I. kötet | |
Előszó | 9 |
A "rend és haladás" történetszemlélete | 13 |
A pozitivizmus fogalma | 17 |
Parttalan pozitivizmus | 17 |
A pozitivizmus a polgári felfogásokban | 19 |
A marxizmus és a pozitivizmus | 23 |
A pozitivizmus a marxista történetírásban | 25 |
Vizsgálataink módszere és célkitűzése | 26 |
A pozitivisták és a kor | 28 |
A társadalmi közeg: sikerek, válságok, forradalmak | 28 |
A tudományos közeg: forradalom a természettudományokban és a társadalomtudományokban | 31 |
Szülőföld és a család | 34 |
Életforma és műveltség | 35 |
A természettudományok hatása | 37 |
Közérzet és társadalom | 39 |
Művek és korszakok | 41 |
A pozitivizmus ismeretelméleti alapjai | 44 |
Ismeretelmélet és társadalomtudományi igény | 45 |
Comte elődei | 46 |
Comte valóságfogalma | 48 |
Mill és Littré bírálatai Comte rendszeréről | 51 |
Út a materializmus fel | 53 |
Taine ismeretelmélete | 55 |
Spencer rendszere | 56 |
A történelem: a jövő csillagászata | 58 |
A történettudomány helye | 58 |
A história a szociológia szolgálatában | 59 |
A polgári történettudomány helyzete és eredményei a pozitivisták fellépése idején | 60 |
A pozitivisták historiográfiai elvei: Comte | 65 |
Taine kritikája a feudális romantikáról | 66 |
Buckle antifeudális realista koncepciója | 67 |
A pozitivizmus társadalomtudományi igényei: a szociológia a történelem új segédtudománya | 70 |
Programok és történetkutatói eljárások | 73 |
Új tematika és természettudományos empirizmus | 73 |
Comte deduktív módszere | 77 |
Mill induktív módszere | 78 |
A komplexitás igénye Taine, Lecky és Buckle kutatási eljárásában | 79 |
A pozitivista összehasonlító módszer | 81 |
Buckle összehasonlító módszere: út az osztályharc felderítésére | 82 |
Taine összehasonlító módszere: a társadalmi ellentétek elfedésének eszköze | 83 |
A pozitivista historikus "objektivitása" | 84 |
A történelem forradalmairól | 87 |
A forradalmak helye a pozitivista történetszemléletben | 87 |
Comte elmélete a történelmi változásokról | 89 |
Buckle, Lecky, Draper kritikája a feudalizmusról | 90 |
A reformáció történelmi szerepéről | 93 |
Comte a forradalomról | 96 |
Buckle forradalomelmélete | 97 |
A nagy francia forradalom Taine interpretálásában, és ami ebből következik | 99 |
A történelmi fejlődés teóriái | 103 |
A fejlődéselmélet helye | 103 |
A felvilágosodás és a romantika fejlődésfogalma | 104 |
Közös vonások a pozitivisták fejlődéselméleteiben | 104 |
Comte fejlődéselmélete | 105 |
Új igények a társadalomban és új felismerések a természettudományokban | 108 |
Littré és Mill teóriája | 111 |
Buckle dialektikus fejlődéselmélete: az ellentétek harca | 113 |
Spencer fejlődéselmélete: az ellentétek kiegyenlítődése | 118 |
Egyén és történelem | 122 |
A historikus egyénisége és a történettudomány | 122 |
A személyiség történelmi szerepe | 124 |
Törvényszerűség és egyén Comte elméletében | 125 |
Buckle és a néptömegek történelmi szerepe | 128 |
Szabad akarat, divat, erkölcsök és a történelmi törvényszerűség | 131 |
Az egyén és az állam: Mill a szabadságról | 134 |
Nemzet és emberiség | 137 |
Comte elmélete a nemzetek elhalásáról | 138 |
Mill nemzetelmélete | 139 |
A feudális nemzeteszme kritikája | 142 |
A feudális nemzeteszme igazolása | 146 |
A pozitivizmus útjai | 149 |
A polgári történetszemléletek új útjai | 149 |
A pozitivista történetszemlélet Nyugat-Európában | 151 |
A pozitivizmus és a német történetírás | 151 |
A pozitivista történetszemlélet Középkelet-Európában | 156 |
A pozitivista történetszemlélet és Magyarország | 159 |
A pozitivizmus a magyar historiográfiában | 163 |
Történettudomány és historiográfia | 169 |
Kritika és hagyományteremtés | 169 |
A pozitivizmus historiográfiai szempontjai | 171 |
A historizmus és a szellemtörténet értékkategóriái | 174 |
Historiográfia: hagyományőrzés, kritika, összegezés és önigazolás | 176 |
A magyar historiográfia kialakulása | 178 |
A liberalizmus és romantika historiográfiai igényei | 178 |
Realista tendenciák a historiográfiai tájékozódásban | 182 |
Horváth Mihály az új történetírás történetéről | 186 |
Flegler és Szalay | 187 |
A magyar történetírás történelme | 190 |
A pozitivista művek betörése és a historiográfiai tájékozódás | 194 |
A nemesi-romantikus historiográfiai értékkategóriák uralma | 197 |
A nemesi romantika historiográfiai tájékozódása | 198 |
A kiegyezés és a nemzeti szellem | 200 |
Tudomány és nemzetiség | 202 |
Buckle, Lecky, Mill, Taine és Comte Magyarországon | 204 |
Kezdeményezések a pozitivista historiográfiára | 207 |
Történetírók mérlegen | 210 |
A romantikus historiográfiai koncepció felbontása | 217 |
Társadalmi és történetszemléleti elvek; Marczali, Márki, Angyal, Tagányi historiográfiai tájékozódása | 218 |
Marczali a magyar történetírás múltjáról | 219 |
A realista kezdeményezések befulladása | 223 |
Comte és Spencer a századforduló Magyarországán | 225 |
A polgári radikálisok történetírásunk múltjáról | 228 |
Jászi, Marczali, Márki és Acsády | 230 |
Czóbel historiográfiai módszere | 232 |
Pozitivizmusról a Magyar Társadalomtudományi Szemlében | 234 |
A szellemtörténet historiográfiai tájékozódásának kezdetei | 235 |
A "Száműzött Rákóczi"-vita és a magyar történetírás múltja | 238 |
Szellemtörténet, pozitivizmus és a magyar történettudomány | 246 |
Historikusok a "Három nemzedék"-ben | 246 |
A pozitivizmus és a magyar történettudomány | 248 |
Szekfű Gyula a magyarországi pozitivizmusról | 251 |
A pozitivizmus mint a szellemtörténeti historiográfia egyik központi problémája | 252 |
A nemesi romantika értékkategóriái a szellemtörténetben | 253 |
Realista tendenciák az 1920-as évek historiográfiai irodalmában | 258 |
A pozitivizmus és a nemzeti történettudomány a "Magyar történetírás új útjai"-ban | 259 |
A szellemtörténeti koncepció felbomlása | 263 |
Történetírásunk múltbeli értékeinek védelmében | 263 |
Szekfű válasza | 265 |
Fiatalok kritikája | 266 |
Kísérlet a szellemtörténeti koncepció feltámasztására | 267 |
Útkereső írástudók | 269 |
Útkeresők a történettudományban | 270 |
Irodalomtörténészek és néprajztudósok történetírásuk múltjáról | 272 |
Halász Gábor | 273 |
Szekfű új látásmódja | 275 |
A pozitivisták ürügyén | 276 |
Eredmények és problémák | 279 |
A polgári historiográfia öröksége | 279 |
A magyarországi pozitivizmus kérdései a marxista historiográfiában | 281 |
Felhasznált irodalom, rövidítések mutatója | 285 |
II. kötet | |
A társadalomtörténeti szemlélet kialakulása | |
Történetírók a reformkorban | 17 |
A történetíró nem születik | 17 |
Származás és társadalmi tudat | 19 |
Iskolázás | 22 |
A tudomány mint új értékkategória | 24 |
Tudományos bázisok | 26 |
A társadalomtudományi szemlélet | 27 |
Montesquieu hatása | 28 |
Adatgyűjtés a hazáról | 29 |
Adatgyűjtés a polgári társadalomról | 31 |
Összehasonlító társadalomvizsgálat | 34 |
Műveltség | 35 |
A természettudományos műveltség | 37 |
Filozófia és társadalomtudomány | 42 |
Társadalomismerettől a történettudományig | 47 |
A magyar történész nemzeti tudata | 48 |
"A nemzeti önismeret tudománya" | 50 |
A nemesi romantika ellen | 50 |
Az új történettudomány | 52 |
Empirizmus | 53 |
A feudalizmus kori forrásanyag értékváltozása | 55 |
Összehasonlító módszer | 56 |
Az "elfogulatlan" történetírás igénye | 57 |
A "pozitivitás" fogalma | 59 |
Elméleti igényesség | 60 |
Művelődéstörténeti tematika | 61 |
Művelődés, fejlődés, polgárosulás | 64 |
Fejlődéstörvény és nemzetiség | 65 |
Művelődéstörténet és törvényszerűség | 66 |
A történettudomány új célkitűzései és a politikai-társadalmi közeg | 69 |
Eltérő vélemények a reformkori történetírás jellegéről | 69 |
Történettudomány és társadalmi-politikai közeg | 71 |
A cenzúra | 74 |
Történetszemlélet és történelemoktatás a középiskolákban és az egyetemeken | 78 |
Tudományos fórumok | 81 |
Közműveltségi viszonyok és a feudális történelmi tudat | 83 |
Az új közönségért | 88 |
Horváth Mihály társadalomtörténeti szemlélete | 93 |
A magányos historikus | 93 |
Történetszemlélete | 96 |
A társadalmi viszonyokról | 99 |
Az osztályharcról | 100 |
A feudalizmus kritikája | 101 |
A nemesi adómentesség történetéről | 102 |
Az emberiség álláspontjáról | 103 |
A jobbágyok történetírója | 104 |
Társadalomtörténeti szemléletének ellentmondásai | 105 |
Nemzetfogalma | 107 |
Forradalom és fejlődés | 108 |
A né történeti szerepéről | 109 |
A magyarok története | 110 |
Népiesség és történettudomány | 113 |
Indokolt-e a népiesség és a magyar történettudomány kapcsolatait keresni? | 113 |
A népiesség az európai történetírásban és a pozitivizmus | 115 |
Történelmi anyag, történelemismeret a jobbágyok között | 121 |
Első tájékozódások a néphagyomány történelmi hiteléről | 131 |
Kölcsey a néphagyomány és a nemzeti történelem kapcsolatáról | 134 |
A nemesi liberalizmus és a történeti népiesség | 135 |
Erdélyi a néphagyomány történeti hiteléről | 139 |
Történészek a népiesség vonzáskörében | 141 |
Hunfalvy és Szilágyi István | 144 |
A nemesi történetszemlélet fölbontása | 146 |
A jobbágyság történetéről | 147 |
Horváth Mihály és a népiesség | 150 |
Népiesség és művelődéstörténet | 153 |
Nép, nemzet, nemzetek | 154 |
A "Magyar Mythologia"-pályázat | 159 |
A centralisták társadalomtörténeti szemlélete | 163 |
Szalay újra a romantikától a társadalomtudományokig | 164 |
A megszületendő polgári Magyarország nevében | 168 |
A centralisták történész eszményei: Thierry és Guizot | 169 |
Ellentmondás eszmély és lehetőség között | 170 |
"A múltnak históriává kell válnia" | 172 |
Szalay kritikája a nemességről | 174 |
Eötvös az adózás történetéről | 175 |
A polgári nemzetfogalom történeti érvanyaga | 176 |
Vita a városok történeti szerepéről | 178 |
Tudományos és társadalmi bázis | 180 |
Szalay a francia forradalomról | 182 |
Csengery és Trefort | 183 |
A "Magyarország 1514-ben" új társadalomtörténeti mondanivalója | 184 |
A nemesi társadalomtörténeti felfogása | 188 |
Szontagh elmélete a kiegyensúlyozott haladásról | 188 |
Világnézete | 191 |
A német idealizmus ellen | 193 |
A realista nemzeti filozófia eszméje | 194 |
Helye a reformkor szellemi áramlatai között | 195 |
Hetényi egyezményes filozófiája | 197 |
A nemesség kettős érdeke | 198 |
Az érdekegyesítés eszméje és a történettudomány kettős feladata | 200 |
Az érdekegyesítés történelmi variációi: Szontagh a földrajzi tényezők szerepéről | 202 |
Az érdekegyesítés történelmi variációi: Hetényi a nemzeti műveltség szerepéről | 204 |
Kemény Zsigmond a nemesi pártharcokról | 206 |
"Súlyegyen" és "kiegyenlítés" | 206 |
Jászay: A magyar nemzet napjai a mohácsi vész után | 207 |
Vissza a politikatörténethez | 209 |
Forradalmi szemlélet és társadalomtörténet | 211 |
Társadalomtörténeti felfogások és forradalmi szemlélet | 211 |
Vasvári Pál, a történész | 213 |
A történettudomány elkötelezettsége | 214 |
Vasvári fejlődéselmélete | 215 |
Az osztályviszonyokról | 216 |
A mechanikus törvényszerűség bírálata | 217 |
Nép és társadalom | 218 |
A polgári objektivizmus bírálata | 218 |
A magyar jobbágyság történelmi szerepéről | 219 |
Dózsa és Rákóczi | 220 |
Zrínyi társadalomtörténeti jelentősége | 221 |
A nemzeti kérdésről | 222 |
A pozitivista történetszemlélet kezdetei Magyarországon | 225 |
A forradalom és a történettudomány | 230 |
Történetírók és történettudomány 1848-49-ben | 231 |
A forradalmak után | 239 |
A történelem: a jövő csillagászata | 244 |
Társadalom és történettudomány | 249 |
Elhúzódó válság, bizonytalan és átmeneti társadalmi viszonyok | 251 |
Régi és új historikusok | 256 |
A történetírás tudományos és társadalmi műhelyei | 264 |
Olvasóközönség és könyvkiadás | 280 |
A racionalizmus és irracionalizmus válaszútjain | 302 |
Történetírók a természettudományok vonzáskörében | 303 |
A természettudományok helyzete és törekvései | 308 |
A fejlődéselmélet a hazai természettudományi tájékozódásban | 310 |
A "Tudomány, magyar tudós" vita | 313 |
Miért nem vált általánossá a "pozitív irány" kifejezés a történettudományban | 316 |
A racionalizmus és az irracionalizmus keresztútjai | 318 |
Nemzeti művelődési eszmények és a természettudományok | 323 |
Filozófiai törekvések és a természettudományok | 331 |
A materializmus mint a konzervatív idealizmus által használt gyűjtőfogalom | 337 |
A pozitivista módszer kialakulása a történettudofmányban | 339 |
A realizmus és a romantika harca | 348 |
A népies-polgári irányzat | 352 |
Pozitivista tendenciák a népies forráskutatásban | 356 |
Történetszemléleti programok: Ipolyi | 364 |
Hunfalvy Pál történetszemlélete | 369 |
A nemesi-polgári irányzat | 374 |
Romantikus és realista elemek Kemény történetszemléletében | 380 |
Csengery útja a realizmustól a romantika felé | 384 |
A törvényszerű fejlődés gondolata Eötvös eszmerendszerében | 389 |
A romantikus és realista nézetek ütközetei a magyar történelem főbb kérdéseiben: Szabó Károly és a magyar őstörténet | 400 |
A "Magyar Mythologia"-vita | 409 |
A népies-polgári realizmus és a nemesi-polgári realizmus öszecsapása | 416 |
A történelmi fejlődés elve mint a hazai históriai kutatások differenciáló és integráló tényezője | 423 |
Fejlődés és történelmi törvényszerűség | 424 |
Fejlődéselmélet és gazdaságtörténet | 428 |
A fejlődéselmélettől a társadalomtörténetig | 432 |
Művelődéstörténet és eszmetörténet: Révész Imre | 439 |
A politikatörténet új fejezetei: Pálkövi, Szilágyi Sándor, Horváth Mihály magyar történetei | 444 |
Wenzel Gusztáv és a Kelet-Európa-fogalom | 451 |
Kelet-európai fejlődés, elsietett fejlődés | 453 |
Szalay László és a "Magyarország története" | 457 |
Szalay a forradalomról | 458 |
Társadalomtudomány és történelem | 461 |
Pozitivista történetszemléleti elemek Szaly felfogásában | 462 |
Társadalomrajz a "Magyarország történeté"-ben | 465 |
Európa és Magyarország | 470 |
Utószó | 476 |
Felhasznált irodalom. Rövidítések mutatója | 478 |
Névmutató | 504 |