A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Úttörő vállalkozásba fogtunk, amikor a már előzőleg elkészített leánytorna sportiskolái tanterv (I.: II. rész) után a módszertani kötet megírásához láttunk. Eredeti elképzelésünk is ez volt. A...
Tovább
Előszó
Úttörő vállalkozásba fogtunk, amikor a már előzőleg elkészített leánytorna sportiskolái tanterv (I.: II. rész) után a módszertani kötet megírásához láttunk. Eredeti elképzelésünk is ez volt. A tantervet a követő szaklektori észrevételek megerősítették ebbeli szándékunkat. Szaklektoraink felhívták figyelmünket arra, hogy feltétlenül készítsünk a tantervhez szakmai, módszertani útmutatót, az anyag hatékonyabb feldolgozása, elsajátítása érdekében. A munka elkészítésében felhasználtuk több évtizedes edzésgyakorlatunk tapasztalatait, szakmai konferenciák előadásanyagát, tanulmányainkat - szakcikkeinket.
Figyelmünket a külföldi - főleg szovjet - szakirodalom nyomonkövetése sem kerülte el. Nagy segítséget jelentettek számunkra a szakmai megbeszélések, viták tapasztalatainak kiszűrése, általánosítása. Megítélésünk szerint munkánk hézagpótló mű, amelyet a férfi tornával foglalkozó edzőink is bátran forgathatnak. A fejlett tornasporttal rendelkező nemzeteket nemcsak az eredményes és a kiváló tornászaink különböztetik meg más országokétól, hanem a versenyzők kiválasztásának, képzésének, nevelésének tudományos megalapozottsága is. Ennek, hátterében a versenytorna edzésgyakorlata-elmélete folyamatos kölcsönhatásai húzódnak meg. Más nemzetekkel kapcsolatos lépéshátrányunkat - ezen a területen - munkánkkal megkíséreljük csökkenteni.
Vissza
Tartalom
BEVEZETŐ 5
1. ÁLTALÁNOS RÉSZ 7
1.1. A tapasztalatok feldolgozása tudományos módszerekkel 7
1.2. Egyéb vizsgálati módok 8
2. A TORNÁRA VALÓ ALKALMASSÁG, KIVÁLASZTÁS ÉS BEVÁLÁS ALAPELVEI 9
2.1. Az alkalmasság, kiválasztás és beválás tudományos feltételei a sportági profil és az edzettségi állapot összetevői alapján 10
2.2. Az alkalmasság, kiválasztás és beválás szakaszai, folyamata 10
2.2.1. Motoros alapműködések területén. Első lépcső: egyszeri szűrés 11
2.2.2. Pszichikus alapműködések területén 16
2.2.3. Alkati meghatározók területén .. 17
2.2.4. Fiziológiai alapműködések területén 23
2.2.5. Második lépcső: előkészítő egyes csoport (6-8 évesek) 26
2.2.6. Harmadik lépcső:előkészítő kettes csoport (8-10 évesek) 35
2.2.7. Kiválasztási fokozat, sportiskolái első évfolyam (10-12 évesek) 39
2.2.8. Beválási fokozat, sportiskolái másod évfolyam (12-14,99 évesek) 41
2.2.9. Összefoglalás 43
3. TORNÁSZNŐK MOZGÁSOS CSELEKVÉSTANULÁSÁNAK, TORNA TANULÁSÁNAK
PROGRAMOZÁSA AZ EDZÉSI (OKTATÁSI) ALAPELVEK TÜKRÉBEN 45
3.1. Tudatosság elve 46
3.2. Szemléletesség elve - 47
3.3. Rendszeresség elve 47
3.4. Érthetőség elve 48
3.5. Fokozatosság elve 48
4. TORNÁSZNŐK MOTOROS (MOZGÁSOS) CSELEKVÉSTANULÁSÁNAK KÉRDÉSEI 50
4.1. A kiindulási szint meghatározása és fejlesztésének módja 55
4.2. Tornásznők mozgásos cselekvéstanulásának szerkezeti rendszere 57
4.3. A befogadószint fogalma, értelmezése és tartalma 60
4.4. Tornásznők mozgásos cselekvéstanulásának módszere a tervezésben, kivitelezésben és ellenőrzésben 62
4.5. Hibajavítás a mozgásos cselekvéstanulásban
4.6. Edzési eszközök mozgósítása
4.7. Tornászlányok életkori sajátosságai a mozgásos cselekvéstanulásban
4.7.1. Tornásznők mozgásos cselekvéstanulásának szakaszai
4.7.2. Tornásznők funkcióérettsége
4.7.2.1. Végrehajtó szabályozás alapműködései
- koordinációs (mozgástanulás -szabályozás, -végrehajtás stb.)
