századfordulón alakult ki. Ezt N. E Kondakov, az orosz művészettörténet-írás egyik legnagyobb alakja, és követője, D. V. Ajnalov dolgozta ki. Ők, amellett, hogy túlzott szerepet tulajdonítottak a nyugati hatásoknak, igen sokat tettek az orosz nemzeti kultúra alapjainak feltárásáért. Kondakov, abból a - ma már kétségkívül túlhaladott - nézetből kiindulva, mely szerint a késő bizánci művészet minden értéke itáliai hatásra született, arra a következtetésre jutott, hogy az orosz földet ért bizánci hatás is lényegében az itáliai művészetet tükrözi. A nyugati hatás túlzott hangsúlyozása később például F. Halle 1929-ben kiadott könyvében is jelentkezett, ahol a szerző orosz romantikának nevezte a vlagyimir-szuzdali épületplasztikát. A régi orosz művészet a nyugati romantikával néhány ponton valóban találkozott, s ez nemcsak az építészetben és az iparművészetben, hanem a fal- és miniatúrafestészetben is megfigyelhető. Vissza

Fülszöveg

Ruzsa György a régi orosz festészet történetét mutatja be a kezdetektől a XVI. század végéig. Elemzi a bizánci, a délszláv, az itáliai és a nyugat-európai művészet hatásait, és részletesen tárgyalja az orosz fejedelemségek szerteágazó és sokat vitatott kapcsolatait. Az olvasó megismerkedhet a kiemelkedő mesterek művészetével, Feofan Greek, Andrej Rubljov, Gyioniszij falképeivel, ikonjaival és a korszak kevéssé ismert kódexfestészetével is. A kötet közel 150 illusztrációt tartalmaz.

Tartalom

Köszönetnyilvánítás 5
Bevezetés 7
Kijev 11
Vlagyimir-Szuzdal 30
Jaroszlavl 36
Tver 41
Novgorod 47
Pszkov 83
Az orosz Észak 94
Moszkva 98
Excursus orosz föld Palladiumáról, a Vlagyimiri Istenanya Ikonról 159
Befejezés 169
A képek jegyzéke 173
Angol nyelvű összefoglaló (Summary) 185

Ruzsa György

Ruzsa György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ruzsa György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem