1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A néző filmje

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Gondolat Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 190 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN: 963-9610-43-7
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
"1. Képek és emberek
Mindennapjainkban képek irdatlan sokaságával bombáznak minket. Ebből az áradatból visszatekintve szinte felfoghatatlan, hogy a történelemnek hihetetlenül nagy... Tovább

Előszó

Részlet:
"1. Képek és emberek
Mindennapjainkban képek irdatlan sokaságával bombáznak minket. Ebből az áradatból visszatekintve szinte felfoghatatlan, hogy a történelemnek hihetetlenül nagy hányadában az emberek elvétve, csupán életük kivételes pillanataiban láthattak képeket.
Nem kell a messzi múltba tekintenünk, ha fogalmat akarunk alkotni ezen alkalmak ritka mivoltáról. A középkorban a vándorlás lehetősége csak néhány réteg - így például kereskedők, céhlegények, katonák, vagyis a társadalom kisebbsége - előtt nyílt meg, de még ők is csak nagy néha vetődtek olyan templomokba, amelyeket falfestmények, faragott képek vagy színes üvegablakok ékítettek. A palotákba, kolostorokba még kevesebbeknek volt szabad bejárásuk. A jobbágy röghöz kötött volt, családja legtöbbször túl sem jutott a falu határán, de nem volt nagy mozgásterük a városiaknak sem. Csak olykor-olykor adódott hát, hogy képekkel találhatta szembe magát a régi idők embere.
A kép azonban mindig is fontos szerepet játszott az emberiség történetében. Az a néhány tízezer éves história, amelyre a régészeti emlékek segítségével visszapillanthatunk, a legrégibb időktől fogva kínál karcolt és faragott, illetve színes anyagokkal barlangok falára felhordott képi ábrázolásokat nekünk, kései utódoknak is.
Es éppen ebben rejlik a képek egyik legfőbb sajátossága, nevezetesen az, hogy általuk megörökíthetők a világ dolgai. Mit is jelent ez? Egyfelől azt, hogy a képek ábrázolnak, vagyis utalnak valami másra, megjelenítik a valóság egy részét: akkor is érzékeltetik, megidézik azt, ha nincs jelen. Másfelől viszont maguk is önálló létezőkké válnak-" Vissza

Fülszöveg


A film - dacára annak, hogy sok-sok fizikai és kémiai mechanizmust mozgósítva, vagyis természet adta, szükségszerű kölcsönhatásokra alapozva képezi le a világot - korántsem gépiesen pontos, lenyomatszerű másolatokat tár elénk, hiszen létrehozásának minden egyes mozzanata átalakítási lehetőségek sokaságát kínálja fel az alkotóknak, akiknek így minden egyes részlet megformálásánál döntéseket kell hozniuk. Amit tehát a moziban látunk, az telis-tele van elrajzolásokkal, s ezek a nyilvánvalókon messze túlmutató megfejtési mintákat mozgósítanak bennünk. Ráadásul az sem áll meg, hogy a nagyobb átalakítások inkább távolítanának a fotografikus hitelességtől, míg a kisebbek valósághűbb eredményre vezetnének, hiszen nem ritka eset az sem, hogy éppen a hiteles élmény megidézése érdekében kell jócskán eltávolodni az eszközök kínálta mechanikus rögzítésmódtól.
A szemünk előtt pergő film egyáltalán nem befejezett késztermék, hanem voltaképpen csak egy sajátos törvényszerűségektől uralt... Tovább

Fülszöveg


A film - dacára annak, hogy sok-sok fizikai és kémiai mechanizmust mozgósítva, vagyis természet adta, szükségszerű kölcsönhatásokra alapozva képezi le a világot - korántsem gépiesen pontos, lenyomatszerű másolatokat tár elénk, hiszen létrehozásának minden egyes mozzanata átalakítási lehetőségek sokaságát kínálja fel az alkotóknak, akiknek így minden egyes részlet megformálásánál döntéseket kell hozniuk. Amit tehát a moziban látunk, az telis-tele van elrajzolásokkal, s ezek a nyilvánvalókon messze túlmutató megfejtési mintákat mozgósítanak bennünk. Ráadásul az sem áll meg, hogy a nagyobb átalakítások inkább távolítanának a fotografikus hitelességtől, míg a kisebbek valósághűbb eredményre vezetnének, hiszen nem ritka eset az sem, hogy éppen a hiteles élmény megidézése érdekében kell jócskán eltávolodni az eszközök kínálta mechanikus rögzítésmódtól.
A szemünk előtt pergő film egyáltalán nem befejezett késztermék, hanem voltaképpen csak egy sajátos törvényszerűségektől uralt közvetítő közeg -mint mondjuk egy levél -, melynek eszközrendszerét fölhasználva valakik megszólítanak bennünket. A moziban felkínált ingeregyüttes a palackposta, amely elhozza hozzánk az üzenetet, a filmnyelv pedig a kód, amelynek segítségével az értelmét ki tudjuk silabizálni.
A könyv szokatlan szemszögből veszi sorra a filmnyelv eszköztárát: minden egyes összetevőjét abból a szempontból írja le, hogy mennyiben és miben épít a nézőre, milyen mozgásteret és miféle késztetést jelent számára. A felvillantott képsorok csak a szubjektumban létező élességének kérdésétől a befogadó erkölcsi felelősségének fölvetéséig ívelő gondolatmenet felértékeli a nézőt, épít és számít rá, miként így van ezzel a szerző is, aki filmalkotóként maga is szövetségest vár - és azt is lót - a közönségben. Vissza

Tartalom


Tartalom
I. BEVEZETŐ GONDOLATOK A KÉPEKRŐL
1. Képek és emberek 9
2. Kép és hasonlóság 16
3. Rabul ejtett változások 21
4. A képek és a látás 27
5. A jelekről 35
II. A FILM KÉPI ELEMEI
1. A képsor 45
2. „Képkeretezés" 49
3. A téma és háttere 51
4. A plánok rendszere 57
5. Nézőpontok 61
6. Kompozíció 67
7. Fények 75
8. Színek 81
9. Gépmozgások 88
III. ILLESZTÉSEK
1. A jelenet képsorokra bontása 95
2. A képsorok zavarmentes összeillesztésének szabályai 99
3. A filmtér 104
4. A filmidő 106
5. A különleges képátmenetek 109
6
Tartalom
6. Az összetett képsorok 111
7. A filmhang 118
8. A montázs 129
IV. FILMDRAMATURGIA
1. A filmdramaturgia szerepe és szereplői 137
2. Filmtípusok 140
3. Nézői elvárások 144
4. Történetmesélés 152
5. A filmhős 159
6. A drámai és a zenei építkezés 162
7. A néző filmje 165
V. FILMEK AZ EMBEREK VILÁGÁBAN
1. Filmek és valóságok 171
2. Filmek és mozgásterek 176
3. Filmek és hatások 180
FILMJEGYZÉK 189
IRODALOMJEGYZÉK 191

Duló Károly

Duló Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Duló Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem