V. J. Sztruminszkij: Usinszkij neveléselmélete | 5 |
A nevelés történetéből | |
A nemzeti jelleg a köznevelésben | 49 |
Bevezetés | 49 |
Az európai nevelés általános történelmi alapjai | 50 |
A német köznevelés jellemző vonásai | 54 |
Az angol köznevelés | 56 |
A francia köznevelés. Néhány szó Jacotot módszeréről | 65 |
Közoktatás az Észak-Amerikai Államokban | 75 |
A nevelés nemzeti eszményének és elméletének hívei és ellenfelei Németországban | 87 |
A jellem. Elemei. A vérmérséklet öröklődése. Az élet és a nevelés hatása a jellemre. A nemzeti elem az ember jellemében | 107 |
Nevelés és jellem. Milyen szerepet játszik a nemzeti jelleg a nevelésben? | 113 |
A nevelés elméletéhez | |
A pedagógiai irodalom hasznáról | 123 |
Előszó a "Pedagógiai antropológia" I. kötetéhez | 143 |
Pedagógiai tantervek | 179 |
A pedagógia tanterve a leányiskolák számára | 179 |
A pedagógia tanterve a leányiskolák szakosított osztályaiban | 188 |
Pedagógiai tanterv a leányiskolák két felső általános osztálya számára | 197 |
Az ész és az értelem szerepe a nevelésben | 203 |
Az iskola és az oktatás jelentősége a nevelésben | |
A népiskolákkal kapcsolatos kérdések | 211 |
Az iskola három eleme | 220 |
A gyermekek meggyőződéseinek neveléséről | 239 |
Az oktatás és a nevelés közti szakadékról. (Usinszkij feljegyzései a gatcsinai intézet átszervezésének tervezetéhez) | 241 |
Visszaemlékezés a novgorod-szeverszki gimnázium oktatómunkájára | 249 |
A nevelés céljai | |
A célok jelentősége az életben | 261 |
A munka pszichikai és nevelési jelentősége | 270 |
Az erkölcsi hatás mint a nevelés fő feladata | 292 |
A nevelés pszichológiai alapjai | |
A pszichikai folyamatok materiális alapjáról | 309 |
A törekvések hipotézise | 309 |
A velünk született törekvések | 314 |
A társadalmi létfenntartás ösztönei | 321 |
A tudatos tevékenységre való törekvés | 329 |
Az ember érzelmeinek kialakulása | 340 |
Az érzelmek keletkezése tudatos képzetekből | 340 |
A szív érzelmeinek gyakorlati jelentősége | 346 |
A félelem és a bátorság | 351 |
A szégyen és az önelégültség érzése | 366 |
A tevékenység hiányának érzése | 373 |
Az ember akaratának és jellemének kialakulása | 383 |
Az akarat mint a lélek hatalma a test felett | 383 |
A kívánások átalakulása meggyőződésekké, hajlamokká és szenvedélyekké | 390 |
A jellem kialakulása és fő tényezői | 407 |
Az akarat mint a szabadságra való törekvés | 438 |
Az akaratgyengeség és a belőle származó hajlamok | 447 |
A nevelés módszertanáról | |
A nevelés | 467 |
Az ifjú nemzedékre gyakorolt tudatos és megfontolt hatásról | 469 |
A gyermek önuralomra való nevelése | 473 |
A szokások neveléséről | 479 |
A szokások erkölcsi és pedagógiai jelentősége | 491 |
Az érzelmek neveléséről | 497 |
Első pedagógiai függelék | 497 |
Második pedagógiai függelék | 537 |
A fegyelem az osztályban | 545 |
Magyarázatok | |
Jegyzetek | 551 |
Névmutató | 564 |