- kondícionális (állóképesség, erőképesség, gyorsaság stb.) ®4
4.7.2.2. Tájékozódó szabályozás alapműködései (szervező szabályozás)
4.7.2.3. Ösztönző szabályozás alapműködései
4.7.3. Tornászlányok mozgásfejlődése az értelmi és érzelmi alapműködések összefüggésében 89
5 TERVEZÉS, KIVITELEZÉS, ELLENŐRZÉS A FELKÉSZÍTŐ MUNKA TERVEZÉSE, EDZÉSTERVEZÉS 93
5.1. Keretterv (külsőterv) 93
5.2. Évi edzésterv (belsőterv) 93
5.3. Edzéstervezés alapelvei 94
5.3.1. Állapotelemzés 94
5.3.2. Célformálás 94
5.3.2.1. Tornásznők sportbéli felkészülésének (tanulásának) célszerkezete 95
5.3.3. Periodizálás 96
5.3.3.1. Edzésidőszakok 97
- Előkészítő időszak 97
- Versenyidőszak 97
- Átmeneti időszak 98
5.3.4. Edzés tartalom 98
5.3.5. Edzés volumen (dinamika) 98
5.3.5.1. Mennyiségi jellemzők tervezése 98
- terjedelem 98
- intenzitás 98
5.3.5.2. Minőségi jellemzők tervezése 99
5.4. Tervezés ós nyilvántartás dokumentumai 99
5.4.1. Jellegük szerint: (edzésterv) 100
- egyéni, csoportos, vegyesterv 100
5.4.2. Időtartamuk szerint: 100
- rövid távú (operatív, cselekvési) terv 100
- középtávú program 100
- hosszútávú terv 100
- egész éves ciklus A és B ciklussal 100
- két éves ciklusok 101
- olimpiai ciklusok 101
5.5. A hálótervezéses oktatási módszer 110
5.6. Edzésfoglalkozás formai, tartalmi felépítése 110
- előkészítő rész 115
-főrész 115
- befejező rész 115
5.7. Az edzésfoglalkozás szerkezeti felépítése 1*5
5.7.1. Edzésfoglalkozás megszervezése
- állapotelemzés: motoros, értelmi, pszichés szint
-célformálás 118
- periodizálás
118
- dinamikai elvárások megjelölése az edzésen
- eszközmozgósítás az edzéseken 118
6. VERSENYZÉS, VERSENYEZTETÉS A NŐI TORNÁBAN 120
- kedvező feltételek között 120
- versenymodell helyzetben 120
- nehezített feltételek között 12°
7. NEVELÉS 122
7.1. A nevelés széleskörű értelmezése 122
7.2. A nevelés szűkebb körű értelmezése 122
7.3. Nevelési feladatok a felkészítésben 122
8. UTÁNPÓTLÁS-NEVELÉS SZERVEZETI KÉRDÉSEI, FELADATAI 125
8.1. Egyesület, család, iskola kapcsolata 125
8.2. Hazai körülményeink állapotelemzése „van-érték" 125
- környezeti feltételrendszer 125
- tevékenységben feltételrendszer 125
- személyiségbeli feltételrendszer 126
8.3. „Kell-érték" körvonalazása 126
_ környezeti feltételrendszerben 126
-tevékenységben feltételrendszerben 126
- személyiségbeli feltételrendszerben 127
8.4. Összefoglalás 127
9. ÁLTALÁNOS KÉPZÉS GYAKORLATANYAGA 128
9.1. Természetes gyakorlatok 128
9.1.1. Járások 129
9.1.2. Futások 129
9.1.3. Szökdelések, ugrások 130
9.1.3.1. Szökdelések, ugrások talajon (egyenes vonalú szökdelések) 131
9.1.3.2. Felugrások (zsámolyra, padra, ugrószekrény felső részére stb.) 131
9.1.3.3. Mélyugrások (szerekről, eszközökről, bordásfalról, mélyugrópolcról stb.) 131
9.1.3.4. Átugrások (eszközön, szeren, társon stb.) 132
9.1.3.5. Járások összekapcsolása átugrásokkal 132
9.1.3.6. Futások összekapcsolása átugrásokkal 132
9.1.4. Társemelések 132
9.1.4.1. Csoportos társemelések 132
- „fatönk úsztatás" 132
- „fatönk úsztatás" párosával 132
9.1.4.2. Négyes társemelések 132
9.1.4.3. Kettes társemelések 132
9.1.4.4. Egyéni társemelések 132
9.1.5. Társhordások 133
9.1.5.1. Csoportos társhordások 133
9.1.5.2. Négyes társhordások 133
9.1.5.3. Hármas társhordások 133
9.1.5.4. Kettes társhordások 134
9.1.5.5. Egyéni társhordások 134
9.1.6. Súlyemelő gyakorlatok súlyzóval (nyak-, kar-, törzs-, lábgyakorlatok) 134
9.1.7. Kúszások 135
9.1.7.1. Kúszás négykézláb 133
9.1.7.2. Kúszás térdelőtámaszban 133
9.1.7.3. Kúszás hasonfekvésben 134
9.1.7.4. Kúszás oldalon fekvésben 135
9.1.7.5. Kúszás hanyattfekvésben 136
9.1.8. Mászások-függeszkedések 136
9.1.8.1. Mászások fajtái: mászás vízszintes irányba 137
9.1.8.2. mászás rézsútosan lefelé, felfelé 137
9.1.8.3. mászás függőlegesen lefelé 137
9-1-8.4. mászás függőleges irányba fölfelé 137
9.1.8.5. Függeszkedések fajtái: függeszkedés vízszintes irányba 137
9-1.8.6. függeszkedés rézsútosan le és fel 137
9.1.8.7. függeszkedés függőlegesen lefelé 137
9.1.8.8. függeszkedés függőlegesen felfelé 137
9.1.9. Egyensúlygyakorlatok 138
9.1.9.1. Egyensúlygyakorlatok helyzetváltoztatás közben (statikus) 138
9.1.9.2. Egyensúlygyakorlatok helyváltoztatással (dinamikus) 138
9.1.9.2.1. Járások 138
9.1.9.2.2. Futások 139
9.1.9.2.3. Szökdelések, ugrások 139
9.1.9.2.4. Kúszások 139
10. SPECIÁLIS KÉPZÉS GYAKORLATANYAGA 140
10.1. Szabadgyakorlati alapformájú képzés gyakorlatanyaga
10.1.1. Szabadgyakorlatok 140
10.1.2. Társas gyakorlatok 140
10.1.3. Kéziszer-gyakorlatok 140
10.1.4. Padgyakorlatok 140
10.1.5. Bordásfal-gyakorlatok 140
10.2. Ritmikus sportgimnasztikai képzés gyakorlatanyaga 140
10.2.1. Előkészítő mozgások 140
10.2.2. Fő mozgások 140
10.3. Balett képzés gyakorlatanyaga: 140
10.3.1. Rúd-gyakorlatok 140
10.3.2. Középgyakorlatok 140
10.3.3. Spiccgyakorlatok 140
10.4. Hajlékonysági képzés gyakorlatanyaga 141
10.4.1. Vállizület mozgáskiterjedését fejlesztő gyakorlatok 141
10.4.2. Gerincoszlop mozgékonyságát fejlesztő gyakorlatok 141
10.4.3. Csípőizület mozgáskiterjedését fejlesztő gyakorlatok 142
10.4.4. Térdizület mozgékonyságát fejlesztő gyakorlatok 142
10.4.5. Bokaizület mozgékonyságát fejlesztő gyakorlatok 143
10.5. Nekifutás, elugrás, talajraérkezés gyakorlatai 143
10.5.1. Nekifutás, elugrás gyakorlatai 144
10.5.2. Talajraérkezés gyakorlatai 144
10.6. Hát domborításának gyakorlatai 144
10.6.1. Hátdomborítások állásban 145
10.6.2. Hátdomborítás térdelőtámaszban 145
10.6.3. Hátdomborítás fekvőtámaszban 145
10.6.4. Hátdomborítás hasonfekvésben 145
10.6.5. Hátdomborítás hanyattfekvésben
10.6.6. Hátdomborítás kézállásban ... 146
10.6.7. Hátdomborítás társ segítségével, súlyzó felhasználásával 147
10.7. Vállból történő lökés gyakorlatai 147
10.7.11 Vállból történő lökés gyakorlatai állásban 147
10.7.2. Vállból történő lökés gyakorlatai guggolótámaszban 147
10.7.3. Vállból történő lökés gyakorlatai térdelőtámaszban 147
10.7.4. Vállból történő lökés gyakorlatai fekvőtámaszban 148
10.7.5. Vállból történő lökés gyakorlatai kézállásban 148
10.7.6. Vállból történő lökés gyakorlatai gumiasztalról 148
10.8. Felemáskorlát gyakorlatelemek előkészítése 149
10.8.1. Karmunka a billenő mozgások előkészítésére: függőállásból 149
10.8.2. Karmunka a billenő mozgások előkészítéséhez hanyattfekvésben 150
10.8.3. Karmunka a szab ad kelepforgás előkészítéséhez: állásban 151
10.8.4. Karmunka a szabad kelepforgás előkészítéséhez: hasonfekvésben 151
10.8.5. Karmunka a kézállásba fellendülés és a szabad kelepforgás előkészítéséhez: guggoló- és térdelőtámaszban (vállhinta előre-hátra) 152
10.8.6. fekvőtámaszban 152
10.8.7.1 kézállásban 154
10.9. Csípőhajiítást, csípőnyújtást előkészítő gyakorlatok 154
10.9.1. felemáskorláton 154
10.10. Medence rögzítést elősegítő gyakorlatok 156
10.11. Fordulatokat előkészítő gyakorlatok 156
10.11.1. - hosszúsági tengely körül 158
10.11.2. - szélességi tengely körül 160
10.11.3. - szélességi és hosszúsági tengely körül 160
11. VERSENYZÉSI KÉPZES ELLENŐRZŐ GYAKORLATAI 164
11.1. Előkészítő egyes csoport (6-8 évesek) 164
11.1.1. Lóugrás 164
11.1.2. Felemáskorlát 164
11.1.3. Akrobatika 164
11.1.4. Gerenda 165
11.2. Előkészítő kettes csoport (8-10 évesek) 165
11.2.1. Lóugrás 165
11.2.2. Felemáskorlát 166
11.2.3. Akrobatika 166
11.2.4. Gerenda 166
11.3. Sportiskolái első évfolyam (10-12 évesek) 167
11.3.1. Lóugrás 168
11.3.2. Felemáskorlát 168
11.3.3. Akrobatika 168
11.3.4. Gerenda 169
11.4. Sportiskolái másodévfolyam (12-14,99 évesek) 170
11.4.1. Lóugrás 170
11.4.2. Felemáskorlát 170
11.4.3. Akrobatika 171
11.4.4. Gerenda 171
FELHASZNÁLT IRODALOM 174
II. RÉSZ:
A NŐI VERSENYTORNA SPORTISKOLÁI TANTERVE 175
BEVEZETŐ 177
1. TANTERVI CÉLKITŰZÉSEK 179
1.1. Első tantervi célkitűzés 179
1.2. Részcélok 179
1.3. Az új tantervünk sajátosságai 179
1.3.1. Korcsoportok 179
13.2. A mozgásos cselekvésrendszer kategóriái 179
1.3.3. A tanterv és az életkori sajátosságok összhangja 180
1.3.4. A pedagógiai felmérések tesztjei, próbái 180
1.3.5. A tanterv és a kiválasztás 180
1.3.6. Az edzésfeltételek közelítése a versenykörülményekhez 180
2. AZ ELŐKÉSZÍTŐ I. (6-6 ÉVESEK) KORCSOPORT CÉLKITŰZÉSEI 181
2.1. Általános képzést biztosító gyakorlatok 181
2.1.1. Természetes gyakorlatok 181
2.1.1.1. Járások 181
2.1.1.2. Futások 181
2.1.1.3. Szökdelések és ugrások 181
2.1.1.4. Kúszások 182
2.1.1.5. Mászások és függeszkedések 182
2.1.1.6. Egyensúlygyakorlatok 182
2.1.1.7. Társemelő, társhordó gyakorlatok 182
2.1.1.8. Játékok 182
2.2. Speciális képzést biztosító gyakorlatok 182
2.2.1. Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok 182
222. Ritmikus sportgimnasztika alapképzés gyakorlatai 182
2.23. Balett képzés még nincs 182
2.2.4. Hajlékonyságot, izületi mozgáskiterjedést fejlesztő gyakorlatok 182
2.2.5. A nekifutás, elugrás, talajraérkezés gyakorlatai 182
2.2.6. Gyakorlatok a hát domborításának megéreztetésére 183
2.2.7. Vállból történő lökés gyakorlatai 183
2.2.8. A felemáskorlát elemeinek előkészítése 183
2.25. Csipőhajlítást, -nyújtást előkészítő gyakorlatok 183
2.2.10. A medence rögzítését elősegítő gyakorlatok 183
2.2.11. Fordulatok előkészítése 183
2.3. Versenyzési képzést biztosító gyakorlatok 183
2.3.1. Lóugrás 183
2.3.2. Felemáskorlát 184
2.3.3. Akrobatika 185
2.3.4. Gerenda 186
3. AZ ELŐKÉSZÍTŐ II. (8-10 ÉVESEK) KORCSOPORT CÉLKITŰZÉSEI 187
3.1. Általános képzést biztosító gyakorlatok 187
3.1.1. Természetes gyakorlatok 188
3.2. Speciális képzést biztosító gyakorlatok 188
3.2.1. Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok 188
3.2.2. Ritmikus sportgimnasztikai alapképzés gyakorlatai 188
3.2.3. Ajánlott balett gyakorlatok 189
3.2.4. Hajlékonyságot, izületi mozgáskiterjedést fejlesztő gyakorlatok 190
3.2.5. A ló-, akrobatikus ugrásokat előkészítő gyakorlatok 190
3.2.6. A felemáskorlátot előkészítő gyakorlatok 190
3.2.7. A csípőnyitást elősegítő gyakorlatok 190
3.3. Versenyzési képzést biztosító gyakorlatok 190
3.3.1. Lóugrás (8-10 évesek) 190
3.3.2. Felemáskorlát 191
3.3.3. Akrobatika 192
3.3.4. Gerenda 193
4. A SPORTISKOLÁI ELSŐ ÉVFOLYAM (10-12 ÉV) CÉLKITŰZÉSEI 195
4.1. Általános képzést biztosító gyakorlatok 195
4.1.1. Természetes gyakorlatok 195
4.2. Speciális képzést biztosító gyakorlatok 196
4.2.1. Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok 198
4.2.2. Ritmikus sportgimnasztikai alapképzés gyakorlatai 196
4.2.3. Balett gyakorlatok zenekísérettel 196
4.2.4. Hajlékonyságot, izületi mozgáskiterjedést elősegítő gyakorlatok 197
4.2.5. Ló- és akrobatikus ugrásokat előkészítő gyakorlatok 197
4.2.6. Felemáskorlát előkészítő gyakorlatok 197
4.2.7. A csípőnyitást elősegítő gyakorlatok 197
4.2.8. Gyorsasági erőfejlesztés, legyőző és reaktív munkamóddal 197
4.3. Versenyzési képzést biztosító gyakorlatok 197
4.3.1. Lóugrás 197
4.3.2. Felemáskorlát 197
4.3.3. Akrobatika 197
4.3.4. Gerenda 198
5. A SPORTISKOLÁI MÁSOD ÉVFOLYAM (12-14,99 ÉV) CÉLKITŰZÉSEI 199
5.1. Általános képzést biztosító gyakorlatok 199
5.1.1. Természetes gyakorlatok 199
5.2. Speciális képzést biztosító gyakorlatok 199
5.3. Versenyzési képzést biztosító gyakorlatok 199
5.3.1. Lóugrás 199
5.3.2. Felemáskorlát 199
5.3.3. Akrobatika 199
5.3.4. Gerenda 200
6. A SPORTISKOLÁI HARMAD-NEGYED ÉVFOLYAM (15-18 ÉV) CÉLKITŰZÉSEI 201
6.1. Általános képzést biztosító gyakorlatok 201
6.2. Speciális képzést biztosító gyakorlatok 201
6.3. Versenyzési képzést biztosító gyakorlatok 201
6.3.1. Lóugrás 201
6.3.2. Felemáskorlát 202
6.3.3. Akrobatika 202
6.3.4. Gerenda 202
7. TESZTEK A PEDAGÓGIAI FELMÉRÉSEKHEZ 203
8. MELLÉKLET AZ ÉVES EDZÉSTERV ELKÉSZÍTÉSÉHEZ 207
8.1. Edzéstervezési alapelvek 207
8.2. Az edzésterhelés mennyiségi jellemzői (4) 207
8.3. Az edzésterhelés minőségi jellemzői 207
FELHASZNÁLT IRODALOM 208
Dr. Tóth Ernő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Tóth Ernő könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.