1.067.017

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nyelvtudomány története a XX. század elejéig

Csomópontok és átvezető szálak

Szerző
Lektor
Szombathely
Kiadó: Savaria University Press Alapítvány
Kiadás helye: Szombathely
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 211 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 963-8275-37-5
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Valamely tudománnyal foglalkozni olyan tevékenység kifejtését jelenti, amely igaz ismeretek megszerzésére irányul. A tudományos tevékenység állandó kutatás az új ismeretek megszerzéséért. Egy... Tovább

Előszó

Valamely tudománnyal foglalkozni olyan tevékenység kifejtését jelenti, amely igaz ismeretek megszerzésére irányul. A tudományos tevékenység állandó kutatás az új ismeretek megszerzéséért. Egy tudományterület érvényességét azzal lehet lemérni, ha a tudományos ítéletek (megállapítások) minél pontosabban megegyeznek az adott tudomány tárgyával. A tudományos vizsgálódás során megszerzett ismeretnek két ismérve van: igazolt és rendszeres ismeret. Az elmondottakból következik, hogy a nyelvtudomány tárgyát "az emberi beszélőképesség valamennyi megnyilvánulása" [Saussure 1967, 23] alkotja. Bármely tudományos tevékenység időben és térben megy végbe, ami annak a megállapításához vezet, hogy minden tudománynak megvan a maga története. A tudománytörténet egy adott tárgyra irányuló tudományos tevékenység (állítások, megállapítások, feltételezések) [Róna-Tas 1994,3] alakulását, múltját írja le. Megvan - eszerint - a nyelvtudománynak is a maga története.
A nyelvtudomány történetének tárgya az emberi beszélőképesség lényegére, mibenlétére, funkciójára vonatkozó eszmék, megállapítások tanulmányozása összhangban azokkal a technikákkal, módszerekkel, amelyek a beszélőtevékenység vizsgálatának története során létrejöttek, kialakultak illetve alkalmazást nyertek. Megállapíthatjuk tehát, eszmék (állítások, megállapítások, elméletek) és módszerek együttes tanulmányozása alkotja a nyelvtudomány történetének igazi tárgyát. Ha a nyelvtudomány valós eredményeket, igazolt eredményeket kíván elérni, nem lehet az eszmék és technikák, módszerek tanulmányozását egymástól elszakítani, vagy a kettő közül csak az egyiknek a történetére koncentrálni. A nyelvtudomány történetében intő példa a dán Wilhelm THOMSEN tevékenysége. 0 írta meg az első modern nyelvtudománytörténetet, amely napjainkig megőrizte jelentőségét. Korszakalkotó műve abban az egyoldalúságban szenved, hogy elsősorban a kutatási technikák, módszerek történetével foglalkozik: az eszmék (elméletek) tanulmányozására kevesebb súlyt fektetett. Ezzel magyarázható könyvének az a hiányossága, hogy az elméletileg oly gyümölcsöző eredményeket felmutató középkori nyelvtudományra alig egy oldal jut. Eljárása az ő szemléletéből teljesen érthető, mert a leíró szempontú középkori latin nyelvtanok eszmei hátterét nem vizsgálta, hiszen ennek a tanulmányozása már a filozófia területére vezette volna. Mivel filozófiai problémákkal nem kívánt foglalkozni, a középkori nyelvtudomány igen szerény helyet kapott egyébként igen kitűnő művében. A legújabb nyelvtudomány történetével foglalkozó művekben a középkori nyelvtudománynak igen tekintélyes hely jut (szemantika).
A nyelvtudomány nem a nyelvészek története, ahogyan SZERB Antal szerint az irodalomtörténet sem azonos az írók történetével [Szerb 1946, 8, 9]. A nyelvtudomány története elsősorban a nyelvészeti eszmék története. A beszélőképesség vizsgálata során kifejtett eszmék (elméletek) családfája alkotja a nyelvtudományi eszmék történetét, amelyek koronként változnak attól függően, hogy egy-egy adott történelmi korszakban mely eszmék válnak általánosan uralkodókká. Egy-egy eszmének megvannak az előzményei, amelyek elősegítik elterjedését. Vissza

Tartalom

Bevezetés vii
I. A nyelvtudomány a görögöknél 1
II. A római nyelvtudomány 18
Az átmeneti kor nyelvtudománya 24
III. A nyelvtudomány a középkorban 28
1. A grammatika tanulmányozásának története a XI. század végéig 30
2. A grammatika tanulmányozásának története a XII. századtól 32
3. Latin nyelvtanok és vulgáris nyelvtanok a késői középkorban 52
4. A grammatika Bizáncban és a bizánci kultúrkörbe tartozó népeknél 55
IV. A nyelvtudomány a reneszánsz, a humanizmus és a reformáció korában 60
V. A nyelvtudomány a XVII-XVIII. században 67
1. F. Bacon és R. Descartes 67
2. A Port Royal nyelvtana 69
3. G. W. Leibniz 74
4. Összehasonlító-történeti nyelvtudomány a XVII-XVIII. században 78
VI. A XIX. század elejének nyelvészete 83
A) A romantika nyelvtudománya 84
1. J. G. Herder 84
2. F. Schlegel 87
3. W. von Humboldt 90
1. A nyelv eredete 93
2. A nyelv lényege és tanulmányozása 94
3. A nyelv fejlődése 96
B) I. Kant hatása a nyelvtudományra 97
C) Az összehasonlító nyelvészet 99
1. Sajnovics János 100
2. Gyarmathi Sámuel 101
3. R. Rask 103
4. A szanszkrit jelentősége és az óind grammatika hatása a nyelvtudomány fejlődésére 105
5. F. Bopp 109
D) A történeti nyelvészet 110
1. J. Grimm 110
2. Révai Miklós 113
F. Bopp után 115
A. Schleicher 117
VII. Az újgrammatikusok és ellenfeleik j22
L Az előzmények
A) H. Steinthal 122
B) W. D. Whitney 124
C) K. Lachmann 125
D) E. W. Brücke 125
2. Az újgrammatikus nyelvészek 126
August Leskien (1840-1916) 127
H. Osthoff (1847-1909) 127
K. Brugmann (1840-1919) 128
B. Delbrück (1842-1922) 128
W. Thomsen (1842-1927) 128
H. Paul (1846-1921) 129
3. Az újgrammatikus elvek 129
4. A Schleicher-féle iskola képviselői 135
5. Kifelé az újgrammatikus iskolából 136
I. W. Wundt 136
2. Az újgrammatizmus ellenzői 140
H. Schuchardt 140
3. A XIX. század II. felének jelentősebb nyelvészei 143
A) M. Müller 143
B) K. Verner 144
C) G. I. Ascoli 144
VIII. A modern nyelvészet felé 145
1. J. N. Baudouin de Courtenay 145
A) A nyelv lényegére vonatkozó megállapítások 146
B) A nyelv működése j 4g
C) A változás faktorai
2. F. F. Fortunatov és a moszkvai iskola 153
3. A. A. Potyebnya és a harkovi iskola I55
IX. F. de Saussure 159
1. Előzmények 159
2. Saussure élete és a "Cours" 160
3. A Cours megjelenése és fordításai 161
4. F. de Saussure elvei 163
A) Szinkrónia és diakrónia kettőssége 164
B) A nyelv és a beszéd dichotómiája 165
C) A nyelv rendszerszerű vizsgálata 167
5. Ertékfogalom a nyelvben 168
6. Dichotómiák Saussure-nél 169
7. F. de Saussure tudománytörténeti jelentősége 172
X. Néhány nyelvtudományi irányzat a XX. század elejéről 175
A) A szociológiai nyelvtudományi irányzat 175
B) Az esztétikai idealizmus 179
1. Vossler iskolája 180
2. A neolingvisztika 184
C) A lingvogeográfia 185
D) A strukturalizmus 189
Névmutató 193
Irodalomjegyzék 205

H. Tóth Imre

H. Tóth Imre műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: H. Tóth Imre könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem