Előszó
Bevezető gondolatok
A társadalmunkban bekövetkezett változások hatására a pedagóguspályát a megújulás, a nyitottság, a sokszínűség jellemzi, melynek természetes következménye az új pedagógusszerepek, és az e szerepekkel járó feladatok megjelenése.
A pedagógusképzésben egyik legfontosabb feladatunk olyan felkészítés biztosítása, mely lehetővé teszi a humanisztikus, gyermekközpontú szemléletmód megalapozását, a pedagógusmesterség elemeinek elsajátítását, begyakorlását.
Az oktatási segédanyagunkban beválogatott tanulmányok, szemelvényrészletek - a nevelés elméleti és gyakorlati művelőinek munkái - segítséget, ötleteket adnak a pedagóguspályára készülő hallgatóknak egy-egy pedagógiai probléma megértéséhez, feladatmegoldásához.
E szöveggyűjtemény a nevelés gyakorlatának azon kérdésköreihez kíván ismereteket nyújtani, melyek főiskolán a pedagógiai stúdiumok tantervi követelményeiben megfogalmazást nyertek a tanító- és tanárszakokra vonatkozóan.
Válogatásunkat befolyásolta, hogy a szereplő témakörök elméleti alapjai a pedagógiai kurzusokon feldolgozásra kerülnek. Így a szöveggyűjtemény főleg azokra a konkrét kiegészítő elméleti és metodikai ismeretekre szorítkozik, melyek tanulmányozása hozzájárulhat a pedagógusmesterség elemeinek még sikeresebb elsajátításához. Mivel a szemelvénygyűjtemény kérdéskörei a kötelezően választható speciál-kollégiumok több önálló kurzusában is szerepelnek, így a hallgatók az irodalmak feldolgozásával egy-egy témakörben még mélyrehatóbb tájékozottságra, ismeretekre tehetnek szert.
Kötetünk ezen túlmenően segítséget kíván adni minden olyan hallgatónak és végzett kollégának, akik önképzéssel fejleszteni kívánják pedagógiai képességeiket.
A válogatott szemelvények között helyenként vitára késztető gondolatokkal is találkozhatunk. Ezeket azért szerepeltetjük, hogy elolvasva alkalmat adjunk a különböző nézetek ütköztetésére, az önálló véleményalkotásra. A nevelés egyes vázolt gyakorlati kérdéskörei szerkezeti megfontolásból ugyan külön fejezeteket képeznek, de reményeink szerint tartalmukkal azt az általunk vallott humanisztikus, gyermekközpontú pedagógiát jelentetik meg, melyek megvalósításához sok sikert kívánunk e kötet tanulmányozóinak is.
Vissza