1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nevelés- és oktatás-történet kézikönyve

Különös tekintettel a magyar nevelés és oktatás történetére

Szerző
Budapest
Kiadó: Dobrowsky és Franke
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 280 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Plüss könyvkötői kötésben.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nevelés és neveléstörténet fogalma

A gyermek, mikor a világba lép, oly gyámoltalan, s annyira nem tud magán segíteni, hogy, ha teljesen magára hagyatnék, el kellene vesznie. Csak a felnőttek... Tovább

Előszó

A nevelés és neveléstörténet fogalma

A gyermek, mikor a világba lép, oly gyámoltalan, s annyira nem tud magán segíteni, hogy, ha teljesen magára hagyatnék, el kellene vesznie. Csak a felnőttek őrködése és ápolása teszi lehetővé testi kifejlődését, s csak a felnőttek szándékos segélye által sajátíthatja el lassanként a megélhetése végett szükséges műveltséget. S a felnőttek bármily czélszerű segítsége mellett is mily hosszú az út, melyen keresztűl a gyermek emberré lesz! A testi kifejlődésre két évtizednél is több kell, s a mi a szellemi fejlődést illeti, az élet fele eltelik, mig a lélek korának műveltségi színvonalára emelkedhetik.
Egyik emberöltő a másiknak könnyíti meg a fejlődés útját, s bizonyára ez a legnagyobb szolgálat, a melyet a nemzedékek egymásnak tehetnek. Tapasztalataik, tanulságuk összes kincsét hagyják a felnőttek a maradékra, hogy így saját képükre alakítsák, és saját eszményeik után való törekvésre indítsák ivadékaikat. A felnőttek ily czélú szándékos és őntudatos működése az, a mit nevelésnek nevezünk.
A nevelői működésben különösen három tényezőt kell tekintetbe vennünk, t. i. 1. az emberrel veleszületett s bizonyos törvények szerint működő erőket vagy tehetségeket; 2. az embert körűlvevő s élte föltételeit nyújtó természetet; 3. a felnőttek tervszerű, képző hatását, vagyis a tulajdonképeni nevelést. Minthogy pedig a nevelés az embert egész mivoltában, tehát úgy testére, mint lelki (érző, ismerő, akaró) erőire nézve veszi figyelembe: ennélfogva a nevelésnek is öt különböző mozzanata lesz, t. i. testi, értelmi, érzelmi, erkölcsi, s az utóbbi három mozzanat egyesűléséből kifejlő vallásos. Vissza

Tartalom

Bevezetés
A nevelés és a neveléstörténet fogalma. Irodalom3
Krisztus előtt. A nemzeti nevelés kora
A keleti népek nevelése
Sina és Japán iskolügye7
India, Persia és Egyiptom9
Az ókor classicus népei
Hellas. Az egyediség aestheticai nevelése
A görögök és a görög nevelés12
A spártaiak14
Athenae16
Sokrates18
Plato és Aristoteles. Összefoglalás19
Róma. Az egyediség gyakorlati nevelése
A rómaiak nevelésügye22
Római pädagogiai irók26
Az izraeliták
Izrael. Az egyediség vallásos családi nevelése
Az izraeliták nevelése27
A Krisztus előtti nevelés összefoglalása29
Krisztus után. A humanus nevelés kora
A keresztyénség s az első keresztyén iskolák31
A reformáczió előtt
A nevelés az egyház föltétlen hatalma alatt, s a fölszabadulási kisérletek
Az idegen népeknél
A keleti egyház nevelésügye34
Az arabok. Abubacer35
A nyugati egyház első tanintézetei36
Nagy Károly és Nagy Alfréd39
A nevelésnek az egyház hatalma alól való kiszabadítására irányzott kísérletek. A lovagrend, a polgárság és a tudósok41
Magyarországon
Átalános viszonyok45
Az oktatásügy átalában47
Az elemi és közép-iskolák. Egyetemek48
Városi iskolák. Zsidók, ismaeliták. Külföldi iskolázás52
Összefoglalás54
A reformáczió után
A reformáczió s a reformátorok mint paedagogok55
A szigorú egyházi nevelés s az ez által felköltött visszahatás
Az idegen népeknél
A reformáczió első gyümölcsei. Trotzendorf. Sturm. Neander59
A népiskola kezdete a prot. Németországban62
A kath. népiskola. Calasanza65
A jezsuiták s a kath. felsőbb iskolaügy67
Kath. realisticus és bölcseleti törekvések az elvont egyházi nevelés ellen. Ramus. Montaigne. Des Cartes68
Az angol prot. realisticus és bölcseleti törekvések az elvont egyházi nevelés elln. Bacon. Locke70
A német prot. realisticus és bölcseleti törekvések az elvont egyházi nevelés ellen. Ratich Farks. Comenius73
A kath. egyház kebelében keletkezett ellenzék az elvont egyházi nevelés ellen. A jansenisták. Fenelon78
A prot. egyház kebelében keletkezett ellenzék az elvont egyházi nevelés ellen. A pietisták. Francke. A puritánok. Milton80
Összefoglalás83
Magyarországon
A reformácziótól a szatmári békéig eső korszak általános jellemzése84
A reformáczió befolyása a hazai isk. ügyre s a reformátorok mint paedagogok86
A protestáns elemi iskolák89
A prot. közép- és felső iskolák92
A kath. iskolaügy története általában97
A kath. elemi iskolák98
A kath. gymnasiumok és akadémiák99
A kath. gymnasiumok és akadémiák szervezete101
A főúri nevelés és a külföldi iskolázás103
A magyar realisticus és bölcseleti visszahatás az elvont eghyázi nevelés ellen. Comenius nálunk. Keresztury Pál. Apáczai. Szőnyi Nagy István. Jászberényi. Ladivér Ilyés104
Összefoglalás111
Az elvont human nevelés a fölvilágosodás kroszakában
Az idegen népeknél
A realismus Angliában. De Foe112
A realismus Francziaországban. Rousseau113
A philantropinismus. Basedow. Salzman. Campe121
A katholikus és protestáns Németország elemi és polgári iskolái. Felbiger. Kindermann. Rochow125
Folytatás. Tanítóképezdék. Különféle oktatási módszerek. Tanítói állás129
A humanismus s a felsőbb iskolaügy132
Összefoglalás134
Magyarországon
A magyar közoktatásügy átalában135
Az elemi iskolai tanügy. A Ratio139
Folytatás. A protestánsok szervezetei142
A tanítóképzés146
A gymnasiumi s a felsőbb iskolai tanügy147
A nevelésügyi irodalom152
A tankönyvek és a tankönyvírók157
Összefoglalás164
A keresztyén human nevelés kora
A németeknél
Pestalozzi165
A német népiskola a XIX-ik században169
A közép és felsőbb iskolák176
Az újabb német paedagogok. Richter, Dursch és Palmer176
Herbart. Beneke177
Niemeyer. Schwarz. Seiler. Overberg. Dinter. Stephani s mások182
A Pestalozzi iskola. (Harnisch. Scholz. Lüben. Diesterweg. Gräfe. Schmidt K.)185
Különféle iskolák Németországon189
Összefoglalás192
A többi idegen népeknél
Az angol népoktatásügy. Bell és lancaster192
Franciaország tanügye197
Az északamerikai iskolázás199
Összefoglalás200
Magyarországon. A század első felében
A közoktatásügy átalában200
A népoktatási intézetek204
A közép és felső iskolák208
A magyar Pestalozziánusok211
Nevelési irodalmunk213
Folytatás. Nevelési iróink217
A jelenkorban
A népnevelés jelene Magyarországon223
Az 1868. 38. t. cz. s a népoktatási intézetek228
A népiskola tanítás módja és irodalma234
A közép és felső iskolák238
Az emberbaráti intézetek240
Kisdedóvó intézetek. Gyermekkertek244
Nevelési irodalmunk 1850-től napjainkig245
Gönczy Pál256
Nevelési iróink életrajzi adatai260
Oktatásügyünk statisztikája270
Összefoglalás273
A Krisztus utáni kor nevelés-történetének átnézete274

Dr. Kiss Áron

Dr. Kiss Áron műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kiss Áron könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem