1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pedagógia tudományelméleti alapjai

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Kolozsvár
Kiadó: Stúdium Könyvkiadó
Kiadás helye: Kolozsvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 115 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 973-963-420-6
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Hazai vonatkozásban a pedagógiai szakirodalom anyanyelven mondhatni teljes egészében hiányzik. Az utolsó magyar nyelvű pedagógiai egyetemi jegyzet 1955-1957-ben jelent meg a Bolyai Tudományegyetem... Tovább

Előszó

Hazai vonatkozásban a pedagógiai szakirodalom anyanyelven mondhatni teljes egészében hiányzik. Az utolsó magyar nyelvű pedagógiai egyetemi jegyzet 1955-1957-ben jelent meg a Bolyai Tudományegyetem Neveléstudományi Tanszékének kiadásában, Neveléstudományi kérdések címen, mely a romániai viszonyok között az első rendszerbe foglalt pedagógiai munkák közé sorolható. Az 1980-ban megjelent Korszerű oktatáselmélet című könyv tárgyánál, szemléletmódjánál fogva inkább tudományos jellegű munka, mint tankönyv. Ennek következtében alakult ki az a sajnálatos helyzet, hogy sem a tanítóképzés, sem az egyetemen folyó tanárképzés és továbbképzés a mai napig nem rendelkezik minimális magyar nyelvű pedagógiai szakirodalommal, ami nyilvánvalóan fékezőleg hatott mind az utóbbi 20-30 év alatt bekövetkezett tudományelméleti információk, szemléletmódban végbement változások, didaktikai és nevelési technológiák minőségi átalakulásainak elterjedésére és asszimilációjára, mind pedig a nevelési gyakorlat korszerűsítésére.
A pedagógia tudományelméleti alapjai című könyv első kötete lenne egy olyan sorozatnak, amely felölelné a pedagógiai tudományok alapvető területeit (didaktika, neveléselmélet, iskolai szervezéstan, neveléstörténet stb.), s így hozzájárulna a hazai pedagógusképzés korszerű követelményeinek a kielégítéséhez. Vissza

Tartalom

Előszó5
A nevelés mint a pedagógiai kutatás tárgya6
A nevelés mint sajátos társadalmi tevékenység, a nemzedékek folytonosságának biztosítása és a társadalmi fejlődés összefüggései6
A biológiai és szociális tényezők szerepe a személyiség fejlődésében9
A biológiai átöröklés és érés mint a személyiség fejlődésének genetikai alapja9
A környezeti tényezők mint a személyiség fejlődésének külső feltételei12
A tevékenység meghatározó szerepe a személyiség fejlődésében15
A közvetlen és közvetett tényezők kölcsönhatása a személyiség fejlődésében20
A nevelés mint a személyiség fejlesztésének meghatározó tényezője22
A nevelés fogalma és tartalmi jegyei22
A nevelés általános sajátosságai26
Nevelés, önnevelés és permanens nevelés35
A pedagógia mint a nevelés tudománya. A pedagógiai tudományok rendszere és interdiszciplináris jellege42
A pedagógia fogalma és tudománysajátosságai42
A pedagógia fogalma és elméleti rendszerének hatósugara42
A nevelés elméletének és gyakorlatának kölcsönhatása45
A pedagógia hagyományos tudományközi kapcsolatai és interdiszciplináris jellege50
A pedagógiai tudományok rendszere. Specializálódás és integrálódás a pedagógiában52
Specializálódás és differenciálódás a pedagógiában52
Szintézis és integrálódás a pedagógiában54
A cél- és feladatrendszer hierarchiája, a céltaxonómia szerepe a nevelési folyamat megszervezésében és értékelésében57
A nevelési eszmény és az általános nevelési cél mint a pedagógia alapvető kategóriái57
A nevelés célirányossága, a cél központi szerepe a nevelés folyamatában57
A nevelési eszmény és az általános nevelési cél sajátosságai59
Az integrált személyiség alapvető tulajdonságai és szintjei61
Az általános nevelési cél mint az integrált személyiség tulajdonságait felölelő pedagógiai kategória62
Az általános nevelési cél hagyományos lebontása64
Céltaxonómiai kutatások, a pedagógiai céltaxonómia kidolgozásának lehetséges módozatai66
A céltaxonómiai kutatások kezdetei és szemléletmódja66
A műveletesítés (operacionalizálás) pszichológiai és pedagógiai vetületei71
A nevelési céltaxonómia kidolgozásának rendszerelméleti feltételei76
A nevelési célrendszer alapvető pedagógiai funkciói78
Betájoló, irányt szabó funkció80
Szelekciós funkció80
Organizációs funkció82
Értékelő, minősítő funkció82
Törvényszerűség, alapelv, norma és követelmény a pedagógiában84
A törvényszerűség fogalma, a pedagógiai törvényszerűségek85
A törvényszerűségek értelmezése, a természettudományok és a társadalomtudományok törvényszerűségeinek sajátosságai85
A pedagógiai törvényszerűségek integrált jellege86
A pedagógiai törvényszerűségek paraméterei és dinamikája87
A pedagógiai törvényszerűségek ismérvei89
A pedagógiai alapelvek sajátosságai90
A törvény és az alapelv viszonya a pedagógiában90
A pedagógiai alapelvek normatív és paradigmatikus jellege91
A pedagógiai alapelvek hatósugara92
A pedagógiai kutatás metodológiája, alapvető módszerei és szakaszai94
A kutatási módszer fogalma, a kutatási módszer és a metodológia viszonya94
A pedagógiai kutatás sajátosságai95
Az elmélet és gyakorlat egysége95
A pedagógiai kutatás formatív jellege96
A kutatás rendszerjellege96
A kutatás interdiszciplináris jellege97
A pedagógiai kutatás alapvető módszerei97
Adatgyűjtő, ténymegállapító módszerek97
A pedagógiai kísérlet módszere102
Adatfeldolgozó és értékelő módszerek104
A pedagógiai kutatás főbb szakaszai106
A téma kiválasztása és indoklása107
A tudományos kutatás hipotézisrendszerének felállítása107
A kutatás megtervezése, megszervezése és kivitelezése107
A kutatás adatainak végleges felmérése, értékelése és az elért eredmények értékesítése108
Irodalom110
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem