Előszó
Amióta a pályaválasztás ügye társadalmunk közérdeklődésének előterébe került és kormányhatározatok jelölik meg az ifjúság pályaválasztási érettségének kialakításában a különböző nevelési tényezők, az iskola és a speciális tanácsadó intézmények szerepét, azóta az Országos Pályaválasztási Tanácsadó Intézet fontos, sürgető feladatának tekinti az iskolákban végzett pályapedagógiai tevékenység segítését. Úgy véli, hogy e feladatot neki kell vállalnia, hiszen megoldására alkalmassá teszik a pályaválasztás munkaerőgazdálkodási, pszichológiai és pedagógiai kérdéseivel való foglalkozás többéves gyakorlata, az intézetben felhalmozódott jelentős mennyiségű tapasztalat.
A most kiadásra kerülő' módszertani jellegű munkában az Országos Pályaválasztási Tanácsadó Intézet pszichológiai-pedagógiai csoportja gyakorló pedagógusok és a nevelőmunka elméleti szakértőinek bevonásával kísérletet tett arra, hogy az általános iskolákban és a gimnáziumokban kialakuló, az elmúlt években meghonosodott, eredményesnek bizonyult módszertani jellegű tapasztalatokat összegyűjtse, rendszerezze és általánosítsa.
Ezzel az intézet kísérletet tett arra, hogy első ízben vázolja fel az általánosan képző' iskolákban végzett pályapedagógiai munka feladatrendszerét, tartalmát és metodikáját, a különböző' nevelési tényezők - az igazgató és helyettese, a pályaválasztási felelős, az osztályvezető, az osztályfőnök, a szaktanár, a napközi-otthon vezető, az ifjúságmozgalmi vezetők, a kollégiumi nevelő - tevékenységében. Az Országos Pályaválasztási Tanácsadó Intézet e módszertani jellegű kiadványával nemcsak ahhoz kíván hozzájárulni, hogy az említett iskolákban eddig többnyire esetlegesen, akciószerűén végzett pályaválasztási előkészítés a jövőben céltudatosan, a nevelőmunka, az életre felkészítés szerves részeként valósuljon meg, hanem olyan alapanyag kidolgozására is törekedett, amelyet kísérleti kipróbálásra bocsát, a kísérlet tanulságai alapján korrigál és továbbfejleszt, majd kiérlelt formában átadja azt a pedagógustársadalomnak felhasználásra.
Vissza