1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nyelv szerepe az információs társadalomban

A X. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus előadásainak válogatott gyűjteménye

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Magyar Alkalmazott Nyelvészek és Nyelvtanárok Egyesülete a millecentenárium évében, Székesfehérvárott, az egykori székesfővárosban, a Kodolányi János Főiskolán tartotta 2000. április 18-20.... Tovább

Előszó

A Magyar Alkalmazott Nyelvészek és Nyelvtanárok Egyesülete a millecentenárium évében, Székesfehérvárott, az egykori székesfővárosban, a Kodolányi János Főiskolán tartotta 2000. április 18-20. között X. jubileumi kongresszusát a Nyelv szerepe az információs társadalomban témát állítván a középpontba. A téma aktualitását a valós élet is alátámasztja, hiszen egyre többször hallani a médiában is arról, hogy a nyelv az ismeretszerzés és az emberi gondolkodás formálásának mennyire fontos eszköze. A XX. század lezárultával, az európai integrációval, az informatika rohamos fejlődésével párhuzamosan számos olyan sürgető kérdés vetődik fel, melyeknek megoldásához a különböző alkalmazott nyelvészeti diszciplínák kutatásaikkal és azok eredményeivel jelentős mértékben hozzájárulhatnak. Melyek is ezek? Az informatika gyors térhódításával a világháló mindennapjaink részévé válik. Ha nem akarunk leszakadni, akkor ezt az oktatás területén, így az anyanyelvi és idegen nyelvi-oktatásban is tudomásul kell vennünk. Az információs társadalom vesztesei azok, akik e felzárkózásra nem képesek. A probléma megoldása alkalmazott nyelvészeti feladat (is). A nyelvpedagógiával szemben támasztott kihívás pedig az, hogy kidolgozza azokat az új tanulási és tanítási stratégiákat, melyek segítségével a tanulók képesek az autonóm tanulásra, az új évezred küszöbén már követelményként megjelent life-long learning képességére. Ugyancsak fontos, az európai uniós elvárásoknak is megfelelő feladatok hárulnak a nyelvtervezésre, nyelvpolitikára (különös tekintettel a Kisebbségi Nyelvek Európai Charta-ja által megfogalmazott elvek betartására), és a példákat még tovább sorolhatnánk. Jelen kötet a kongresszus plenáris ülésén tartott előadások közül kettőt (Wacha Imre: Az elektronikus tömegtájékoztatás és nyelvhasználat és Prószéky Gábor: Nyelvtechnológiai alapkutatások - Mik is azok?) valamint a tizenhárom szekcióban elhangzott előadásokat válogatásban teszi közzé. Az előre bejelentett válogatást több tényező tette szükségessé: egyrészt elsősorban a kongresszus fő témájához szorosabban kapcsolódó előadásokat vettük fel a kötetbe, másrészt voltak olyan - magas színvonalú, Nyelvészet és informatika, Internet az idegennyelv-oktatásban témával foglalkozó, az I. szekcióban elhangzott - előadások, amelyek csak szemléltetéssel együtt élvezhetőek igazán. Ezek közzétételéről tehát lemondtunk. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 5
PLENÁRIS ELŐADÁSOK
Prószéky Gábor: Nyelvtechnológiai alapkutatások - mik is azok? 13
Wacha Imre: Az elektronikus tömegtájékoztató eszközök és a nyelvhasználat 25
SZEKCIÓK
I. Nyelvészét és informatika. Internet az idegennyelv-oktatásban
Gál Péter: SOCRATES program: Korpuszok felhasználása a nyelvoktatásban 51
Hoffmann Orsolya: Számítógéppel segített nyelvoktatás - Realitások Székesfehérváron 57
Horváth Brigitta: SOCRATES program
Módszertani és tananyag-fejlesztési modulok azILMinlCT&LL nemzetközi távoktatási rendszerben 65
Horváth Rajmund: Nyéki kreativitás és propozícionális grammatikai építkezés 73
Porkoláb Judit - Boda O. Károly: A hipertext és a költői mű - A hipertext alkalmazása Radnóti Miklós egyik versének értelmezéséhez 81
Uzonyi Pál: Multimédia felső fokon 93
II. Nyelvi szimbiózis Kelet-Közép-Európában a millecentenárium évében
Csernusné Ortutay Katalin: Kisebbségi nyelvoktatás a franciaországi Baszkföldön 99
Pogány Béla: "Mü za mir". Nyelvkönyv és nyelvpolitika az 50-es években 107
Wolfgang Bachofer: Die Geschichte der deutschen Sprache als Geschichte sprachpolitischer Eingriffe betrachtet 111
III. Interkulturális kommunikáció és EU-nyelvhasználat
Görcsné Muzsai Viktória: Európa és nemzeti stúdiumok a bécsi Európai Középiskolában - Új modell a kelet-közép-európa régió képzésében 119
Menus Borbála: Pragmatinguistische Aspekte im Unterricht von Fachkommunikation 131
Petneki Katalin: Az interkulturalitás idegen nyelvi tanterveink tükrében 137
Steinerné Molnár Judit: EU-nyelvoktatási modell bajai adaptálásban 145
IV. Szociolingvisztika
Oláh Tibor: Basil Bernstein elméleti munkáinak magyarországi recepciója 155
Steklács János: A magyarországi funkcionális analfabétizmus kezelésének lehetőségeiről a tapasztalatok tükrében 171
V. Pszicholingvisztika
Dános Kornél: A második nyelv(ek) elsajátítási folyamatának kemikáliás támogatása 181
Hegedős Rita: A gyermeknyelv és a felnőttnyelv elkülönítése 185
Huszár Ágnes: Az elszólás és a homogén gátlás 195
Navracsics Judit: Szóasszociációs vizsgálatok többnyelvűek körében 201
Szépe Judit: A nyelvi rendszer egyszerűsítésének tendenciája és változatai az afáziában (a hangtan szintje) 209
VI. Szövegnyelvészet
Forgácsné Drahota Erzsébet: Az ambiguitás mint szövegkonstituáló elem (A nyelvi játékok lefordíthatóságáról és lefordíthatatlanságáról) 217
Kukorelli Sándorné: A szövegnyelvészet egyes kérdései 227
Szikoráné Kovács Eszter: A költői szöveg explicit és implicit jelentéshordozóiról az akusztikai koh erencia Weöres Sándor: Száncsengő című költeményében 235
VII. Kontrasztivitás és alkalmazott nyelvészet
Fóris Ágota: Lexikográfia és szaknyelvoktatás - a műszaki-tudományos lexika olasz-magyar összevetése 241
Keléné Pasztelyák Adrienne: Az angol és a magyar repülési szaknyelv terminusainak egybevető vizsgálata „Fly by wire", vagyis „repüljünk dróton"? 247
Laczik Mária: Adalékok a szóképzési motiváció kérdéséhez 253
VIII. Nyelvpedagógia I.
Beréndi Márta: Nyelvtanárok együttműködési formái és lehetőségei közös nyelvi csoportok esetén 263
Fülöp Orsolya: Egy nyelvi stratégiafejlesztő tréning első eredményei a Kodolányi János Főiskola Lektorátusán 271
Lantos Éva: A kommunikatív nyelvoktatás tapasztalatai 281
Válóczi Marianna: A nyelvtanulás eredményességét befolyásoló affektív tényezők 287
Zrínyi Andrea: Ergebnisse einer Untersuchung über die Beherrschung der Abtönungspartikeln an ungarischen Gymnasien 295
IX. Nyelvpedagógia II.
Kovácsné Varga Éva: A nyelvgyakorlat curriculuma az egri Eszterházy Károly Főiskola Német Nyelv és Irodalom Tanszékén 307
Némethné Hock Ildikó: Construct validation of the test of English for teaching purposes 315
X. A szaknyelvek és oktatásuknak szerepe az információs társadalomban
Antalné Úz Éva: A jogi szaknyelv oktatásának jelenlegi nehézségei Magyarországon 327
Katus Elvira: Szólások használata a reklámszövegekben 333
Kádas Géza: A katonai szaknyelv távoktatás keretében történő oktatása 339
Koltay Tibor: A tudományos közlés nyelvi és nyelven kívüli tartalma:
segédeszközök nyomtatásban és a hálózaton 347
Lukácsné Budai Judit: A katonai szaknyelv oktatásának aktuális problémái 353
Répási Györgyné: Az internetes szakszókincs szerepe az információs társadalomban (Magyar-orosz egybevetés) 357
XI. Fordítás, tolmácsolás
Erdei Gyula: A fordításdidaktika kimunkálásához 365
Klaudy Kinga: Az aszimmetria hipotézis 371
Pollmann Teréz: Megőrzés dilemmája a műfordításban olasz-magyar példákkal 379
Rozbora Gabriella: Alkalmi jelek a jelnyelvi tolmácsolás folyamán 387
XII. Magyar mint idegen nyelv, magyar nyelvoktatás határainkon túl
Jónás Frigyes: A magyar mint idegen nyelv tanulója 395
XIII. Alkalmazott nyelvészet és anyanyelvi nevelés
Galgóczi László: Grammatika és anyanyelvi nevelés 407
Kenesei Andrea: Simonyi Zsigmond öröksége a mai magyar nyelvhasználat tükrében 415
Szende Tamás: Normakövetés a nyelvleírásban és változás a nyelvben 417
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A nyelv szerepe az információs társadalomban A nyelv szerepe az információs társadalomban A nyelv szerepe az információs társadalomban

A borító kopott.

Állapot:
4.340 ,-Ft
22 pont kapható
Kosárba