Az első kiadás előszavából | 9 |
Előszó a harmadik kiadáshoz | 11 |
A pszichológia és az emberi viselkedés | 13 |
A pszichikum tanulmányozása | 14 |
Kutatási problémák: a tanulás | 16 |
Viselkedészavarok | 19 |
Értelmi retardáció | 23 |
Hiperaktivitás | 25 |
A viselkedés objektív megközelítése | 26 |
A terninusok használatáról | 28 |
Kondicionálás és tanulás | 33 |
A tanuláspszichológiai elképzelések kialakulása | 33 |
A feltételes reflexek - Pavlov | 37 |
Az R-típusú kondicionálás és a megerősítés | 40 |
Latens tanulás | 42 |
A tudás mint előkészület a válaszra | 47 |
A tanulás és a teljesítmény megkülönböztetése | 48 |
A tanulással és a percepcióval kapcsolatos pályarendszerek | 51 |
A kéreg fel- és leszálló pályái | 59 |
Oldalirányú összeköttetések: a "hasított agy"-kísérlet | 64 |
Lateralizáció és dominancia | 69 |
Tanulási és fejlődési mechanizmusok | 72 |
Neuron és szinapszis | 73 |
Mikor aktívak a neuronok? | 78 |
Szinaptikus változások a tanulás során | 80 |
A csecsemő első tanulása | 83 |
Sejtegyüttesek a gondolkodás alapjai | 86 |
Divergáló és párhuzamos ingerületvezetés: a figyelem | 89 |
Figyelem és figyelem-összpontosítás | 91 |
A viselkedés irányítása: kognitív és nem kognitív | 95 |
A viselkedés osztályozása az S-R formula alapján | 98 |
Szenzoros vezérlésű viselkedés: feltétlen reakció és feltételes reakció | 100 |
A közvetítő folyamatok | 103 |
A beállítódás és a késleltetett válasz | 105 |
A viselkedés szelektivitása: a figyelem és a beállítódás viszonya | 107 |
A viselkedés időbeli integrációja | 109 |
Szenzoros vezérlés és akaratlagos viselkedés | 111 |
Tanulás, emlékezés és felejtés | 115 |
Memória: kémiai molekula? | 116 |
Rövid idejű és tartós emlékezet | 117 |
A szinaptikus változás megszilárdulása a tartós emlékezetnél | 119 |
Felejtés: interferencia és inaktivitás | 121 |
Kioltás és a hiba kiküszöbölése | 125 |
A memória zavarai - tanúskodás | 128 |
A tanulás módszere | 129 |
Öröklődés, érés, korai tanulás | 134 |
Ösztönös viselkedés és érés | 134 |
Kétfajta viselkedés - tanult és veleszületett? | 137 |
Érés | 138 |
A korai tapasztalat hatásai | 140 |
Imprinting a madaraknál | 143 |
Korai tanulás emlősöknél | 143 |
A fejlődési tényezők osztályozása | 149 |
További adatok a IV. faktorról és az ösztönről | 152 |
Öröklődés és elmebetegség | 154 |
Statisztikai és kontrollcsoport | 158 |
Számítás nélküli statisztikai következtetések | 160 |
Még egyszer a lényegről - néhány további (valószínűtlen) példával | 166 |
Két érték összehasonlítása | 169 |
A kontrollcsoport | 171 |
A korreláció | 173 |
Az intelligencia | 179 |
Megbízhatóság és érvényesség | 181 |
A tesztanyagok kiválasztása | 183 |
Az "öröklődés-környezet" kérdés | 186 |
A és B intelligencia | 189 |
A faji kérdés | 190 |
A fejlődés menete: Piaget | 192 |
Motivációs mechanizmusok | 198 |
A nem-specifikus afferensek és az "arousal" | 200 |
Az arousal és az EEG | 203 |
Az autonóm idegrendszer | 206 |
A limbikus rendszer | 210 |
Az alvás és a napszakos ritmus | 212 |
Homeosztatikus mechanizmusok | 215 |
A fájdalom | 220 |
A szexuális motiváció | 222 |
Az explorációs viselkedés, az arousal és az ambivalencia | 223 |
Emóció és motiváció: társadalmi szempontok | 228 |
Az emóciók, a motiváció és az arousal | 228 |
Az emóció és az intellektuális szint | 233 |
A félelem okai | 235 |
Az emóció és a szociális struktúra | 237 |
Az altruizmus magasabb rendű állatoknál | 240 |
A játék, az unalom és az izgalom keresése | 242 |
Az ember ambivalens természete | 247 |
Értékelés és percepció | 251 |
Szenzoros ingerlés | 253 |
Szenzoros kódolás | 260 |
Térpercepció | 263 |
A percepció és az érzékelés megkülönböztetése | 269 |
Szerveződés a percepcióban | 274 |
Emlékképek | 277 |
Gondolkodás és nyelv | 283 |
Tudatos és tudattalan | 283 |
A tudat viselkedéses jelei | 285 |
Belátás és célirányosság | 288 |
Kommunikáció és nyelv | 291 |
A nyelv tanulása | 295 |
Problémamegoldás embernél: laboratóriumi vizsgálatok | 297 |
A felfedezés, feltalálás és a logika | 299 |
A pszichológia és a tudományos módszer | 307 |
A neurológiai elképzelések szerepe | 311 |
A neruologizálás további korlátai: pszichológiai konstrukciók | 315 |
Következtetés a viselkedésből | 318 |
A szóbeli beszámoló jelentése | 320 |
Saját pszichikumunk megismerése | 325 |
Tudomány és pszichológia | 327 |
Szakkifejezések magyarázata | 331 |