kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Magyarországi Református Egyház |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 363 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 14 cm |
ISBN: | 963-300-930-8 |
Megjegyzés: | Negyedik kiadás. |
Előszó | 5 |
Bevezetés | 11 |
Mi a pásztorpszichológia? - Bevezető tájékozódás | 13 |
Mi volt, amikor nem volt? - Történelmi háttér | 13 |
A freudi pszichoanalízis és a teológusok - a kapcsolat alakulása | 14 |
A főbb pszichológiai-pszichoterápiai irányzatok kialakulása és vallásértelmezése | 17 |
Pszichoanalitikus irányzat | 17 |
Sigmund Freud | 17 |
Alfred Adler | 23 |
Carl Gustav Jung | 26 |
Viktor E. Frankt | 31 |
Szondi Lipót | 34 |
Erich Fromm | 37 |
Pszichoanalízis és teológia - csomópontok és ellenpontok (Összefoglalás) | 40 |
A viselkedéselméleti irányzat | 42 |
Egzisztenciális-humanista irányzat | 44 |
Carl S. Rogers | 45 |
Fritz S. Perls - Gestalt-pszichoterápia | 50 |
A csoportpszichoterápia irányzatai | 52 |
Moreno pszichodrámája | 52 |
Egyéb irányzatok | 53 |
A pásztori pszichológia kezdete, önértelmezése, feladatköre | 55 |
Kialakulása és elterjedése | 55 |
A pásztori pszichológia önértelmezése, tudományos helymeghatározása és feladatköre | 59 |
Az ember | 61 |
Az emberre vonatkozó elképzelések néhány pszichológiai irányzatban | 61 |
A klasszikus pszichoanalízis szemlélete | 63 |
A viselkedéselmélet elképzelése | 63 |
A humanista pszichológia emberképe | 64 |
E. H. Erikson identitáselmélete | 66 |
Az identitás fejlődésének aktív hordozói | 66 |
Az identitás fejlődésének nyolc szakasza | 67 |
Csecsemőkori önbizalom az ősbizalmatlansággal szemben | 67 |
Kisgyermekkor. autonómia az önállótlansággal szemben | 68 |
Óvodáskor: iniciatíva bűntudattal szemben | 69 |
Iskoláskor: kreativitás a kisebbrendűségi érzéssel szemben | 70 |
Ifjúkor: identitás az identitás diffúziójával szemben | 70 |
Felnőttkor: intimitás az izolációval szemben | 73 |
Érett felnőttkor: alkotókészség a stagnációval szemben | 75 |
Öregkor: integráció a kétségekkel szemben | 75 |
A krízis fogalma | 76 |
További identitás-elméletek | 77 |
Az emberi kapcsolat | 79 |
A kommunikáció | 79 |
Az emberi kapcsolatok témája a tudományos érdeklődés középpontjába kerül | 79 |
Az emberi kommunikáció - a kommunikatív kapcsolat | 81 |
A kommunikáció-kutatás felismerései | 81 |
A tudományos gondolkodás módszere | 81 |
Az emberi kommunikatív kapcsolat | 82 |
A komplex kommunikáció axiómái | 83 |
A komplex kommunikáció alkotóelemei | 83 |
életkor és kommunikáció | 83 |
cirkularitás | 84 |
a nem-verbális kommunikáció | 84 |
a kettős kötés | 85 |
szociális környezet és kommunikáció | 85 |
Az alkalmazott kommunikáció | 85 |
A lelkigondozás céljából alkalmazott kommunikáció keretei | 85 |
Kapcsolatfelvétel | 86 |
Megállapodás | 86 |
A beszélgetés helyszínének atmoszférája | 86 |
A beszélgető partnerek ülésrendje | 87 |
A beszélgetés kereteinek meghatározása | 87 |
A lelkigondozás céljából alkalmazott kommunikáció elemei | 88 |
Előzetes meggondolások | 88 |
A beszélgetés elemei | 89 |
destruktív elemek | 89 |
konstruktív elemek | 91 |
A beszélgetés befejezése | 92 |
A beszélgetés kiértékelése | 92 |
A csoport és a csoport dinamikája | 94 |
A csoportdinamika fogalma és kutatása | 94 |
A csoport születése | 96 |
A kommunikáció jellegzetességei | 96 |
Az identifikáció folyamata | 96 |
A konfrontáció folyamata | 97 |
A csoportvezető személyének jelentősége | 97 |
A csoport fejlődésének folyamata | 98 |
A csoport fejlődését segítő, konstruktív funkciók | 99 |
A csoport munkájának céljaira irányuló, konstruktív funkciók | 99 |
A csoport fejlődését és munkaképességét akadályozó funkciók (diszfunkciók) | 100 |
A csoport vezetése - csoportvezetési stílusok | 101 |
Autoritatív | 101 |
Laissez-faire | 102 |
Demokratikus | 102 |
A témaközpontú interakcionális modell (R. C. Cohn) | 103 |
Az elmélet | 103 |
A modell | 104 |
A gyakorlat | 105 |
A csoportmunkához szükséges atmoszféra megteremtése | 105 |
Témák megfogalmazása | 107 |
A konstruktív kommunikáció "szabályai" a csoportmunkában | 108 |
A TIM felhasználhatósága | 114 |
A krízis | 115 |
A krízis - teológiailag | 115 |
A stressz-elmélettől a krízis-elméletig | 116 |
A stressz-kutatás | 116 |
A krízis-kutatás | 119 |
A krízis-elmélet megállapításai | 120 |
A krízis: folyamat | 120 |
A krízis kommunikáció-elméleti aspektusai | 121 |
Krízis-formák | 124 |
A krízis-intervenció | 128 |
A veszélyeztetettség mértékének felbecsülése | 128 |
A segítséget nyújtó személye | 133 |
A krízisbe jutás veszélye | 136 |
A segítséget nyújtó kompetenciája | 137 |
A krízis-intervenció gyakorlati szempontjai | 137 |
Az intervenció megkezdése | 138 |
A krízis-élmény feldolgozása | 138 |
Az intervenció befejezése | 139 |
Kontrollbeszélgetések | 140 |
Az életet fenyegető krízis - a suicidum | 141 |
Magyarázati kísérletek | 142 |
Néhány mélypszichológiai elképzelés | 142 |
Szociológiai szempontok | 142 |
A tanuláselmélet és a szociálpszichológia vélekedése | 143 |
Az orvostudomány nézete | 143 |
A suicidális állapot kialakulása | 143 |
A veszélyeztetettség mértékének megállapítása | 146 |
Hogyan lehetséges hatékony segítségnyújtás? | 148 |
Ami inkább árt, mint használ | 148 |
Ami segítséget nyújthat | 148 |
A lelkigondozó lehetőségének határai | 151 |
A lelkigondozó felelőssége önmaga iránt | 152 |
A krízis után | 152 |
A betegségben szenvedő ember | 153 |
Betegség vagy beteg ember? | 153 |
A betegség különböző definíciói | 153 |
természettudományos klinikai definíció | 153 |
egzisztenciális-humanista definíció | 154 |
A betegség értelme? | 156 |
A betegséghez való viszony | 158 |
Pszichés megbetegedések | 159 |
A lelki zavarok rendszerezésének kérdése | 159 |
A lelki zavarok rendszerezésének fejlődése | 160 |
Egy rendszerezési lehetőség | 161 |
A gyülekezeti lelkigondozói gyakorlat szempontjából jelentős zavarformák | 162 |
Az ember önmagához való viszonya zavarának egyik formája - a depresszió | 162 |
A határon innen és túl | 162 |
Mi jellemzi a a depresszióban szenvedő embert? | 163 |
A depresszív zavarállapot kialakulása | 164 |
A lelkigondozó és a depresszív zavarban szenvedő | 166 |
Önismeret fontossága | 167 |
A segítségnyújtás általános szempontjai | 167 |
A beszélgetésvezetés további szempontjai | 169 |
Az ember önmagával való meghasonlása - a tudathasadás | 171 |
Az emberközi kapcsolatos zavara - a neurózis | 171 |
Közeli ismerőseink... | 171 |
Kísérletek a neurózis értelmezésére | 172 |
A zavarok kialakulásának folyamata | 174 |
Mi történik a nemkívánatos érzelmekkel? - elhárítási formák | 175 |
Neurotikus élet- és cselekvésmódok | 177 |
A lelkigondozás főbb szempontjai | 179 |
A neurotikus zavarok befolyása a hitéletre | 180 |
A szenvedélyeitől szenvedő ember - szenvedélybetegségek | 185 |
A kábítószerekről általában | 185 |
Az alkoholizmus | 186 |
Néhány adat | 186 |
Az alkohol - a látszatmegoldás szenvedélye | 188 |
Különösen veszélyeztetett személyiségtípusok? | 188 |
Az alkoholtól való függőség formái | 189 |
Az alkoholizmus kifejlődésének folyamata | 190 |
Az alkoholizmus és az abból kivezető út | 192 |
A gyógyíthatatlan betegség gyógyítása, egyházi gyökerek | 192 |
Lelkigondozói segítségnyújtás | 197 |
A gyógyszerszedés szenvedélye - pharmacománia | 198 |
Az öregedő ember | 201 |
Két ellentétes elmélet | 201 |
Az ún. deficit-modell és a kialakulóban lévő interdiszciplináris gerontológia | |
Az öregedési folyamatokra jellemző jelenségek | 203 |
Biológiai változások | 203 |
Lelki és szellemi változások | 204 |
A szellemi képességek változásai | 204 |
A tanulási képesség változásai | 205 |
Az emlékezőképesség változásai | 205 |
Pszichomotorikus változások | 206 |
A személyiségben bekövetkező változások | 206 |
Az öregedési folyamattal járó, leggyakoribb pszichés zavarok | 208 |
Beszédképesség, hallás, tájékozódás zavarai | 208 |
Szenilitás | 208 |
Depresszió | 208 |
Üldözési mániák | 209 |
Az öregedési folyamat és a modern társadalmi környezet | 209 |
Öregedő ember - társtalan ember? | 211 |
Az öregedők házaséletében bekövetkező változások | 212 |
Esélyek | 213 |
A lelkigondozás szempontjai | 214 |
Felkészülés az öregedése | 214 |
Az öregedési folyamattal járó életkérdések | 215 |
A lelkigondozó életkorának szerepe | 216 |
Az élettől búcsúzó ember | 219 |
A hontalanná vált halál | 219 |
A titkossá vált halál | 222 |
A halál: folyamat | 224 |
E. Kübler-Ross megfigyelései | 224 |
A pásztori-pszichológiai kiegészítés | 226 |
Lelkigondozói szempontok | 229 |
A gyászoló ember | 233 |
Első felismerések és elképzelések (S. Freud) | 233 |
Ami a gyász lefolyását befolyásolja | 234 |
Korai élmények | 234 |
A szociális sztátusz megváltozása | 237 |
A gyász folyamata | 238 |
A sokk szakasza | 239 |
A kontrollált szakasz | 239 |
A temetés pásztori-lélektani aspektusai | 241 |
A regresszió szakasza | 241 |
Az adaptáció szakasza | 244 |
A gyász folyamatának zavarai | 245 |
Mumifikáció | 246 |
Abszolút autoritás | 246 |
Depresszió | 247 |
A gyászolók vallási kérdései | 248 |
Odafenn találkozunk...? | 249 |
Rövid, egyszerű temetést szeretnénk | 250 |
És az utolsó ítélet...? | 251 |
Lelkigondozói szempontok | 251 |
Preventív parochiális lelkigondozás | 251 |
Temetést előkészítő beszélgetések | 252 |
Beszélgetések temetés után | 253 |
A gyászoló család | 253 |
A család lelkigondozása | 255 |
Családjaim és családom - a többgenerációs családszemlélet | 255 |
A család életfolyamatának természetes krízispontjai | 260 |
A család családfája - a család és a társadalmi környezet | 263 |
A "nagycsalád" - termelői közösség | 263 |
A család a polgárosodó társadalmakban | 264 |
A család a jelenkorban | 265 |
Hogyan "működik" a családi élet? | 266 |
Látható és láthatatlan családtagok | 266 |
Szerep és feladatkörök | 267 |
Határok | 268 |
Háromszögek | 269 |
Kommunikációs formák | 270 |
Engesztelő, szolgáló típus | 272 |
Támadó-vádló típus | 283 |
Racionalizáló típus | 275 |
Elterelő típus | 277 |
Hogyan keletkeznek és milyen tényezők hordozzák a családi konfliktusokat? | 280 |
Szabályok és tabuk | 280 |
A szabályok keletkezése | 281 |
A szabályok értelmezése | 281 |
Ha a szabályból tabu lesz | 282 |
Célok és a hozzájuk vezető utak | 284 |
A család élettere | 285 |
A család és az idő | 286 |
A család és az energia | 297 |
A céldimenziók | 288 |
A család lelkigondozásának speciális módszerei | 290 |
Ismerkedés és kapcsolatfelvétel | 290 |
Hálózatos kommunikáció | 291 |
Lépcsőzetes beszélgetésvezetés | 292 |
A probléma súlypontjának áthelyezése az egyénről a családra | 293 |
Pozitív átfogalmazás | 294 |
Metaforák, képek alkalmazása | 295 |
Az alegységek önállóságának fejlesztése | 295 |
Megállapodások | 296 |
A család lelkigondozásának kiértékelése | 299 |
A család és az egyház - házasságkötés megáldása, keresztelés, konfirmáció | 300 |
Házasságkötés | 301 |
Keresztelés | 305 |
Konfirmáció | 307 |
Két krízis: a házassági elválás és a terhességmegszakítás | 308 |
A válási krízis | 309 |
A váláshoz vezető utak | 309 |
Válás valakitől vagy valamitől? | 312 |
Lelkigondozói szempontok | 313 |
Terhességmegszakítás | 316 |
A krízis dimenziói | 317 |
A terhességmegszakítás elhatározásának folyamata | 317 |
A döntést befolyásoló tényezők | 318 |
A döntéstől való elidegenedés folyamata | 319 |
A lelkigondozás szempontjai | 321 |
Jegyzetek | 325 |
A fontosabb szakkifejezések magyarázata | 336 |
Irodalomjegyzék a feldolgozott témakörökhöz | 346 |
Válogatás az idegennyelvű szakirodalomból (Összeállította: Németh Dávid) | 351 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.