1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nyírvidéki-rétközi kisvasút

A Nyírvidéki Kisvasút története és lehetőségei az EU-ba tagolódó magyar vasúthálózaton és a hazai idegenforgalomban

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Nyíregyháza
Kiadó: Krampács Bt.
Kiadás helye: Nyíregyháza
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 178 oldal
Sorozatcím: Kisvasút történeti és idegenforgalmi könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-204-033-3
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban. Fekete-fehér fotókkal és illusztrációkkal. Angol és német nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A XIX. század nemcsak a hatalmas ipari fejlődéssel, hanem a közlekedésjelentős átalakításával, korszerűsítésével, a nemzetgazdaságok fejlődésének erősítésével is emlékezetes maradt. Számos... Tovább

Előszó

A XIX. század nemcsak a hatalmas ipari fejlődéssel, hanem a közlekedésjelentős átalakításával, korszerűsítésével, a nemzetgazdaságok fejlődésének erősítésével is emlékezetes maradt. Számos közlekedési szakember a XIX. századot a vasútépítés korszakaként emlegeti. S ebben nincs is semmi túlzás, hiszen az 1825-ben, Angliában elkezdett vasútépítések nyomán 1850- re az európai vasútvonalak hossza 23 ezer, 1870-re pedig már 100 ezer kilométer fölé növekedett. Az 1846-ban átadott Pest-Vác, majd alig több mint egy évvel később üzembe helyezett Pest-Szolnok vonalat újabbak követték, s a Budapest centrikus magyar vasúthálózat vonalainak hossza 1870-ben mintegy 3,5 ezer kilométer volt. A magyarországi vasúthálózat kialakítására és fejlesztésére azért is volt nagy szükség, mert az ország közlekedésének fejlődése elmaradt a gazdaság igényeitől. S ebben az osztrák császárság magyar szabadságharcot követő, elnyomó politikája éppen úgy szerepet játszott, mint a közlekedés és a szállítás színvonalának szánalmas elmaradottsága. Az 1867-es kiegyezés után hivatalba lépett, ún. második felelős kormány éppen ezért tekintette fontos feladatának a vasutak építését, az úthálózat és a vízi közlekedés fejlesztését. Magyarországra azonban, - mint általában minden - a Habsburg-birodalmi érdekeket szolgáló központosítási törekvések2, és legfőképpen a Rendi Alkotmány pontjaihoz és a kiváltságaihoz mereven ragaszkodó magyar arisztokrácia, a társadalom felső rétegének konzervativizmusa és érzéketlensége miatt a vasúti fejlődés lendülete is csak jókora fáziskéséssel, csaknem fél évszázaddal később jutott el. S abban, hogy végre ide is eljutott, meghatározó szerepe volt a reformkor szellemisége iránt fogékony nemesek összefogásának, köztük a legnagyobb magyarnak, gróf Széchenyi Istvánnak, majd később Baross Gábornak, a „vasminiszternek" és munkatársainak. Talán a felfokozott várakozásnak, s természetesen a költő zsenialitásának köszönhető, hogy Petőfi Sándort oly nagyon megragadták a Pest-Vác vonal 1846. évi megnyitásának eseményei, és a Száz vasutat, ezeret című versében rögzítette lelkesítő gondolatait. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
Magánvasutak és nyomtávok 4
Előmunkálati engedélyek 9
Benzin-és gőzmotoros vontatójárművek 14
A Kisvasút engedélyokirata 16
Talpfák, kitérők és vontató vágányok 19
Községi képviselők a Kisvasút Igazgatóságában 24
Három pár kisvonat Nyíregyháza és Dombrád között 28
Vonalbővítési tervek 31
A balsai szárnyvonal is elkészül 35
Nyíregyháza és Kisvárda ellentétei a Kisvasút miatt 39
Nem épül meg a Dombrád-Kisvárda vasútvonal 43
Az I. világháború kisvasúti következményei 46
Kisvasút a Bodrogközben is 52
Összekapcsolt rétközi és bodrogközi vasútvonalak 56
Tisza, Szabolcs és Zemplén gyorsmotorkocsik 63
Kalandos úton a II. világháborúban elhurcolt kisvasúti járművek 68
Kevesebb járművel, kisebb személyzettel - nagyobb teljesítmény 71
Államosítás és leépítés 74
Megszűnt a Kisvasút önálló üzletvitele 91
Kisvasúti Napok g 99
Kisvasúti Turisztikai Társulás 104
Vigyázzunk jobban a Kisvasút értékeire 108
Adatok és jelzések a pályáról 110
Romló kisvasúti állag és a természeti csapások 115
Az Európai Unió és a kisvasutak 119
Jegyzetek 125
A világ vasúti sebességi rekordjai 130
Kurzfassung - A kisvasút történetének német nyelvű összefoglalása 133
English Summary - A kisvasút történetének angol nyelvű
összefoglalása 140
Képek a nyírvidéki-rétközi Kisvasút életéből 145
Támogatóink 177
Tartalomjegyzék 178

Orosz Károly

Orosz Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Orosz Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem