Előszó
Kiadványunk a dolgozók iskoláiban folyó nevelőmunka korszerűsítéséhez a neveléselméleti és gyakorlati ismeretek elemzésével és a reformtantervek néhány nevelési koncepciójának bemutatásával kíván segítsége nyújtani.
A szerzők tanulmányaikkal előkészítik a tantervi reform irányelveiben megfogalmazott nevelési feladatok helyes értelmezését és az iskolatípus új cél- és feladatrendszerének megismerését, amely szerint:
„A dolgozók iskolái nevelőintézmények, céljuk a szocialista személyiség ki- és továbbfejlesztése, a dolgozó fiatalok és felnőttek társadalmi-, politikai cselekvőképességének és tudatosságának kibontakoztatása, a változó társadalmi és technikai körülményekhez, közöttük a szabad idő relatív növeléséhez igazodó életvitel segítése."
A tanulmányok rámutatnak a nevelőmunka megújhodásának szükségességére, és javaslatokat tesznek a nevelőiskola felé vezető út keresésére. A szerzők foglalkoznak a neveléselmélet néhány kiemelt témakörével, nevezetesen az oktatás folyamatában végbemenő nevelés korszerűsítésével, a reformtananyag struktúrájával és organizmusával, a közösségi nevelés és a tanulói önkormányzat összefüggéseivel;
- fejtegetik az önművelésre nevelés lehetőségeit és módjait, az irányítás nélküli önművelés formáit;
- ismertetik a dolgozók általános iskoláiba bevezetett „közművelődési programok" szerepét, jelentőségét, a művelődési szokások tanórai és tanórán kívüli színtereit, alapozásának módjait;
- kifejtik a dolgozók középiskoláiba 1981-től bevezetésre kerülő osztályfőnöki órák célját, feladatát, témaköreit, és kiterjesztik az "időszerű kérdések" elnevezésű óra tervezésére, szervezésére, tevékenységformáinak kialakítására;
- szólnak a felnőttnevelésben megvalósítható tanulói aktivizálás lehetőségeiről és módszereiről.
Vissza