Előszó
A piac- és reklámlélektan teljes körű és átfogó bemutatásának lehetőségei többszörösen korlátozottak. Igaz ez jelen publikáció tervezett terjedelmét tekintve is, mivel egy kétkötetes kézikönyv sem biztosít ma már elegendő helyet arra, hogy mindarról szólhassunk, ami ebben az összefüggésben érdekes, fontos és közlésre érdemes.
Egy további nehézség is korlátozó tényezőként jelentkezett azonban. A piaclélektan ma interdiszciplináris és gyakorlati kutatási terület. Bemutatása - ha meg kíván felelni a piaci követelményeknek - azonos mértékben érthető és olvasható kell, hogy legyen a különböző szakirányok gazdaság- és társadalomtudósai -, a tudományosan nem szakosodott gyakorlati szakemberek -, valamint a szélesebb értelemben vett érdeklődők számára egyaránt. Az elméleti megjegyzéseket ezért megfelelő korlátok között kell tartani, így ezek nem képesek az egyes szaktudományok kizárólagos szempontjait teljes mértékben kielégíteni. E hiányosságot az érdeklődő olvasó kiegyenlítheti azonban a szakirodalom sokszínű kínálatából.
Jelen könyv a piaclélektan legfontosabb problémáiról történő számadásra korlátozódik, méghozzá elsősorban gyakorlati vonatkozású és nemcsak elméleti szempontok alapján. Ebből azután bizonyára nem teljes, de aktuális áttekintés kerekedik. Ennek első kötetét tartja kezében az olvasó. A második kötet "Fogyasztó és reklám" címmel a speciális reklámlélektani problémákat tárgyalja majd.
Természetesen következményei vannak annak a ténynek, hogy az itt bemutatott piaclélektani problémák kiválasztásának lényeges szempontja az aktualitás volt: A gazdasági körülmények és feltételek mélyreható megváltozna történelmi régiséggé teheti a könyvet. E hátrány mindazonáltal nem súlyosabb, mintegy olyan, sokáig érvényes tankönyvé, amely absztrakció és általánosítás okán vázlatosságra és leegyszerűsítésre kényszerül.
Nincs szükség új fogyasztó-elmélet kifejlesztésére. Ez már csak azért sem áll szándékunkban, mert egy zárt elmélet a mai fogyasztói piac sokfajta jelenségét, egységesítő szándék mellett leegyszerűsítés nélkül aligha tudná lefedni. Hasonlóképpen a piaclélektan - amelyről e könyv szól - elméletileg nem hontalan. Abból a fogyasztó magatartására koncentráló tételből indul ki, amelynek ott kell tovább vezetnie, ahol az eddigi tudat- vagy élményközpontú elméletek kritikai határhoz érkeztek.
Vissza