1.062.212

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pedagógusszerep változása

Szerző
Budapest
Kiadó: Eötvös József Könyv- és Lapkiadó Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 208 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7338-50-0
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

E könyvben a pedagógus szerepének változásával foglalkozom a pedagógus-diák kapcsolat, az iskolai szabályok kialakulása, a toleranciára nevelés, valamint az értékelés aspektusából. Alternatív és nem alternatív iskolák gyakorlatát hasonlítom össze. A kétféle iskolatípusban alkalmazott pedagógiai gyakorlat összehasonlító elemzése Magyarországon újdonság. E könyv megírásában leginkább az motivált, hogy rátaláljak azokra az alternatív iskolákban meghonosodott eljárásokra, módszerekre és attitűdökre, amelyek alkalmazása az egész közoktatásban célszerű lenne. Mottóul Maria Montessori egyik alapelvét választottam: „A pedagógusnak nem alakítania kell, hanem alakulni engednie, nem parancsolni, hanem engedelmeskedni, nem vezetni, hanem szolgálni." Czike Bernadett, PhD, pszichológus, pedagógus a Szabad Iskolákért Alapítvány szakmai vezetője, az alternatív iskolák, a kooperatív tanulásszervezési mód és a szociális kompetenciák fejlesztésének kutatója. Fontosabb munkái: Bevezetés a pedagógiába... Tovább

Fülszöveg

E könyvben a pedagógus szerepének változásával foglalkozom a pedagógus-diák kapcsolat, az iskolai szabályok kialakulása, a toleranciára nevelés, valamint az értékelés aspektusából. Alternatív és nem alternatív iskolák gyakorlatát hasonlítom össze. A kétféle iskolatípusban alkalmazott pedagógiai gyakorlat összehasonlító elemzése Magyarországon újdonság. E könyv megírásában leginkább az motivált, hogy rátaláljak azokra az alternatív iskolákban meghonosodott eljárásokra, módszerekre és attitűdökre, amelyek alkalmazása az egész közoktatásban célszerű lenne. Mottóul Maria Montessori egyik alapelvét választottam: „A pedagógusnak nem alakítania kell, hanem alakulni engednie, nem parancsolni, hanem engedelmeskedni, nem vezetni, hanem szolgálni." Czike Bernadett, PhD, pszichológus, pedagógus a Szabad Iskolákért Alapítvány szakmai vezetője, az alternatív iskolák, a kooperatív tanulásszervezési mód és a szociális kompetenciák fejlesztésének kutatója. Fontosabb munkái: Bevezetés a pedagógiába (1966), Fejezetek az alternatív nevelés gyakorlatából (1997), „Együtt-működik": kooperatív foglalkozástervek (2004). Vissza

Tartalom

Előszó és köszönetnyilvánítás 7
A táblázatok jegyzéke 8
Az ábrák jegyzéke 9
1. A környezet változása és a fejlődés iránya 11
2. A pedagógusszerep-változás fontos előzményei 15
2.1. Szerepfelfogások a neveléslélektanban: az első jelek a 20. század
derekán 15
2.2. Szerepfelfogás néhány markáns reformpedagógiában: Montessori,
Waldorf, Rogers, Freinet 17
2.2.1. Maria Montessori szerepfelfogása 18
2.2.2. Rudolf Steiner szerepfelfogása 19
2.2.3. Carl Rogers szerepfelfogása 20
2.2.4. Célestin Freinet szerepfelfogása 22
2.3. Szerepfelfogás a jelenkori hazai alternatív mozgalmakban 23
3. Egy új szerepértelmezés 27
3.1. A szabálykialakítás és szabálytartás 28
3.1.1. A háromféle szabály 29
3.1.2. A szabályok és a nevelési módszerek illeszkedése 30
3.1.3. Néhány példa a nevelés gyakorlatából 34
3.1.4. Jellegzetes pedagógiai hibák 35
3.2. A pedagógus-diák kapcsolat, a partneri viszony 36
3.2.1. Carl Rogers: a pedagógus mint facilitátor 37
3.2.2. Az empátia fogalma, a tolerancia fontossága 38
3.2.3. A pedagógia feladatai a toleranciára nevelés terén 42
3.3. Visszajelzés, értékelés 45
3.3.1. Az értékelés jelentősége a pedagógiai folyamatban 45
3.3.2. Az értékelés története 46
3.3.3. Az osztályozás és az árnyalt értékelés összehasonlító elemzése 48
4. Két elővizsgálat a különböző pedagógusi szerepfelfogások egyes
hatásainak összehasonlításához (2000-2002) 55
4.1. A vizsgálatok ismertetése 55
4.2. A kérdőívek bemutatása, a felvétel célja és módja 58
4.3. A kutatás eredményeinek bemutatása a felvett kérdőívek alapján 59
4.3.1. A stressz 59
4.3.2. A közérzet 61
4.3.3. Az iskolai légkör 62
4.3.4. A szabályok jellege, kialakulása 63
4.3.5. Előítélet, toleranciavizsgálat a gondolkodás sematikusságának
vizsgálatán keresztül 65
4.3.6. Pedagóguskép a saját elvárások alapján 66
4.4. Következtetések és tovább vizsgálandó kérdések 68
5. Összehasonlító vizsgálat az alternatív és nem alternatív iskolákba járó
diákok körében 2003-ban 69
5.1. A vizsgálat bemutatása 69
¦ 5.1.1. Vizsgálati módszerek 71
5.2. A diák közérzete 72
5.2.1 A tizenkét iskola 72
5.2.2. Az egész mintára jellemző eredmények 74
5.2.3. A két csoport (alternatív és nem alternatív iskolák) összehasonlítása. 80
5.3. Az iskolai légkör (IL): igazságosság az iskolában 83
5.3.1. Az egyes iskolák eredményei 84
5.3.2. Csoportképződés az iskolai légkör (igazságosság) témakörben 87
5.3.3. A két csoport (alternatív és nem alternatív iskolák) összehasonlítása888
5.4. A diákok közérzete és az iskolai légkör összehasonlítása 92
5.5. A tolerancia 93
5.5.1. A két csoport összehasonlítása az egyes kérdésekre adott válaszok
szerint 95
5.6. A szabályok jellege, kialakulása 95
5.6.1. A kérdőív összeállításának és értékelésének szempontjai 95
5.6.2. Az egész mintára vonatkozó eredmények 97
5.6.3. Az iskolák eredményeinek bemutatása 98
5.6.4. A két csoport (alternatív és nem alternatív iskolák)
összehasonlítása 105
6. A vizsgálatok eredményeinek összegzése az elméleti kiindulások tükrében 109
6.1. Az igazságosság megítélésének és a közérzet vizsgálatának eredményei... 109
6.1.1. A kétfajta iskola eredményeiről 109
6.1.2. Hipotézisek a diák közérzetét és az igazságosságról való véleményét
befolyásoló egyéb tényezőkről 109
6.1.3. Milyen pedagógust szeretnek a diákok? 111
6.1.4. Milyen iskolák érnek el nagyon pozitív eredményeket? 111
6.2. A toleranciavizsgálat eredményei 112
16.3. A szabályok vizsgálatának eredményei 112
6.4. A vizsgálat egészének tanulságai, a mai iskola fejlődésének irányai 113
7. A kooperatív tanulás - a pedagógusszerep tükrében 116
7.1. A nevelői attitűd és a kooperatív tanulás kapcsolata 116
7.2. A kooperatív tanulás előzményei az Egyesült Államokban: verseny és
kooperáció 117
7.3. Spencer Kagan módszerközpontú megközelítésének alapelvei
(Kooperatív tréneri összefoglaló alapján) 120
7.3.1. Az építő egymásrautaltság 120
7.3.2. Az egyéni felelősség 121
7.3.3. Az egyenlő részvétel 122
7.3.4. A párhuzamos interakció 124
7.4. A két tanulásszervezési mód (frontális és kooperatív) összehasonlítása 125
7.4.1. Az alapelvek 125
7.4.2. A diákok jellemzői 126
7.4.3. A rejtett tantervek 127
7.4.4. A pedagógus feladatai a kétféle tanítási órán, foglalkozáson 128
7.4.5. A pedagógusi attitűdváltozás egyes elemei 129
Utószó 131
Jegyzetek 132
Mellékletek 137
Felhasznált irodalom 203

Czike Bernadett

Czike Bernadett műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Czike Bernadett könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem