1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A reformpedagógia múltja és jelene

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím: Universitas
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-18-8942-4
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 42497.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A múlt század nyolcvanas éveiben megjelenő új gyermekközpontú pedagógiai szemlélet és az ennek nyomán a századelőn kibontakozó reformpedagógia nem lezárt, csupán történeti érdekességeket és... Tovább

Előszó

A múlt század nyolcvanas éveiben megjelenő új gyermekközpontú pedagógiai szemlélet és az ennek nyomán a századelőn kibontakozó reformpedagógia nem lezárt, csupán történeti érdekességeket és tanulságokat hordozó mozgalom. A "gyermeki szabadság", a "gyermekközpontúság", az "öntevékenység", a "munkaiskola", a "szaktanterem", a "projektoktatás" és a sort még folytathatnánk - a 20. század neveléstudományának és nevelési gyakorlatának azon időálló értékei, amelyeket a reformpedagógiai és gyermektanulmányi világmozgalom tett széles körben ismertté, elfogadottá. Alig találunk olyan ma is aktuális pedagógiai gondolatot, didaktikai-metodikai megoldást, alternatív iskolakoncepciót, amelynek gyökerei ne nyúlnának vissza az irányzat valamelyik korabeli törekvéséhez. Vissza

Fülszöveg

"Az elméleti szakemberek és a gyakolró pedagógusok napjainkban Európa-szerte megújuló érdeklődéssel fordulnak az immár reneszánszukat élő - sőt, több országban dinamikusan továbbfejlődő - kiemelkedő reformiskolai törekvések (Maria Montessori, Ovide Decroly pedagógiája, Helen Parkhurst Dalton Planja, Rudolf steiner Waldorf-iskolája, Peter Petersen Jenaplan koncepciója, Celestin Freinet Modern Iskolája stb.) felé, amelyek tradícionális formáikban vagy a közelmúltban létrehozott alternatív iskolamodellek számos nevelésfilozófiai-antropológiai, szervezeti és módszertani elemében ott vannak az európai iskolaügy megújuló elméletében és gyakorlatában.
Az elmúlt évek felgyorsuló társadalmi-politikai-gazdasági változásai hazánkban is felvetették a köznevelés demokratizálásának, gyermekléptékűvé tételének, pluralizmusának kérdéseit. Ennek nyomán egyre több szó esik a helyi, alternatív iskolamodellek létrehozására irányuló innovatív pedagógiai kezdeményezésekről, az egyes tradícionális... Tovább

Fülszöveg

"Az elméleti szakemberek és a gyakolró pedagógusok napjainkban Európa-szerte megújuló érdeklődéssel fordulnak az immár reneszánszukat élő - sőt, több országban dinamikusan továbbfejlődő - kiemelkedő reformiskolai törekvések (Maria Montessori, Ovide Decroly pedagógiája, Helen Parkhurst Dalton Planja, Rudolf steiner Waldorf-iskolája, Peter Petersen Jenaplan koncepciója, Celestin Freinet Modern Iskolája stb.) felé, amelyek tradícionális formáikban vagy a közelmúltban létrehozott alternatív iskolamodellek számos nevelésfilozófiai-antropológiai, szervezeti és módszertani elemében ott vannak az európai iskolaügy megújuló elméletében és gyakorlatában.
Az elmúlt évek felgyorsuló társadalmi-politikai-gazdasági változásai hazánkban is felvetették a köznevelés demokratizálásának, gyermekléptékűvé tételének, pluralizmusának kérdéseit. Ennek nyomán egyre több szó esik a helyi, alternatív iskolamodellek létrehozására irányuló innovatív pedagógiai kezdeményezésekről, az egyes tradícionális reformpedagógiai irányzatok hazai adaptációjának lehetőségeiről." Vissza

Tartalom

Bevezetés5
A reformpedagógia kialakulásának neveléstörténeti háttere7
A radikális neveléskritika tárgya: "lélekgyilkolás az iskolában"7
Nietzsche kultúrkritikája9
Korszerűtlen elmélkedések a kultúráról10
Henri Bergson: Az "élet" és "cselekvés" filozófiája12
Az új nevelésfelfogás forrása: Rousseau pedagógiája14
Tolsztoj kísérlete a "szabad nevelés" megvalósítására16
A kritika tárgya: Herbart pedagógiája18
Herbart hatása19
A korszak tömegmozgalmainak hatása21
Robert Owen gyári iskolája22
A munkásmozgalmak pedagógiai törekvései24
A nőmozgalom hatása25
A korszak ifjúsági és gyermekmozgalmai26
Spencer pedagógiája27
A századvég új pedagógiai-pszichológiai törekvései30
A pragmatizmus nevelésfelfogása30
A gyermektanulmány35
A reformpedagógia fejlődésének első szakasza (1889-1918)43
A New School, az első iskolamodell43
Az intézetek pedagógiai rendje44
"Szabad levegős" és erdei iskolák48
A művészetpedagógiai irányzat49
Pedagógiai alapelveik50
Fontosabb törekvéseik50
A természettudományos-biológiai antropológiai koncepciók52
Maria Montessori pedagógiája53
Ovide Decroly pedagógiája62
A munkaiskola65
Kerschensteiner munkaiskolája66
A genfi Rousseau Intézet pedagógiája68
Az intézet jelentősebb személyiségei69
A korszerű pedagógusképzésért71
Az intézet kísérleti iskolája: A Kicsinyek Háza72
Ferriére - a mozgalom szervezője75
Az "école active"76
A reformpedagógia fejlődésének második szakasza (1918-1945)78
A reformpedagógiai világmozgalom kialakulása78
A közösségi iskolakoncepciók létrejötte80
A Waldorf-pedagógia81
Az alapító - Rudolf Steiner munkássága81
A koncepció antropológiai alapjai83
A Waldorf-iskolák sajátosságai85
Freinet pedagógiája87
A Modern iskola87
Freinet módszerének kialakulása88
A koncepció alapvető jegyei90
Az amerikai reformpedagógia jelentősebb iskolamodelljei92
Parkhurst és a Dalton Plan92
A Winnetka Plan pedagógiai alapelvei93
A projekt-módszer94
Neill "Summerhill" kísérlete az antiautoriter nevelés megvalósítására95
Petersen zárószintézise: A Jena Plan-iskola97
Peter Petersen munkássága és a Jena Plan97
A Jéna-terv iskola, nevelő hatású munka- és életközösség99
A reformpedagógia fejlődése az egyes országokban101
Anglia101
Az Egyesült Államok104
Ausztrália107
Japán108
Frankofon országok110
Németország111
Olaszország113
Svájc115
Hollandia117
Skandináv országok118
Oroszország - a Szovjetunió120
Lengyelország124
A reformpedagógia kibonatkozása és fejlődése hazánkban125
Nagy László pedagógiája126
Az Új Iskola128
További reformiskolai törekvések130
A Waldorf-pedagógia Magyarországon131
Kenyeres Elemér pedagógiai munkássága132
A Családi Iskola pedagógiája135
A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái137
A reformpedagógia fejlődésének harmaidk szakasza (1945-1989)141
A hetvenes évek "ellenreformja" - az alternatív iskolák megjelenése143
Az amerikai iskolakritika főbb elemei143
Az alternatív iskolamozgalom Európában147
A reformpedagógia reneszánsza a nyolcvanas években149
A reformpedagógia legújabb fejlődési tendenciái151
Montessori-pedagógia151
Dalton Plan151
Waldorf-pedagógia151
Freinet-iskolák152
Jena Plan-iskolák152
Irodalom154
Nemzetközi és nemzeti reformpedagógiai és alternatív iskolai szervezetek, kutatóhelyek címjegyzéke159

Németh András

Németh András műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Németh András könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem