1.059.673

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nyelvi kísérlet hatása

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Oktatáskutató Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 235 oldal
Sorozatcím: Művelődési egyenlőtlenség
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-404-085-3
Megjegyzés: Megjelent 600 példányban. Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Valaki azt mondhatná, hogy a nyolcvanas években időszerűtlen, elkésett és fölösleges az oktatási esélyegyenlőség kérdéseivel foglalkozni. A hatvanas és a hetvenes években a külföldi és a hazai... Tovább

Előszó

Valaki azt mondhatná, hogy a nyolcvanas években időszerűtlen, elkésett és fölösleges az oktatási esélyegyenlőség kérdéseivel foglalkozni. A hatvanas és a hetvenes években a külföldi és a hazai oktatásszociológiai kutatások már mindent megvizsgáltak és feltártak ebben a témában.
Miért tartottuk továbbra is érdemi ügynek, hogy kutassuk a művelődési hátrány iskolai csökkentésének lehetőségeit? Egyrészt folytatni akartuk azokat a hazai szociológiai kutatásokat, amelyek azt bizonyították, hogy az általános iskola létrehozása és látványos eredményei sem csökkentették kielégítően a művelődési egyenlőtlenséget. Sőt, a származás szerinti teljesítménykülönbségek az iskolai évek alatt inkább növekedtek, mint csökkentek.
Az eddigi kutatások azonban kevésbé vizsgálták, hogy az iskolai munka minősége, illetve működésbeli feltételei hogyan járulnak hozzá az egyenlőtlenség fennmaradásához. Ezért is foglalkoztunk ezekkel a kérdésekkel és a Műhelytanulmányok I. és II. kötetében számoltunk be az általános iskola hiányos tárgyi-működési feltételeiről, illetve a kedvezőtlen körülmények között tevékenykedő iskolákról. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
Első rész
KÍSÉRLET ÉS A NYELVI TELJESÍTMÉNYEK 7
Milyenek az iskolai kísérletek? 8
Az anyanyelvi kísérlet 9
Kísérlet és hatásvizsgálat 11
A nyelvi mérések 15
A nyelvi teljesítmények 16
Változások a teljesítményekben 18
Második rész
A TANÍTÁS NÉHÁNY TAPASZTALATA 23
Kétféle tanítás összehasonlítása 26
Hagyományos nyelvhasználati tevékenységek a kísérletben 28
- Irás 29
- Olvasás 30
- Fogalmazás 32
- Helyesírás 34
- Összegezés 34
A kísérleti nyelvi tevékenységek 36
- Nyelvtan 37
- Irodalom 38
- Beszédművelés 42
- Kommunikáció 45
- Önismeret 47
- Társadalomismeret 48
- Ön művelési igény felkeltése 49
- Összegezés 51
Nehézségek a kísérlet tanításában 52
Harmadik rész
TANÍTÁSI MÓDSZEREK 59
A hagyományos módszerek 59
- A tananyag megtanítása - verbálisan 60
- A kérdve-kifejtő tanítás 60
- Unalmas, monoton és precíz tanítás 61
- Állandó figyelmeztetés - fegyelmezgetés 63
Differenciálás a kísérletben 67
- Előnyei 78
- A haladási csoportok létrejötte 69
- A frontális módszer változatai 70
- Csoportos vagy egyéni munka 73
- A gyakorlat ellentmondásai 75
- Elkülönítés és társadalmi szelektálás 79
- Fegyelmezés differenciálással 82
A fegyelmezés változatai a kísérletben 83
Ellenőrzés és értékelés 84
- Pozitív tapasztalatok 85
- Problematikus jelenségek 86
- Formális értékelések 87
Negyedik rész
A PEDAGÓGUSOK 89
Az identitás néhány típusa 90
- Hivatástudata van 90
- A háziasszony 91
- Az idegen 91
Hogyan kerültek a pályára és a kísérletbe a pedagógusok? 92
A kísérlettel való azonosulás 97
- Teljes azonosulás 97
- Részleges azonosulás 98
- Kritikus távolságtartás 99
- Kiválás a kísérletből 100
Pedagógiai stílusok 100
A kontroll osztályokban 101
(1) A „tanító néni" 101
(2) A gyermekközeli, az anyáskodó (időnként fegyelmező) 101
(3) A felszabadult és pajtásias 102
(4) A rutinos és fegyelmező 103
A kísérleti osztályokban 103
(1) A teljesítményelvű 103
(2) A harmonikus együttműködő 104
(3) A nyugodt és alapos 105
(4) A derűs, kedves, türelmes 106
(5) A gyerekközeli, színtelenül 107
(6) Tolerancia, fenntartásokkal 108
(7) Az eklektikus 109
(8) Harsány önérvényesítés 111
(9) Szürkeség rezignáltsággal 112
10) A moralizáló 113
(11) A nyílt és a rejtett tekintélyelvűség 115
További stílusok 117
Néhány megjegyzés a stílusokról 117
A kísérlet és a többi pedagógus 118
Szakmai irányítás a kísérletben 121
Ötödik rész
A GYEREKEK 125
Hogyan kerültek a kísérleti osztályokba a gyerekek? 125
Gyerekek a tanórákon 127
Társas kapcsolatok 127
Az osztályok légköre 129
Hatodik rész
TÁRSADALMI HATÁSOK 131
Az elővizsgálat tanulságai 132
A szociológiai tényezők hatása 134
-A szülők foglalkozása és iskolázottsága 135
- A szülők jövedelme és lakáshelyzete 14°
-A családi viszonyok 144
A ,,képesség"-tényező hatása 147
A hátrányos helyzetűek alaptípusai 149
Hogyan bántak a kísérletben a hátrányos helyzetűekkel? 151
ÖSSZEGZÉS HELYETT: KITEKINTÉS 157
JEGYZETEK 163
Függelék
ESZÉLGETÉS ZSOLNAI JÓZSEFFEL 169
A kísérlet és a művelődési hátrány csökkentése 169
A nyelvi hátrány és a kísérleti tanterv 173
Pedagógiai technológia 175
A kísérlet és a képességek fejlesztése 179
A pedagógiai kísérletbe bevont általános iskolák 181
Átalános iskolák, amelyekben a kontroll osztályok működtek 182

Melléklet
Csongor Anna:
AZ ELŐVIZSGÁLAT EGYES TANULSÁGAI . 183
AZ INTELLIGENCIA VIZSGÁLATOK ÉRTÉKELÉSE
Az első felvétel 183
Társadalmi rétegsajátosságok az első felvételnél 184
A gyerekek intelligencia-hányadosának értékelése az első méréskor ... .186
A második felvétel 187
Szociológiai sajátosságok a második Rávennél és a HAWIK-nál . 190
HAWIK- és Raven eredmények övezetek szempontjából 192
Kísérlet a HAWI K-eredmények finomabb értelmezésére 194
Esetek 196
Összegzés: a pedagógiai kísérlet és a mentális teljesítmények 200
A SZOCIOMETRIAI VIZSGÁLATOK ÉRTÉKELÉSE
A társas élet szerveződésének foka és sajátosságai 201
A szociometriai helyzet a kísérleti osztályokban 201
A szociometriai és a szociológiai helyzet összefüggései 203
- Társas jelentőség 203
- Magányosok és peremhelyzetűek 204
Bálint Mária:
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓS ÉRTÉKEK ÉS MÓDSZEREK 209
ÉRTÉKELT ÉS JUTALMAZOTT - ELUTASÍTOTT ÉS BÜNTETETT
TULAJDONSÁGOK 210
A jó és rossz tulajdonságok megoszlása 211
Jutalmazott és büntetett tulajdonságok és cselekedetek 212
A PREFERENCIA-TÍPUSOK 216
A típusok és megoszlásaik 217
A típusok megoszlásai a szülők iskolázottsága mentén 221
A JUTALMAZÁSOK ÉS BÜNTETÉSEK ESZKÖZEI, MÓDOZATAI 225
NÉHÁNY ÖSSZEGEZŐ MEGÁLLAPÍTÁS 228

Várhegyi György

Várhegyi György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Várhegyi György könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A nyelvi kísérlet hatása A nyelvi kísérlet hatása A nyelvi kísérlet hatása A nyelvi kísérlet hatása

A borító enyhén töredezett, elszíneződött.

Állapot:
1.940 Ft
970 ,-Ft 50
9 pont kapható
Kosárba