885.911

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nevelés- és oktatástörténet kézikönyve

Különös tekintettel a magyar nevelés történetére

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Stampfel-féle Könyvkiadóhivatal
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 226 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: VII. kiadás. A Tanító- és Tanítónő-képzők új tanítási tervéhez alkalmazta Kolumbán Samu. Nagy Sándor könyvnyomdájából, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A neveléstörténet fogalma és célja.
A nevetéstörténet föladata, a mennyire az emberi tudás korlátozottsága megengedi, beszélni azon népekről, melyek a nevelés körében említésre méltó dolgokat... Tovább

Előszó

A neveléstörténet fogalma és célja.
A nevetéstörténet föladata, a mennyire az emberi tudás korlátozottsága megengedi, beszélni azon népekről, melyek a nevelés körében említésre méltó dolgokat tettek; elmondani, micsoda viszontagságok folytán fejlődött ki az emberiség keblében a mai nevelés és oktatás, s kimutatni, mint alakúit meg a közvetlen gyakorlatból lassanként a tudományos elmélet, s mint hatott e kettő: elmélet és gyakorlat folytonosan egymásra.
A neveléstörténet tanúlásának a haszna pedig abban áll, hogy a tanítót szeretettel és lelkesedéssel fogja eltölteni hivatása iránt, melyet, mióta az emberiség öntudatára jutott, mindig a legnagyobb szellemek tartottak érdemesnek arra, hogy vele foglalkozzanak. De míg egyrészről a tanítót hivatása fontosságára emlékezteti, másfelől fölmutatja előtte annak nehézségeit is. Elmondja, mennyi féltékenységgel, mily sok emberi gyöngeséggel és szűkeszűséggel kénytelen a legjobb eszme is megküzdeni; elmondja, mily önfeláldozást, mennyi akaraterőt, tudományt, buzgalmat s kitartást kíván a tanítói pálya, de tanúsítja azt is, hogy a becsületes, kitartó törekvés előbb vagy később megtermi a maga gyümölcsét. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS.
1. §. A neveléstörténet fogalma és célja 1 - 3
Az ókori nevelés.
I. FEJEZET.
Első szakasz. A régi görögök nevelésének története.
2. §. Általános ismertetés 5
3. §. A görög nevelés egyes görög államokban s a görög neveléstani irodalom 8
a) A spártaiak nevelése 8
b) Az athéniek nevelése 9
4. §. A görögök neveléstani irodalma. Platón 10
5. §. Folytatás. Aristoteles 13
Második szakasz. A római nevelés története
6. §. Általános ismertetés 15
7. §. Nevelés a köztársaság korában 16
8. §. Nevelés a császárság korában 20
9. §. Pedagógiai elmélet. Cato, Varró, Cicero, Quintilián 21
A középkori nevelés.
Első szakasz. A középkori keresztyén iskolák s azok szelleme.
10. §. A keresztyén iskolák keletkezése 26
11. §. A középkori keresztyén iskolák 28
1. Kolostori iskolák 29
2. Székesegyházi v. káptalani és alapítványi iskolák 31
3. Leánynevelés 35
4. Városi iskolák 35
5. A lovagok iskolái 38
6. Egyetemek 39
12. §. A tudományosság és a nevelés szelleme az egyetemeken és a többi középkori iskolákban 42
Második szakasz. A magyar oktatásügy a középkorban.
13. §. Általános áttekintés 44
14. §. Különféle oktatásügyi intézmények 45
a) Falusi iskolák és a népoktatás egyéb intézményei 45
b) Városi iskolák 47
c) Székesegyházi vagy káptalani iskolák 48
d) Kolostori iskolák 49
e) Leánynevelés 49
f) Felsőbb iskolák 49
g) Egyetemek 51
h) Külföldi iskolázás 52
Az újkori nevelés.
I. FEJEZET.
Első szakasz. A reformáció hatása a nevelésre.
15. §. Általános áttekintés
16. §. A reformáció pedagógusai 54
a) Luther Márton mint pedagógus 54
b) Melanchton Fülöp 56
c) Sturm János és társai. Trotzendorf, Neander 58
17. §. Katholikus iskolák a reformáció korában 61
a) Általános áttekintés, Calasanza 61
b) A jezsuiták iskolái 63
Második szakasz. A magyar nevelésügy a reformáció korában.
18. §. A protestánsoknál 67
a) Az első magyar reformátorok nevelésügyi működése. Dévay, Erdősi, Stöckel, Honter 67
b) Az elemi iskolák 69
c) Középiskolák 73
d) Felsőbb iskolák 74
19. §. A katholikusoknál 78
a) Általános áttekintés 78
b) Elemi iskolák 79
c) Gimnáziumok és akadémiák 79
20. §. A főúri nevelés és a külföldi iskolák látogatása 83
II. FEJEZET.
A realizmus kora.
Első szakasz. A reális irány kifejlődése.
21. §. Általános jellemzés 84
22. §. A reális irány megteremtői 85
a) Montaigne 85
b) Bacon 88
c) Descartes 89
d) Locke 90
e) Ratich János Farkas 96
f) Comenius 98
Második szakasz. Vallási irányzatok a nevelésben.
23. §. A Port-Royal iskolái. Feneion 108
24. §. A realizmus Angliában (deizmus). De Foe Dániel 110
25. §. A pietizmus hatása a német iskolák fejlődésére. Francke 112
Harmadik szakasz. A realizmus követői hazánkban.
26. §. Comenius Magyarországon 115
27. §. Keresztury Pál 116
28. §. Apáczai Cseri János 118
29. §. Szőnyi Nagy István 120
30. §. Jászberényi P. Pál 120
31. §. Ladivér Ilyés 121
Negyedik szakasz. A felvilágosodás szellemének hatása a nevelésben.
32. §. Rousseau János Jakab 123
33. §. Az „Emil" és rendszere 127
34. §. Rousseau elvei és azok értéke 138
35. §. A filantropinizmus 141
a) Általános ismertetés 141
b) Basedow János Bernát élete és működése 142
c) Salzmaim és Campe 145
III. FEJEZET.
Állami iskolaszervezések.
Első szakasz. Ausztria és Poroszország intézkedései.
36. §. Ausztria 146
37. §. Poroszország 149
Második szakasz. A magyar közoktatásügy a XVIII. században.
38. §. Általános áttekintés 150
39. §. A Ratio educations - 155
40. §. A XVIII. századbeli magyar iskolák 165
a) Az elemi iskolák 165
b) A tanítóképzés 166
c) Középiskolák. Felsőbb iskolák. Egyetemek 167
41. §. A neveléstani irodalom 170
IV. FEJEZET.
A nevelésügy fejlődése a XIX. században.
Első szakasz. A tudományos neveléstan megalapítói.
42. §. Pestalozzi János Henrik 174
43. §. Herbart Frigyes János 183
44. §. Diesterweg 188
Második szakasz. Különféle népnevelési intézetek keletkezése a XIX. században.
45. §. Németországon 191
46. §. Angolországban 193
47. §. Franciaországban 196
Harmadik szakasz. Magyarország közoktatásügye a XIX. század első félében.
48. §. Általános áttekintés 196
49. §. A II. Ratio educationis 198
50. §. Pestalozzi magyar követői 200
51. §. Nevelési irodalmunk 203
52. §. Nevelési iróink 206
Negyedik szakasz. A magyar oktatásügy legújabb fejlődése.
53. §. A népiskolák 208
54. §. A közép- és felső-iskolák 213
55. §. Az emberbaráti intézetek 214
56. §. Nevelési irodalmunk 1850-től 218
57. §. A neveléstörténeti irodalom könyvészete 221

Dr. Kiss Áron

Dr. Kiss Áron műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kiss Áron könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem