1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A rajzolás és tanításának módszere I-II.

A Tanítóképző Intézetek számára/Szövegrész/Ábraanyag

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 299 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi száma: 4733/I-II. Harmadik kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvünknek, - miként a címe is megjelöli - két feladata van:
1. gimnáziumi érettségi bizonyítvánnyal a tanítóképző intézetekbe kerülő hallgatók számára olyan rajzi képzési anyagot kell... Tovább

Előszó

Könyvünknek, - miként a címe is megjelöli - két feladata van:
1. gimnáziumi érettségi bizonyítvánnyal a tanítóképző intézetekbe kerülő hallgatók számára olyan rajzi képzési anyagot kell tartalmaznia, amely pótolni fogja a négyéves gimnáziumi tanulmányaikban a rajztanulás híján elmaradt vizuális képzést.
2. a rajzolási és festési feladatok gyakorlati tapasztalatai alapján a leendő tanítókat olyan módszertani és didaktikai alapismeretekhez kell juttatnia, amelyek lehetővé teszik, hogy az általános iskola alsó tagozatában az írást és a rajzot eredményesen tanítani tudják, s az ifjúság alapvető látási műveltségének kialakítására, esztétikai érzékének kifejlesztésére képesek legyenek.
E kettős feladatot a könyv szerkezetének két részre osztottsága is tükrözi. Vissza

Tartalom

I. Szövegrész
Bevezetés 3
I. A HALLGATÓK RAJZ TANULMÁNYI ANYAGA
1. A rajz és a rajzolás fogalma 7
2. Természet utáni tanulmányok 10
A/ Sík jellegű és lapos tárgyak ábrázolása 10
1. feladat: Aktatáska rajzolása és festése 10
2. feladat: Szögletes paletta ecsettel 16
3. feladat: Galuskaszaggató és főzőkanál ferde helyzetben 19
4. feladat: Leveles ág 22
B/ A szín elméletének elemei és színkeverési gyakorlatok
5-6. feladat: Vízfestési gyakorlatok 29
C/ Testes tárgyak rálátásos ábrázolása 32
7. feladat: Függőleges lapnak támasztott népi tányér, előtte gyümölcs 32
D/ Gömbölyded és forgástestek ábrázolása rá- és alálátásban 36
8. feladat: Virágoscserepek rálátásban 37
9. feladat: Gömbölyded természetes forrna 41
10. feladat: Gömbölyded és körplasztikus kerek tárgyak csendéletszerű ábrázolása /Ellenőrző feladat/ 45
11. feladat: Forgástestek alálátásban 46
12. feladat: A kör perspektívájának tanulmányozása döntött helyzetű forgástesten /A függőleges síkban levő kör perspektívája/ 47
13. feladat: A kör perspektívájának tanulmányozása támasztott helyzetű forgástesten /A ferde síkban levő kör perspektívája/ 50
14. feladat: A gömbölyded és forgástestek ábrázolásának tanulságai /Rendszerező összefoglalás/ 51
E/ Természet utáni tanulmányok szögletes tárgyakról és szabad térről 57
15. feladat: Téglalap alakú síkidomok perspektívája 58
16. feladat: Egymásra merőleges derékszögű négyszögek perspektívája 61
17. feladat: Bonyolultabb szerkezetű, nagyméretű szögletes tárgy ábrázolása /Ellenőrző feladat/ 64
18. feladat: Az alapsíkhoz és a horizonthoz viszonyítva különféle helyzetben levő egyszerű szögletes testek ábrázolása 66
19. feladat: Belső tér ábrázolása 68
20. feladat: Nagyobb mélységű belső térrészlet ábrázolása 69
21. feladat: A vetületi és az axonometrikus ábrázolás 70
22. feladat: A vonaltávlati feladatok tanulságai /Rendszerező összefoglalás/ 76
23-24. feladat: Vázlatok szabad térről 82
F/ Tárgycsoport /csendélet/ ábrázolása 83
25., 26., 27. feladat 83
3. A természet utáni rajztanulmányokból levonható módszertani tanulságok 85
4. Betűgrafika 94
A/ Az általános iskolában tanítandó folyóírás betűi, számjegyei és a betűk kapcsolása 94
Az írás jellege, esztétikája 95
Vonalgyakorlatok. Betűelemek vázolása 95
Kisbetűk írása és kapcsolása 97
Nagybetűk írása 106
Számjegyek írása 112
E/ Díszítő írás 113
A szövegtükör-szerkesztés kérdései 115
A szövegtükör vagy betűtükör 118
A betűk formája, tömeghatása, ritmusa 119
A betűk méretviszonyai 120
A betűformák 121
A szövegtördelés, a szövegtükör belső rendjének kérdései 123
A feladat kivitelezése 125
Betűsablon készítése 127
5. Díszítő jellegű feladatok 128
A magyar népművészet és a díszítő jellegű feladatok kapcsolata 126
A szín kérdése a díszítő feladatokban 1321
II. AZ ÁLTALÁNOS ISKOLA ALSÓ TAGOZATI RAJZTANITÁSÁNAK MÓDSZERTANI ÉS DIDAKTIKAI KÉRDÉSEI 135
1. A magyar elemi iskolai és általános iskolai rajztanítás történeti alakulása 135
2. Az általános iskola jelenlegi rajztantervének tananyag-felépítése és követelményrendszere az alsó tagozaton 149
3. Az általános iskolai rajztanítás munkakereteire vonatkozó módszertani elvek 157
A/ A módszertan "tárgya és alapvető kérdései 157
A rajzi nevelés és oktatás tartalma 158
Általános és szakmai követelmények a nevelővel szemben 158
A gyermek fejlettségi fokának figyelembevétele 159
A rajzolófolyamat módszertani vonatkozásai 164
B/ Természet utáni tanulmányok 165
A természet utáni tanulmányok és az alkalmazott rajzok kapcsolata 165
Az iskoláskor előtti valóságmegismerés 167
Az emlékezet utáni rajzolás továbbfejlesztése 169
Természet utáni tanulmányok készítése nem rögzített nézőpontból 172
Rajzolás rögzített nézőpontból 174
C/ Alkalmazott rajzok 178
a/ Tematikus feladatok 178
b/ Díszítő jellegű munkák 182
D/ Az általános iskola alsó tagozatában ismertetendő képzőművészeti és népművészeti alkotások elemzése. Az elemzés módszere 185
A rajzfeladatokkal kapcsolatban bemutatott műalkotások elemzésének módszere 187
4. Az alsó tagozat rajz oktatásának didaktikai kérdései 194
A tanmenet- és óravázlat-készítés általános szempontjai 194
Tanmenet-készítés, óravázlat-készítés 196
Példák feladatsorok összeállítására és óravázlatok készítésére 199
Óravázlaton kívüli szervezési kérdések 204
Az óravezetés kérdései 205
Az összevont osztályok problémái 208
5. A tanulórajzok értékelése 210
A tanulórajzok elemzése általános szempontból 210
Általános szempontok a kisgyermek-rajzok elbírálásánál 212
Az elemzés és bírálat konkrét esetei 217
Néhány szempont a tanulórajzok értékeléséhez 219
Függelék: Bibliográfia 223
II. Ábraanyag 9-72
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem