A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nevelés- és oktatás-történet kézikönyve

Különös tekintettel a magyar nevelés és oktatás történetére

Szerző
Budapest
Kiadó: Dobrowsky és Franke
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 197 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Hatodik kiadás. Nyomatott Neuwald Illés könyvnyomdájában, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A neveléstörténet föladata, a mennyire az emberi tudás korlátozottsága megengedi, kiemelni azon népeket, melyek a nevelés körében említésre méltó dolgokat tettek; elmondani, micsoda viszontagságok... Tovább

Előszó

A neveléstörténet föladata, a mennyire az emberi tudás korlátozottsága megengedi, kiemelni azon népeket, melyek a nevelés körében említésre méltó dolgokat tettek; elmondani, micsoda viszontagságok folytán fejlődött ki az emberiség keblében a mai nevelés és oktatás, s kimutatni, mint alakúit meg a közvetlen gyakorlatból lassanként a tudományos elmélet, s mint hatott e kettő: elmélet és gyakorlat folytonosan egymásra.
A neveléstörténet tanúlásának a haszna pedig abban áll, hogy a tanítót szeretettel és lelkesedéssel fogja eltölteni hivatása iránt, melyet, mióta az emberiség öntudatára jutott, mindig a legnagyobb szellemek tartottak érdemesnek arra, hogy vele foglalkozzanak. De míg egyrészről a tanítót hivatása fontosságára emlékezteti, másfelől fölmutatja előtte annak nehézségeit is. Elmondja mennyi féltékenységgel, mily sok emberi gyöngeséggel és szűkeszüséggel kénytelen a legjobb eszme is megküzdeni; elmondja, mily önfeláldozást, mennyi akaraterőt, tudományt, buzgalmat s kitartást kíván a tanítói pálya, de tanúsítja azt is, hogy a becsületes, kitartó törekvés előbb vagy később megtermi a maga gyümölcsét. A neveléstörténet, mint az emberi művelődés-történet egyik ága, az életnek is tanítómestere, megtanít -arra, mit kerüljünk, mihez ragaszkodjunk, mire törekedjünk. Int, hogy ne állapodjunk meg makacsúl a réginél, ne küzdjünk a kor szelleme ellen, de vakon se hódoljunk annak. Ez tanít meg, hogy semmiféle felekezet vagy mester szavára önállótlanúl ne esküdjünk, s haszontalan kísérletekbe ne bonyolódjunk, másfelől azonban az újításokat se vessük meg, csak azért, mert újítások. Szóval a neveléstörténetnek kellene bennünket oda emelni, hogy önállóan átélni s a jónak találtakat bátorsággal követni, s az üres ámításokat fölismerni s elvetni megtanúljuk. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
Irodalom 4
I. A görög nevelés.
1. §. A görög nevelés és a görög képzőeszközök 5
2. §. A spártaiak 6
3. §. Athenae - - 8
4. §. Sokrates 10
5. §. Plató és Aristoteles. Összefoglalás 12
II. A római nevelés.
6. §. A rómaiak nevelésügye 15
7. §. Római paedagogiai írók 18
III. Az izraeliták nevelésügye.
8. §. Az izraeliták nevelése 19
IV. A keresztyén nevelés a reformatio előtt.
Az idegen népeknél.
9. §. Az első keresztyén iskolák 21
10. §. A nyugati egyház első tanintézetei 24
11. §. A lovagrend, a polgárság és a tudósok 26
Magyarországon.
12. §. Az oktatásügy általában 31
13. §. Az elemi és középiskolák. Egyetemek 32
14. §. Külföldi iskolázás 36
V. A reformatió és a jezsuiták hatása a nevelésre. A realismus.
Az idegen népeknél.
16. §. A reformátorok mint paedagogok 38
16. §. Trotzendorf. Sturm. Neander 41
17. §. A katholikus népiskola. Calasanza 43
18. §. A jezsuiták s a kath. felsőbb iskolaügy 45
19. §. Montaigne 47
20. §. Bacon. Locke 48
21. §. Ratich és Comenius 51
22. §. A Port-Royal iskolái. Feneion 56
23. § A pietismus. Francke 58
Magyarországon.
24. §. A reformáczió befolyása a hazai isk. ügyre s a reformátorok mint paedagogok 60
26. §. A protestáns elemi iskolák 63
26. §. A prot. közép- és felső-iskolák 66
27. §. A kath. iskolaügy története általában 72
28. §. A kath. elemi iskolák 73
29. §. A kath. gymnasiumok és akadémiák 74
30. §. A kath. gymnasiumok és akadémiák szervezete 76
31. §. A főúri nevelés és a külföldi iskolázás 77
32. §. Comenius nálunk. Keresztury Pál. Apáczai. Szőnyi Nagy István. Jászberényi. Ladivér Illés 79
VI. Folytatás. A realismus hatása a nevelésre.
Az idegen népéknél.
33. §. A realismus Angliában. De Foe 88
34. §. A realismus Francziaországban. Rousseau 88
35. §. A philantropinismus. Basedow. Salzmann. Campe 96
36. §. Németország elemi- és polgári iskolái. Felbiger. Rochow 99
37. §. A humanismus s a felsőbb iskolaügy 103
Magyarországon.
38. §. A magyar közoktatásügy a XVIII-ik században 106
39. §. Az elemi isk. tanügy. A Ratio 110
40. §. A tanítóképzés 113
41. §. A gymnasiumi s a felsőbb iskolai tanügy 115
42. §. A nevelésügyi irodalom 120
43. §. A tankönyvek és a tankönyvírók 125
VII. A nevelés a jelen században.
A németéknél.
44. §. Pestalozzi 131
45. §. Herbart 136
46. §. Diesterweg 140
47. §. Különféle iskolák Németországon 141
A francsidknál és as angoloknál.
48. §. Az angol népoktatásügy 144
49. §. Francziaország tanügye 149
Magyarországon. A század első félében
50. §. A közoktatásügy általában 151
51. §. A népoktatási intézetek 155
52. §. A közép- és felső-iskolák 159
53. §. A magyar Pestalozziánusok 161
54. §. Nevelési irodalmunk 163
55. §. Folytatás. Nevelési íróink 165
A jelenkorban.
56. §. A népnevelés jelene Magyarországon 167
57. §. Az 1868. 38. t. cz. s a népoktatási intézetek 172
58. §. A népiskolai tanítás módja és irodalma 178
59. §. A közép- és felső-iskolák 183
60. §. Az emberbaráti intézetek 184
61. §. Kisdedóvó intézetek. Gyermekkertek. Az 1891. XV. t. cz. 187
62. §. Nevelési irodalmunk 1850-től napjainkig 191

Dr. Kiss Áron

Dr. Kiss Áron műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kiss Áron könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem