A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pedagógus pályakutatás válogatott bibliográfiája

Kutatási zárójelentés/Kézirat

Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 143 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Oktatáskutató Intézet és az Országos Pedagógiai Intézet munkatársaiból létrejött kutatócsoport az MM Tárcaszintü Kutatási Főirány 7. sz. "A pedagógus munkája és képzése" c. programhoz... Tovább

Előszó

Az Oktatáskutató Intézet és az Országos Pedagógiai Intézet munkatársaiból létrejött kutatócsoport az MM Tárcaszintü Kutatási Főirány 7. sz. "A pedagógus munkája és képzése" c. programhoz kapcsolódva kidolgozta a "Pedagógussá válás és a pedagógus pálya, különös tekintettel a közoktatás fejlesztéséből adódó követelményekre" c. kutatási témát.
A kutatás a jelenlegi helyzet kritikai elemzésén tul vizsgálni kivánja a pedagógussal szemben jelentkező uj követelményeket, a pedagógus ideálképét; a pedagóguspálya választásának folyamatát, sajátosságait, a meritési bázist, a pályaválasztók pályaképét és személyiség szerkezetét; a pedagógusképzés folyamatát a felvételi követelményektől a szakemberré és értelmiséggé válás folyamatán át a pályakorrekció problematikájáig; valamint a pályakezdő pedagógusok beilleszkedésének helyzetét.
E szervesen egymásra épülő, egymásba kapcsolódó kérdések előkészitése szükségessé tették a témával kapcsolatos eddigi kutatási eredmények, valamint a szakirodalom és egyéb publikációk elsődleges tanulmányozását, a pedagógus pályakutatás válogatott bibliográfiájának összeállitását. Vissza

Tartalom

Bevezető8
Kutatások
A felsőoktatási intézmények területi elhelyezkedésével, vonzáskörzetével, a felvételi eljárással, a felsőoktatási intézmények meritési bázisával, a tanulók továbbtanulási szándékával, a képesség-, és a pályaalkalmassági vizsgálatokkal kapcsolatos kutatások
A felsőoktatási intézmények területi elhelyezkedésének vizsgálata
A magyar felsőoktatási intézmények vonzáskörének vizsgálata
A felvételi eljárás szerepe a kiválasztásban; prognosztikai értékének elemzése a tanulmányi eredmények tükrében
A felvételi eljárás továbbfejlesztésének lehetőségei, különös tekintettel a kiválasztás hatékonyságának fokozására
Felvételi Előkészitő Bizottság munkájának elemzése, korszerüsitési javaslat kidolgozása pályaalkalmassági vizsgálatok alapján a fizikai dolgozók gyermekei felsőoktatásban való beiskolázási arányának növelése érdekében, különös tekintettel a nevelési mikrorendszerre
A felsőoktatási intézmények meritési bázisa, a meritési bázis összetételének alakulását befolyásoló hatásrendszer vizsgálata
Az általános és középiskolai tanulók továbbtanulási szándékának mérése és elemzése a szülők társadalmi rétegeződése szerint
A felsőoktatáshoz vezető ut kérdései, különös tekintettel a munkás- és parasztszármazásu fiatalok egyetemi és főiskolai továbbtanulását befolyásoló tényezőkre
Képességvizsgálatok alkalmazásának lehetősége a felsőoktatásban
A képességvizsgálatok szerepe a felvételi eljárásban
Tanitói pályaalkalmassági vizsgálatok
A tanitói pályaalkalmasság, valamint a tanitójelöltek önmegismerésének, személyiségfejlesztésének és pályaidentifikációjának kutatása az integrált személyiséggé válás és a pályaszintézis előkészitése és meggyorsitása céljából
A tanitói pályaalkalmasság vizsgálatának lehetőségei
A felsőoktatásba való átmenet és beilleszkedés elvi és gyakorlati kérdései, különös tekintettel a munkás- és parasztszármazásu hallgatók problémáira
A mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok szakra jelentkező és a felvételt nyert tanárjelöltek szakmaválasztását befolyásoló körülmények vizsgálata a tanárképzés szempontjából
A tanitóképző intézetbe felvett hallgatók előképzettsége, fizikai felkészültsége, erőnléte, egészségügyi helyzetük
A pedagógusképzés általános és speciális kérdéseivel kapcsolatos kutatások25
Az általános iskolai tanárképzés tantervtörténeti és tantervelméleti problémái
A tananyag és a Nevelési Program integrálása a tanitóképző főiskolákon
Az oktatás-nevelés és képzés tartalmi kérdései a pedagógusképzés kezdeti korszakában
Felsőoktatás-didaktikai problémák a tanitóképző főiskolákon
Az egységes követelményrendszer kimunkálása és a hozzá kapcsolódó folyamatos ellenőrzés és értékelés módszerei a pedagógusképző intézetek politikai gazdaságtan oktatásában
A tanitóképző főiskolán alkalmazott szeminárium /és előadás/ hatékonyságának növelése
Egyetemi hallgatók hivatáshoz és jövendő pályához való viszonya, beválásuk szintjének elemzése
A tanári hivatástudat kialakitása és fejlesztése
Az ifjuság kommunista nevelése az egyes marxista tárgyak oktatásának keretében
A tanárképző főiskolai hallgatók világnézeti, erkölcsi és politikai arculata
A tanitóképzős hallgatók világnézeti fejlődésének vizsgálata a képzési időszak alatt
A szocialista hazafiságra, proletár internacionalizmusra és ateizmusra nevelés vizsgálata a tanárképző főiskolán
Tanitójelöltek tudományos gondolkodásmódjának kialakitása, fejlesztése
Egyetemi hallgatók tevékenység-strukturájának és közösségi életének összefüggései
A diákok sajátos kötelező és önkéntes tevékenységi tipusai, különös tekintettel a tanulás és a szabad idő foglalkozás viszonyára
A végzős főiskolai hallgatók uttörővezetői felkészültségének elemzése
Az ifjuság testi-fizikai és mentális egészségének társadalmi tényezői
Altéma: A fiatalok egészségi állapotának és egészségvédelmének történelmi változásai és jellemzői
Az ifjuság testi-fizikai és mentális egészségének társadalmi tényezői
Altéma: A köznevelési és egészségügyi rendszer szerepe az egészséges életmód kialakitásában
A Pécsi Tanárképző Főiskola I. éves /nem testnevelés szakos/ hallgatóinak fizikai fejlettségi és képességszintjének évenkénti felmérése, s ezen adatok összehasonlitó elemzése
Az orosznyelv-oktatás eredményességének vizsgálata nyelvi tanulmányaikat befejezett fiatalok körében
Az idegen nyelvtanulás és pályaválasztási motivációk szerepe a nyelvszakos tanárjelöltek hivatástudatának alakulásában
A korszerü testnevelő tanárképzés a tanárképző főiskolákon. A heti három órás iskolai testnevelés bevezetésének konzekvenciái a tanárképzésre. Az általános iskolai testnevelés és sport, valamint az általános iskolai testnevelő tanárképzés egységének kialakitása
Főiskolai hallgatók egyéni tanulását irányitó oktatócsomag készitése és hatékonyságának kisérleti vizsgálata logika tantárgy keretében
A korszerü szemléltető eszközökre vonatkozó vizsgálatok a müszaki szakos tanárképzésben
A pedagógusképzésben alkalmazott videofelvételek rendezésének pedagógiai apsektusai
A tanárképző főiskolai hallgatók szabadidőben végzett tevékenységének vizsgálata, különös tekintettel a biológia szakos hallgatókra
Az egyetemi, főiskolai ifjuság élet- és munkakörülményei, értékorientációi
A Bajai Tanitóképző Főiskola hallgatóinak életmódja és müvelődési szokásai
A pedagógusképzés továbbfejlesztésével, korszerüsitésével kapcsolatos kutatások47
A felsőoktatási intézmények belső szervezetének korszerüsitése
Pedagógusképzés tervezése és tartalmi fejlesztése
Integrált, gyakorlatra orientált, moduláris felépitésü pedagógiai képzés modelljének kidolgozása
Modellkisérlet a tanár- és tanitóképzés integrálására
A tanárképzés hatékonyságának elemzése és továbbfejlesztésének alternativái
A tanitóképzés korszerüsitése a pedagógiai, pszichológiai és filozófiai tárgyak blokkositott és integrált oktatásával
A munka melletti pedagógusképzés szervezeti - irányitási és pedagógia - módszertani kérdéseinek kidolgozása, valamint a képzés hatékonyságának vizsgálata
A tanitóképzős iskolai gyakorlat korszerüsitése a tanitási készségek tervszerü fejlesztése utján
Az orosz nyelv- és irodalom szakos tanárképzés korszerüsitése
A pedagógusképzés továbbfejlesztése, a tanitóképzés modellje
Az egységes pedagógusképzés rendszerének kialakitása
A felsőfokon képzett munkaerő foglalkoztatottságának vizsgálata
A pályakezdő pedagógusok beilleszkedésével, beválásával kapcsolatos kutatások57
Az egyéni életterv, perspektivák kialakulásának, fejlesztésének igénye, helyzete, realizálása tanitójelölteknél és pályakezdő tanitóknál, összefüggésben a társadalmi beilleszkedéssel
Pedagógiai és pszichológiai, szociológiai vizsgálatok Dél-Dunántul általános iskoláiban a mezőgazdaságtan szakos tanárok munkábaállásáról és a társadalomba való beilleszkedéséről
A fiatal általános iskolai tanárok hivatásban való beválásának és társadalmi beilleszkedésének pedagógiai, pszichológiai és szociológiai problémái
A mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok szakon végzett fiatal pedagógusok társadalmi beilleszkedésének és munkába való beválásának pedagógiai, pszichológiai és szociológiai irányu vizsgálata
A főiskolai hallgatók beilleszkedésének pszichológiai vizsgálata
A fiatal pedagógusok beilleszkedése és beválása
Épitőipari müszaki tanár pályakövetelményei és beválása
A fiatal pedagógusok beilleszkedése, beválása; a főiskolai hallgatók és kezdő pedagógusok müvelődési igényei és szokásai, valamint fejlesztésük fokozatai
A végzett tanárszakos hallgatók munkahelyi, társadalmi beilleszkedésének körülményei
A pedagógus személyiségével, magatartásával, helyzetével, különböző megnyilvánulásaival kapcsolatos kutatások
A társadalmilag hatékony pedagógus személyiség kialakulásának és formálásának tipusai
A nevelői magatartás alakitása csoportmódszerrel
Pedagógusok nem verbális kommunikációs formáinak vizsgálata tanitási szituációban
A pedagógus kollektiva nevelőmunkája rendszerének kialakitása a Sárospataki Tanitóképző Főiskolán
A sárospataki pedagógusok helyzete és lehetőségei
A köznevelés és közmüvelődés rendszere
A pedagógus viszonya a szociálisan inadaptált gyerekekhez és kreativitása a "problémás" gyerekek nevelésében
A tanitói kérdéskultura vizsgálata a gondolkodás fejlesztése szempontjából
A pedagógusok magatartásformáinak pszichológiai vizsgálata
Szociológiai tényezők szerepe a tanári személyiség formálásában
A kisvárosi /Kőszeg/ értelmiség szerkezetváltozása /1920-1978/
Az iskola irányitása, vezetése
Irodalom
Pedagógus a társadalomban75
Az iskola és a társadalom75
Ifjuságkutatás, kutatómunka79
Pedagóguslétszámtervezés, az iskolák pedagógus-ellátottsága82
A pedagóguspálya, a pedagóguspálya választása84
Pályaválasztás, pályaalkalmasság, a pedagógus személye84
A pedagógus hivatása89
A pedagógus tekintélye93
A nevelőtestület, az iskolavezetés94
A pedagógusképzés97
A pedagógusképzés általános kérdései97
A pedagógusképzés néhány konkrét kérdése99
Felkészités a felsőfoku tanulmányokra, felvételi102
A pedagógus hivatásra való felkészülés103
A tanár-diák viszony106
Politikai-világnézeti beállitódás kialakulása107
Korszerüsitési törekvések109
A pedagóguspálya kezdetén111
Munkahelyválasztás, elhelyezkedés111
Pályakezdés113
Beilleszkedés, beválás117
Mobilitás, pályaelhagyás, pályamódositás120
A pedagógusok élet- és munkakörülményei123
A pedagógusok helyzete, közérzete, a munkahelyi légkör123
Életmód, életminőség127
Munkafeltételek, életkörülmények129
Életszinvonal, anyagi körülmények131
Névmutató /szerzők, szerkesztők, közreműködők/134
A feldolgozott folyóiratok jegyzéke141
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem