1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pedagógia elméleti alapjai

Magyar Testnevelési Főiskola/Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 391 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J 13-185. Megjelent 306 példányban, 16 fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Testnevelési Főiskola hallgatója "nagy pillanatot" él: megkezdi pedagógiai tanulmányait.
Eddigi életútjának logikus folyománya e "kezdőpont". Régóta készül a testnevelő tanári hivatásra.... Tovább

Előszó

A Testnevelési Főiskola hallgatója "nagy pillanatot" él: megkezdi pedagógiai tanulmányait.
Eddigi életútjának logikus folyománya e "kezdőpont". Régóta készül a testnevelő tanári hivatásra. Rátermettségét közvetve vagy közvetlenül bizonyította. Érdeklődik a pedagógia iránt s szükségletét tud arra, hogy magas társadalmi értékű hivatását elsajátítsa, elmélyítse, kiteljesítse.
Szüksége-e, hogy pedagógiai tanulmányaink bevezetőjéül indokoljuk e tanulmányok értelmét, jelentőségét?
A gyakorlati pedagógiának alapkövetelménye, hogy a pedagógiai folyamat "bevezető fázisban" körvonalazzuk a célokat, amelyek felé a folyamat halad. Pedagógiai értéktényeket csak pontos céloktól vezérelt tanítványokkal lehet létrehozni. Vissza

Tartalom

Bevezetés. Tantárgyunk. Célja. Fogalmi alapvetés. Tudományos alapjai. Tanulmányozásának módszere3
Elkezdjük a pedagógiai tanulmányainkat3
Célkitűzés4
Fogalmi alapvetés6
A pedagógia elméleti alapjainak tudományos összetevői13
A nevelésfilozófia és a pedagógia alapjai13
A neveléstörténet és a pedagógia alapjai14
Anyagunk tanulmányozásának eszközrendszere. Jegyzetünk szerepe ebben17
A nevelés fogalma21
A nevelés a legegyetemesebb pedagógiai fogalom21
A nevelés kialakulása22
Problémafölvetés22
A nevelés kialakulásának marxista elmélete24
A nevelés és a társadalmi gyakorlat determinációs viszonya27
A nevelés legáltalánosabb fogalmának főbb jegyei28
A nevelés fogalmi alakulásának problématörténetéből32
Problémafölvetés, tárgyalásmód32
A nevelés lényeges jegyei a rabszolgatartó társadalomban35
A feudalizmus korának felfogása a nevelés lényegéről46
A nevelés fogalma a felbomló feudalizmus időszakában49
A nevelés felfogása a kapitalizmus korában54
A szocializmus történeti korszakának felfogása a nevelés lényegéről a szovjet pedagógia tükrében85
A nevelés lényegének marxista nevelésfilozófiai összefoglalása90
A történeti áttekintés alátmasztja a nevelés legáltalánosabb fogalmának meghatározását90
A módositott Arisztotelesz-i modell konkretizálása101
Marxista értékelméleti alapvetés106
A személyiség pedagógiai értelmezésének problémái111
Összefüggések, problémák, a fejezet célja111
Az ember- és a gyemekkép alakulásának problématörténetéből. Az emberfelfogások jelentősége ebben115
A tárgyalásmód sajátossága115
Az ember az őstársadalomban és a nevelés kialakulása idején116
Az ókori rabszolgatartó társadalmak ember- és gyermekképe (emberfelfogása)117
Emberfelfogás és gyermekkép a feudalizmusban119
A polgári társadalom felivelő szakaszának emberfelfogása és ember (gyermek) képei122
Az elidegenedés marxista kategóriájának jelentősége és a marxista humanista emberfelfogás126
Utalás a polgári reformpedagógia gyermekképeire. A funkcionális pedagógia felfogása130
A szovjet pedagógia klasszikusának gyermekképéről (Makarenko)134
A marxista pedagógiai személyiségelmélet főbb problémái135
A nevelés lehetőségei144
Problémafelvetés. Fejezetünk gondolatmenete. Tanulmányozásának célja és módszere144
Adalékok a nevelhetőség problématörténetéhez. Kérdések és kiegészítések148
A nevelhetőség problémájának összefoglalása, különös tekintettel a testi nevelés lehetőségeire162
Az alapösszefüggés162
Az értékprobléma és a nevelhetőség problémája162
Fejlődés-érés-nevelés alapösszefüggése163
Néhány fontos gyakorlati meggondolás164
A fejlődés értékmentes és értékfogalma170
A fejlődés és nevelés környezeti meghatározottsága171
A nevelés vezető szerepe a fejlődésben? Nem174
A nevelhetőség problémakomplexuma a testi nevelés gyakorlatában175
A nevelés célrendszere179
Célelméleti tanulmányaink feladatai179
A nevelésfilozófia szerepe célelméleti tanulmányainkban181
A cél szerepe a nevelésben182
Cél-nevelés cél-célrendszer. A fogalmak meghatározása182
A célrendszer fogalmának más értelmezései. Célszintek rendszere. Szinterek szerinti célok rendszere. Életkori (szempontu) célok rendszere183
Makarenko a nevelés céljainak szerepéről184
A cél egységesit. A cél regulái185
A cél létrehozó-megvalósuló jellege187
A cél meghatározásának kérdései188
A célmeghatározás két vizsgálati szempontja188
A célt meghatározó tényezők188
A megfogalmaztot célok vizsgálata190
A célrendszer- és eszközrendszer összefüggése214
Az összefüggés lényege214
Problématörténeti utalások217
A "céleltérés", mint a nevelési folyamat hajtóereje219
A pedagógus és a tanitvány viszonya221
Összefüggések, problémafelvetés221
A pedagógiai tény(ek) fogalma221
A pedagógus és a tanitvány viszonya223
Meghatározás. Szempontok225
A pedagógus-tanitvány viszony problématörténetéből227
Összefoglalás. Gyakorlati konzekvenciák a hatékonyság szempontjából239
A nevelés tartalma242
A tartalom céljellege és eszközjellege242
A pedagógiai folyamat (a nevelés) tartalmának definiciója242
A nevelés-oktatás tartalmának problématörténetéből242
Összefüggések244
A nevelés tartalma a feudalizmus korában: a hét lovagi próba, ill. a hét szabad művészet245
A felbomló feudalizmus korában. A formális és materiális képzés problématörténeti jelentkezés246
A polgári fejlődés felivelő szakaszának elmélkedői a nevelés-oktatás tartalmáról247
Marx és Engels a nevelés tartalmáról252
A magyar népoktatás és a gimnázium tartalma a dualizmus korszakában. Eötvös. Kármán253
A polgári reformpedagógia a nevelés-oktatás tartalmáról. A kulturpedagógia, mint a modern polgári pedagógia jellegzetes iránya a nevelés tartalmáról255
A szovjet nevelés tartalma260
A Magyar Tanácsköztársaság közoktatásügyének tartalmi koncepciója263
A nevelés tartalmának alakulása a magyar népi demokráciában a felszabadulásától 1948-ig263
Néhány meggondolás a nevelés és oktatás tartalmának mai problematikájához267
A pedagógiai folyamat szervezeti keretei és szinterei267
Összefüggések, problémafelvetés, meghatározások270
A nevelés megszervezésének és szintereinek problématörténetéből270
Rabszolgatartó társadalmakban270
A feudalizmus korszakában271
A felbomló feudalizmus időszakában272
A polgári fejlődés felivelő szakaszának elmélkedői274
Az iskolarendszer alakulása Magyarországoon a feudalizmustól a kapitalizmusba való átmenet idején278
A nemzetközi munkásmozgalom a XIX. században279
Az iskolaszervezet alakulása hazánkban a dualizmus időszakában281
A polgári reformpedagógia az oktatás és a nevelés szervezeti formáiról283
A szovjet pedagógia284
A magyar Tanácsköztársaság és az ellenforradalmi Magyarország, iskolarendszerei, művelődéspolitikája, szervezési elgondolásai286
A magyar népi demokrácia az iskolarendszer szocialista átalakitásáért és a nevelés szocialista megszervezéséért290
A pedagógiai folyamat szinterei293
Az iskolarendszer (köznevelési rendszer) fogalma293
A szocialista köznevelési rendszer (iskolarendszer) helyzete, problémái, perspektívái294
A nevelési szinterek összefüggése a gyakorlatban. "Kötelező összhang"297
A nevelés megszervezése300
A problématörténeti tanulságok összefoglalása301
A szervezeti forma megválasztása - értékválasztás301
A pedagógia technológia történetileg kialakult alapproblémái303
A fogalmak meghatározása. Összefüggések. Tárgyalásmód303
Az oktatástechnikai eszközök történetileg kialakult mai rendszere és ennek értelmezése308
Az oktatás-nevelés módszereinek és a módszer fogalmának történeti alakulásából315
A módszerfogalom feltételei. Az őstársadalom nevelési módja315
"Módszerek" a rabszolgatartó társadalmak nevelésében316
Nevelési-oktatási módszerek a feudalizmus korában319
A polgári fejlődés felivelő szakaszának gondolatai a nevelési módszerekről. A módszerfogalom létrejötte321
Rendszerező közbevetés326
Utalás a herbartiánus módszerfogalom utóéletére327
Utalás a reformpedagógiai, ill. a modern polgári pedagógia módszerfogalmára328
Befejezés. Utalás a szocialista pedagógia módszerfogalmára330
A pedagógia mint tudomány332
Összefüggések, problémafelvetés, tárgyalásmód333
A pedagógia szó jelentése333
A pedagógiai gyakorlat és elmélet viszonyproblémája334
A neveléstudomány értelmezése, tárgya, jellege337
Néhány történeti utalás a neveléstudomány történeti alakulásának menetére338
A neveléstudomány helye a tudományok rendszerében, kapcsolatai más tudományokkal341
A neveléstudomány tagolódása347
A pedagógiai tények megállapításának módszerei350
A pedagógiai vizsgálódási módszerek jelentőségei a gyakorló (testnevelő) tanár számára350
A pedagógiai kutatás sajátos nehézségei és ezekből fakadó sajátosságai351
A pedagógiai kutatás tárgya, célja353
A pedagógiai kutatás szintjei, típusai. Történeti utalások355
A pedagógiai kutatás néhány főbb módszerének bemutatása357
Függelék367
A feladatok megoldása369
Alapvető (felhasznált) irodalom373
Hivatkozot irodalom374
Utmutató történeti témák szemináriumi feldolgozásához379

Dr. Kis Jenő

Dr. Kis Jenő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kis Jenő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem