1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pedagógia és a pedagógusok

Az empirikus vizsgálat eredményei

Szerző
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 214 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-05-5270-1
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A szerzők kiemelt országos kutatás keretében közel egy évtizede vizsgálják a korszerű pedagógiai munka alkotóelemeit. Korábbi közleményeik a frontális munkával, a csoport- és egyéni munka sajátosságaival, a tanár-diák-viszony jellemzőivel, a pedagógusképzés és a továbbképzés korszerűsítésének módozataival foglalkoztak.
A jelen kötet több mint 3000 pedagógusra kiterjedő empirikus kutatás tanulságait foglalja össze. A kérdőívre, illetve szóbeli interjú kérdéseire adott válaszokból kirajzolódik, hogy a pedagógusok hogyan dolgozzák fel az iskolai munka alapvető kérdéseivel kapcsolatos hivatalos és elméleti elvárásokat. Külön fejezet foglalkozik a tervezéssel, a magyarázat és a megbeszélés módszereivel, a differenciálásra alkalmas szervezési módokkal, a teljesítmények értékelésével, a tanár-diák-viszony alakításával, valamint a pedagógiai munka elemzésének, értékelésének és tökéletesítésének iskoláinkban szokásos és lehetséges eljárásaival.

Tartalom

Előszó9
Bevezetés11
A kutatás, tárgyáról, célrairól11
A pedagógus tevékenysége és az oktatáselmélet13
Az oktatás módszereinek jelentősége13
Stratégia, módszer, szervezési forma, eszköz16
A pedagógiai tevékenység sajátosságai17
A vizsgálat módszerei, a minta jellemzése19
A minta19
A vizsgálat módszere, eszközei29
A vizsgálati eszközök kidolgozása29
A vizsgálat végrehajtása30
Az adatok feldolgozása31
Az oktatási folyamat tervezése33
A tervezés előkészítő szakasza34
Milyen forrásokat használnak fel a pedagógusok tervezésük során szaktárgyi és pedagógia ismereteik bővítésére?36
Milyen mértékben befolyásolják a tanulókról szerzett információk az oktatási folyamat tervezése során hozott döntéseket38
Döntések a feldolgozott információk alapján39
A döntések jellege40
A célokra vonatkozó döntések42
A tanulói tevékenység tervezése44
A döntések tudatossága45
A tervek elkészítés46
A tervek típusai47
A tervek rögzítése írásban51
A tervek értékelése52
Összegzés, következtetések53
Szervezési módok, módszerek, eszközök54
A frontális munka59
A frontális munka során alkalmazott módszerek kiválasztása61
A megbeszélés66
Az eredményes megbeszélés ismérvei a szakirodalomban66
Az eredményes megbeszélés ismérvei a pedagógusok szerint67
A gondolkodási idő69
A felelő kiejlölése70
A reagálás71
A magyarázat73
A magyarázat jellemzése74
Az eredményes magyarázat összetevői79
A magyarázat sajátosságai83
A magyarázat céljának közlése84
A példák szerepe85
Az oktatási eszközök alkalmazása86
Differenciálásra alkalmas szervezési módok88
A differenciálás funkcióinak értelmezése89
A differenciálásra alkalmas szervezési módok a gyakorlatban92
A konkrét megoldásmódok sajátosságairól93
A szervezési módokkal kapcsolatos nézetek összehasonlítása96
A saját differenciáló tevékenység megítélése98
A differenciálás megvalósításának akadályai99
A tanulók teljesítményének értékelése101
Az értékelés funkcióinak és kritériumainak értelmezése a dokumentumokban104
A pedagógusok nézetei és az elvárások viszonya106
Az értékelés funkcióinak megítélése106
Az értékek kritériumainak megfogalmazása112
A pedagógusok problémái az értékeléssel kapcsolatban115
A tanár-diák kapcsolat alakítása119
Néhány általános tendencia121
A "jó tanár-diák kapcsolat" jelentése és fontosságának megítélése124
A "jó kapcsolat" fontosságának megítélése124
A "jó kapcsolat" fontosságának megindoklása125
A "jó kapcsolat" jelentése126
A kapcsolat alakulásábn szerepet játszó tényezők megítélése a tanár-osztály érintkezés szintjén228
Külső tényezők129
A pedagógus személyéhez kötődő tényezők130
A diákokhoz kötődő tényezők131
A "jó kapcsolat" kialakulásában szerepet játszó tényezők a tanár-egyes diák érintkezés szintjén133
A rokon-, illetve ellenszenv jelentése a tanár-diák kapcsolatban135
A pedagógusok viselkedése a kialakult kapcsolat függvényében138
A tanár-osztály érintkezés szintjén138
A pedagógus viselkedés a tanár-egyes gyermek érintkezés szintjén140
Eltérő kommunikációs minták142
Önfelmentő magyarázatok142
Összegzés és következtetések144
A pedagógusok tevékenységének elemzése és értékelése144
A pedagógiai tevékenység színvonalának megítélése150
A gyakorlat elemzésének szerepe a pedagógusok tevékenységének alakulásában151
A pedagógiai tevékenység elemzésének forrásai154
A pedagógiai tevékenység elemzésének módja, eredménye156
A szakmai irányítás és a pedagógusközösség lehetőségei a pedagógusok tevékenységének tökéletesítésében156
A szakfelügyelet jelenlegi rendszerének bírálata158
A szakfelügyelet továbbfejlesztésével kapcsolatos elvárások160
A szakmai munkaközösségek megítélése160
Az iskolavezetés szerepe a pedagógusok munkájának javításában161
A pedagógus kollégák szerepe a munka javításában163
Visszacsatolás magnetofon segítségével164
A továbbképzés szerepe a tevékenység alakításában165
Összegzés168
Következtetések169
A pedagógiai tevékenységet alapvetően meghatározó tényezők171
A pedagógusok viszonya az elvárásokhoz172
Következtetések a pedagógusképzésre és -továbbképzésre vonatkozóan173
Pedagógusképzés174
Pedagógus-továbbképzés177
Mellékletek179
Kérdőív195
Az interjú kérdései211
Az összetett mutatók jegyzéke213
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem