Köszönetnyilvánítás | 10 |
Bevezetés | 11 |
A Panasonic bicikliktől a Motorola egyetemig - négy jellegzetes példa a tanulóvállalatra | 21 |
Tanulás és tudástermelés a Siemensben | 23 |
A Panasonic biciklik esete | 26 |
A Matushita kenyérsütő gép | 28 |
A Motorola-eset | 30 |
Egy cég, amelynek alapvető képessége a fejlesztés | 30 |
A Motorola egyetem - a tanulás testre szabása | 31 |
Lokális tanulás - Motorola-módra | 32 |
A képzelőerő hierarchiája - diákok foglalkoztatása és képzése | 33 |
Six Sigma avagy a feketeöves minőségjavítók - a minőség menedzselése tanulással | 34 |
A "nem mi találtuk ki" szindróma leküzdése | 36 |
Vállalatitörténelem-tanulás és szervezeti önkép | 37 |
A tudatlanságmérséklő algoritmustól Stradivari hegedűjéig - a tanulás és a tudás néhány elméleti problémája | 38 |
A tanulás elméleti elemzésének akadályai a hagyományos közgazdaságtanban | 39 |
A tanulás mint magtevékenység - a tudásalapú gazdaság kihívása a konzervatív közgazdasági szemlélettel szemben | 41 |
A tanulás mint "szekvenciális" információszerzés | 44 |
Információ és tudás - teljes vagy releváns információk? | 44 |
A szekvenciális tanulás modellje | 45 |
A sorozatdöntésekből fakadó ellentmondások és korlátok | 48 |
A tanulás és az alkalmazkodás evolucionista megközelítése | 49 |
A genetikai algoritmus | 50 |
Cellák, kódok, keresés - alkalmazodás a környezethez | 51 |
Konnekcionizmus és neurális hálózatok - új eszköztár a tanulási folyamat modellezésére | 53 |
Neurális háló és mintafelismerés - a komplexitás kezelése | 54 |
Mire jó a neurális hálózat? | 56 |
A hozzáértés, a készség, a fókuszálás - a hallgatólagos tudás jelentősége a döntésekben | 59 |
A hallgatólagos tudás és a neurális hálózat | 60 |
Hozzáértés, fokális tudatosság, avagy a hallgatólagos tudás fajtái | 61 |
Vállalatelmélet és szervezeti tanulás | 65 |
A fekete doboztól az alapvető képességekig - a tudás, a tanulás kezelése a vállalatelméletekben | 65 |
A fekete doboz felnyitása a vállalat szerződéselméleti megközelítésében | 66 |
A tudásalapú gazdaság kihívásai a vállalatelmélettel szemben | 68 |
Szervezeti memória, kognitív térkép - a vállalat erőforrás-alapú és evolucionista megközelítése | 71 |
Mi az erőforrás-alapú vállalatelmélet? | 71 |
Egyhurkú és duplahurkú tanulás - kísérletezés és metatanulás | 73 |
Szervezeti memória | 77 |
A kognitív térkép szerepe a szervezeti tanulásban | 82 |
Megoldatlan kérdések | 84 |
Evolúciós vállalatelméletek | 85 |
Az elfelejtett Marshall - avagy a hozzáértés-alapú és az evolúciós vállalatelmélet történelmi előképe | 90 |
Portfólióelmélet a tanulóvállalatban | 93 |
A tanulóvállalat meghatározása | 94 |
A tanulóvállalat meghatározása - avagy elkerülheti-e a rossz hírt hozó követ a kivégzést? | 94 |
A tanulóvállalat mint idea és követelmény | 97 |
A posztmodern tanulóvállalat vonásai | 99 |
A tanulószervezetté válás veszélyei és korlátai - a szervezeti tanulóképtelenség | 103 |
A tanulóvállalat működésének alapelvei | 106 |
A Senge-féle öt alapelv | 106 |
A munka vége vagy a foglalkoztatás vége? Változások a munka világában | 110 |
Iskolapadból a vállalatba és vissza - a szakképzés változásai | 110 |
Bérelt puskákkal nyargaló nomádok, avagy a foglalkoztatás jellegének a megváltozása | 112 |
Szociális következmények | 115 |
A tanulást elősegítő intézmények | 117 |
Mi a tanítóvállalat? | 117 |
Problémamegoldó tréningek (work-out) | 118 |
A tanítás intézményesülése a vállalatban: a vállalati egyetem | 119 |
Partnerség a kutatásban - egyetem-ipar együttműködés | 122 |
A tudásbróker intézménye, avagy a közvetítők nélkülözhetetlensége | 126 |
Lokális tanulás és globális tudás - a tanulás térbeli koordinátái és tudáshálózatok | 128 |
Lokális és globális tanulás | 128 |
Szimbólumok, hősek, rítusok, értékek - lokális tanulás és kulturális diverzitás | 130 |
Az idegen tudás jelentősége a helyi közösségekben | 132 |
A helyi tudás és a lokális tanulás felértékelődése a legújabb gazdasági trendek fényében | 134 |
A globális alapra helyezett tanulás előnyei és korlátai - a hely mint hálózati tér | 136 |
Forró pontok és lemaradó zónák a globális tudásáramlás rendszerében | 139 |
Forró pontok - avagy az "agglomeráció hozadéka" | 140 |
A lokális kultúrák technológiai jelentősége és az európai paradoxon | 142 |
Az ipari körzetek - a lokális tanulás letételményesei | 145 |
Baden-Württemberg és a Harmadik Olaszország | 147 |
A Szilícium-völgy - a hagyományos és a "posztmodern" körzetek azonosságai és különbségei | 149 |
Az ipari körzetek tanulási sajátosságai - az ipari körzet mint sajátos "neurális háló" | 152 |
A lokális tanulást előmozdító intézmények | 155 |
Innovációs láncok - hálózati externáliák | 155 |
Az ipari parkok mint a lokális tanulás tudatosan kiépített terepei | 158 |
Üzleti hálózat - a tanulás szervezeti architektúrája | 160 |
Mi a hálózat? | 162 |
Oldás és kötés a hálózatokban - avagy az üzleti "ökoszisztéma" | 162 |
A hálózatok mint társadalmi struktúrák és kompetenciablokkok | 163 |
Hálózattipológia - a hálózatszerveződés rendező elvei | 165 |
Kereskedelmi hálózat és tudáshálózat | 165 |
Lefelé irányuló hálózatosodás - kihelyezés | 168 |
Laterális hálózatosodás - mag nélküli alakzatok | 177 |
Virtuális vállalat és globális iroda | 178 |
Külső és belső hálózat | 181 |
Regionális és globális hálózat | 185 |
A hálózatosodás mozgatórugói | 186 |
A profit mint végső indíték és mérce | 187 |
Takarékoskodás a költségekkel | 187 |
A biztonság keresése - a bizonytalanság "megszelidítése" a rugalmasság révén | 189 |
A versenyből nyerhető előnyök | 191 |
Erőforráskorlátok tágítása - a tudásmegosztásból származó előnyök | 191 |
Hierarchia, piac és reciprocitás - integráló erők összjátéka a hálózatokban | 194 |
Tranzakciók, koordinációs intézmények, integrációs sémák a hálózatban | 195 |
A hálózati integráció magyarázata a tranzakciós költségek tana alapján | 195 |
Piac, hierarchia és még valami más - egy értelmezési kísérlet a hálózati integrációra | 199 |
A hálózatok "háromszögletű" magyarázata - több mint hibrid | 202 |
A piac beépülése a hierarchiákba | 208 |
A hierarchia beépülése a piac által integrált hálózatba | 211 |
Verseny és kooperáció a hálózatban | 214 |
Információs technológia és a kooperáció | 214 |
A tökéletesen rugalmatlan és a tökéletesen rugalmas technológiára épülő gazdaság | 216 |
Az információs technológia - a hálózatosodás katalizátora és közvetítője | 217 |
Kooperáció és új kompetenciák teremtése | 218 |
Hálózattervezés és stratégiai járadékvadászat | 223 |
Hálózati tanulás külföldi védőernyő alatt - beilleszkedés a globális struktúrákba | 227 |
Kettős tanulás - hurkokkal és csavarokkal | 228 |
Hálózatok és tudáshálózatok | 229 |
Tanulás a túlélésért | 230 |
Tudásátültetés a nemzetközi vállalatban | 232 |
Stratégiai szövetségek és laza vállalati hálózatok Magyarországon | 239 |
Az autóipari szövetség | 239 |
Malév-British Airways stratégiai szövetség - a füstbe ment terv | 240 |
A Digital Equipment Magyarország stratégiai szövetségesei | 241 |
Kitakarítás - portfóliótisztítás | 242 |
A kihelyezés | 244 |
A külföldi tőke és a vállalati alkalmazkodás | 247 |
Hazai tulajdonú cégek a globális áramlatokban | 251 |
A "posztszocialista" hálózat - a nemzetközi áramlatok oldalvizén | 251 |
Dunaferr - megcáfolni az előítéleteket | 252 |
Videoton - vállalatból ipari park | 254 |
A beszállítók | 256 |
Udvari szállítók és a beszállítók beszállítói | 256 |
Nap-cégek és bolygóik Magyarországon - néhány figyelemre méltó eset | 258 |
Bedolgozókból - beszállítók | 263 |
Franchising - a magyar SMEs hálózatai | 265 |
Intelligens vállalatok magyar változatban | 267 |
Egyetem-vállalat tudásgeneráló és közvetítő konzorciumok Magyarországon | 270 |
Tanítóvállalat - az Intergraf esete | 271 |
Regionális hálózatok | 272 |
Ipari parkok Magyarországon | 274 |
Intellinges városok és tudományos parkok | 274 |
Függelék | 277 |
Hivatkozások | 284 |
Név- és tárgymutató | 307 |