Bevezetés. Tantárgyunk. Célja. Fogalmi alapvetés. Tudományos alapjai. Tanulmányozásának módszere | 3 |
Elkezdjük a pedagógiai tanulmányainkat | 3 |
Célkitűzés | 4 |
Fogalmi alapvetés | 6 |
A pedagógia elméleti alapjainak tudományos összetevői | 13 |
A nevelésfilozófia és a pedagógia alapjai | 13 |
A neveléstörténet és a pedagógia alapjai | 14 |
Anyagunk tanulmányozásának eszközrendszere. Jegyzetünk szerepe ebben | 17 |
A nevelés fogalma | 21 |
A nevelés a legegyetemesebb pedagógiai fogalom | 21 |
A nevelés kialakulása | 22 |
Problémafölvetés | 22 |
A nevelés kialakulásának marxista elmélete | 24 |
A nevelés és a társadalmi gyakorlat determinációs viszonya | 27 |
A nevelés legáltalánosabb fogalmának főbb jegyei | 28 |
A nevelés fogalmi alakulásának problématörténetéből | 32 |
Problémafölvetés, tárgyalásmód | 32 |
A nevelés lényeges jegyei a rabszolgatartó társadalomban | 35 |
A feudalizmus korának felfogása a nevelés lényegéről | 46 |
A nevelés fogalma a felbomló feudalizmus időszakában | 49 |
A nevelés felfogása a kapitalizmus korában | 54 |
A szocializmus történeti korszakának felfogása a nevelés lényegéről a szovjet pedagógia tükrében | 85 |
A nevelés lényegének marxista nevelésfilozófiai összefoglalása | 90 |
A történeti áttekintés alátmasztja a nevelés legáltalánosabb fogalmának meghatározását | 90 |
A módositott Arisztotelesz-i modell konkretizálása | 101 |
Marxista értékelméleti alapvetés | 106 |
A személyiség pedagógiai értelmezésének problémái | 111 |
Összefüggések, problémák, a fejezet célja | 111 |
Az ember- és a gyemekkép alakulásának problématörténetéből. Az emberfelfogások jelentősége ebben | 115 |
A tárgyalásmód sajátossága | 115 |
Az ember az őstársadalomban és a nevelés kialakulása idején | 116 |
Az ókori rabszolgatartó társadalmak ember- és gyermekképe (emberfelfogása) | 117 |
Emberfelfogás és gyermekkép a feudalizmusban | 119 |
A polgári társadalom felivelő szakaszának emberfelfogása és ember (gyermek) képei | 122 |
Az elidegenedés marxista kategóriájának jelentősége és a marxista humanista emberfelfogás | 126 |
Utalás a polgári reformpedagógia gyermekképeire. A funkcionális pedagógia felfogása | 130 |
A szovjet pedagógia klasszikusának gyermekképéről (Makarenko) | 134 |
A marxista pedagógiai személyiségelmélet főbb problémái | 135 |
A nevelés lehetőségei | 144 |
Problémafelvetés. Fejezetünk gondolatmenete. Tanulmányozásának célja és módszere | 144 |
Adalékok a nevelhetőség problématörténetéhez. Kérdések és kiegészítések | 148 |
A nevelhetőség problémájának összefoglalása, különös tekintettel a testi nevelés lehetőségeire | 162 |
Az alapösszefüggés | 162 |
Az értékprobléma és a nevelhetőség problémája | 162 |
Fejlődés-érés-nevelés alapösszefüggése | 163 |
Néhány fontos gyakorlati meggondolás | 164 |
A fejlődés értékmentes és értékfogalma | 170 |
A fejlődés és nevelés környezeti meghatározottsága | 171 |
A nevelés vezető szerepe a fejlődésben? Nem | 174 |
A nevelhetőség problémakomplexuma a testi nevelés gyakorlatában | 175 |
A nevelés célrendszere | 179 |
Célelméleti tanulmányaink feladatai | 179 |
A nevelésfilozófia szerepe célelméleti tanulmányainkban | 181 |
A cél szerepe a nevelésben | 182 |
Cél-nevelés cél-célrendszer. A fogalmak meghatározása | 182 |
A célrendszer fogalmának más értelmezései. Célszintek rendszere. Szinterek szerinti célok rendszere. Életkori (szempontu) célok rendszere | 183 |
Makarenko a nevelés céljainak szerepéről | 184 |
A cél egységesit. A cél regulái | 185 |
A cél létrehozó-megvalósuló jellege | 187 |
A cél meghatározásának kérdései | 188 |
A célmeghatározás két vizsgálati szempontja | 188 |
A célt meghatározó tényezők | 188 |
A megfogalmaztot célok vizsgálata | 190 |
A célrendszer- és eszközrendszer összefüggése | 214 |
Az összefüggés lényege | 214 |
Problématörténeti utalások | 217 |
A "céleltérés", mint a nevelési folyamat hajtóereje | 219 |
A pedagógus és a tanitvány viszonya | 221 |
Összefüggések, problémafelvetés | 221 |
A pedagógiai tény(ek) fogalma | 221 |
A pedagógus és a tanitvány viszonya | 223 |
Meghatározás. Szempontok | 225 |
A pedagógus-tanitvány viszony problématörténetéből | 227 |
Összefoglalás. Gyakorlati konzekvenciák a hatékonyság szempontjából | 239 |
A nevelés tartalma | 242 |
A tartalom céljellege és eszközjellege | 242 |
A pedagógiai folyamat (a nevelés) tartalmának definiciója | 242 |
A nevelés-oktatás tartalmának problématörténetéből | 242 |
Összefüggések | 244 |
A nevelés tartalma a feudalizmus korában: a hét lovagi próba, ill. a hét szabad művészet | 245 |
A felbomló feudalizmus korában. A formális és materiális képzés problématörténeti jelentkezés | 246 |
A polgári fejlődés felivelő szakaszának elmélkedői a nevelés-oktatás tartalmáról | 247 |
Marx és Engels a nevelés tartalmáról | 252 |
A magyar népoktatás és a gimnázium tartalma a dualizmus korszakában. Eötvös. Kármán | 253 |
A polgári reformpedagógia a nevelés-oktatás tartalmáról. A kulturpedagógia, mint a modern polgári pedagógia jellegzetes iránya a nevelés tartalmáról | 255 |
A szovjet nevelés tartalma | 260 |
A Magyar Tanácsköztársaság közoktatásügyének tartalmi koncepciója | 263 |
A nevelés tartalmának alakulása a magyar népi demokráciában a felszabadulásától 1948-ig | 263 |
Néhány meggondolás a nevelés és oktatás tartalmának mai problematikájához | 267 |
A pedagógiai folyamat szervezeti keretei és szinterei | 267 |
Összefüggések, problémafelvetés, meghatározások | 270 |
A nevelés megszervezésének és szintereinek problématörténetéből | 270 |
Rabszolgatartó társadalmakban | 270 |
A feudalizmus korszakában | 271 |
A felbomló feudalizmus időszakában | 272 |
A polgári fejlődés felivelő szakaszának elmélkedői | 274 |
Az iskolarendszer alakulása Magyarországoon a feudalizmustól a kapitalizmusba való átmenet idején | 278 |
A nemzetközi munkásmozgalom a XIX. században | 279 |
Az iskolaszervezet alakulása hazánkban a dualizmus időszakában | 281 |
A polgári reformpedagógia az oktatás és a nevelés szervezeti formáiról | 283 |
A szovjet pedagógia | 284 |
A magyar Tanácsköztársaság és az ellenforradalmi Magyarország, iskolarendszerei, művelődéspolitikája, szervezési elgondolásai | 286 |
A magyar népi demokrácia az iskolarendszer szocialista átalakitásáért és a nevelés szocialista megszervezéséért | 290 |
A pedagógiai folyamat szinterei | 293 |
Az iskolarendszer (köznevelési rendszer) fogalma | 293 |
A szocialista köznevelési rendszer (iskolarendszer) helyzete, problémái, perspektívái | 294 |
A nevelési szinterek összefüggése a gyakorlatban. "Kötelező összhang" | 297 |
A nevelés megszervezése | 300 |
A problématörténeti tanulságok összefoglalása | 301 |
A szervezeti forma megválasztása - értékválasztás | 301 |
A pedagógia technológia történetileg kialakult alapproblémái | 303 |
A fogalmak meghatározása. Összefüggések. Tárgyalásmód | 303 |
Az oktatástechnikai eszközök történetileg kialakult mai rendszere és ennek értelmezése | 308 |
Az oktatás-nevelés módszereinek és a módszer fogalmának történeti alakulásából | 315 |
A módszerfogalom feltételei. Az őstársadalom nevelési módja | 315 |
"Módszerek" a rabszolgatartó társadalmak nevelésében | 316 |
Nevelési-oktatási módszerek a feudalizmus korában | 319 |
A polgári fejlődés felivelő szakaszának gondolatai a nevelési módszerekről. A módszerfogalom létrejötte | 321 |
Rendszerező közbevetés | 326 |
Utalás a herbartiánus módszerfogalom utóéletére | 327 |
Utalás a reformpedagógiai, ill. a modern polgári pedagógia módszerfogalmára | 328 |
Befejezés. Utalás a szocialista pedagógia módszerfogalmára | 330 |
A pedagógia mint tudomány | 332 |
Összefüggések, problémafelvetés, tárgyalásmód | 333 |
A pedagógia szó jelentése | 333 |
A pedagógiai gyakorlat és elmélet viszonyproblémája | 334 |
A neveléstudomány értelmezése, tárgya, jellege | 337 |
Néhány történeti utalás a neveléstudomány történeti alakulásának menetére | 338 |
A neveléstudomány helye a tudományok rendszerében, kapcsolatai más tudományokkal | 341 |
A neveléstudomány tagolódása | 347 |
A pedagógiai tények megállapításának módszerei | 350 |
A pedagógiai vizsgálódási módszerek jelentőségei a gyakorló (testnevelő) tanár számára | 350 |
A pedagógiai kutatás sajátos nehézségei és ezekből fakadó sajátosságai | 351 |
A pedagógiai kutatás tárgya, célja | 353 |
A pedagógiai kutatás szintjei, típusai. Történeti utalások | 355 |
A pedagógiai kutatás néhány főbb módszerének bemutatása | 357 |
Függelék | 367 |
A feladatok megoldása | 369 |
Alapvető (felhasznált) irodalom | 373 |
Hivatkozot irodalom | 374 |
Utmutató történeti témák szemináriumi feldolgozásához | 379 |