Bevezetés | 7 |
A nevelés szerepe a társadalom és az egyén életében - a nevelés értelmezése | 9 |
A nevelés mint értékközvetítő tevékenység | 11 |
Érték és nevelési érték | 11 |
A konstruktív életvezetés mint nevelési érték | 12 |
A konstruktív életvezetés megalapozása a nevelési folyamatban | 14 |
A konstruktív életvezetés megalapozása magatartásformálással | 14 |
A konstruktív magatartás- és tevékenységrepertoár jellemzői | 15 |
A konstruktív életvezetés személyiségbeli feltételei | 25 |
A neveléselmélet mint a konstruktív életvezetés megalapozásának tudománya | 35 |
A nevelés folyamata | 37 |
A nevelési folyamat mint tevékenységszervezési folyamat | 39 |
A tevékenység mint a nevelési folyamat alapja | 39 |
A tevékenység szabályozó tényezői és nevelési folyamatban - nevelési tényezők, nevelő hatások és nevelési módszerek | 42 |
A nevelési folyamat strukturális sajátosságai | 47 |
A nevelési folyamat szerkezete | 47 |
A nevelési célok megjelenése a nevelés folyamatában | 49 |
A konstruktív életvezetés személyiségbeli alapjainak fejlesztése a nevelési folyamatban | 55 |
A jellem fejlesztése és fejlődése a nevelés folyamatában | 57 |
A jellem mint erkölcsi és motivációs természetű személyiségkomponens | 57 |
A jellem tartalmi és strukturális sajátosságainak alakulása a nevelési folyamatban | 61 |
A jellem fejlődését meghatározó tényezők | 65 |
Az életkor, a biológiai érés szerepe a jellem fejlődésében | 65 |
Az értelmi tényezők szerepe a jellem fejlődésében | 66 |
A környezeti tényezők szerepe a jellem fejlődésében | 68 |
Az önfejlesztő aktivitás szükségleteinek kialakítása a nevelési folyamatban | 71 |
Az intellektuális-művelődési szükségletek kifejlesztésének feltételei | 73 |
Az esztétikai szükségletek kialakításának feltételrendszere | 77 |
Az egészséges életmód szükségleteinek megerősítését elősegítő feltételek | 80 |
A nevelés hatásrendszere és módszerei | 83 |
A közvetlen (direkt) nevelő hatások forrásai | 85 |
A közvetlen (direkt) nevelő hatások szerepe a nevelési folyamatban | 85 |
A felnőtt tekintélyi személyek nevelő hatásának sajátosságai | 87 |
A közvetlen (direkt) nevelési módszerek funkciója és rendszere | 88 |
A közvetlen nevelési módszerek szerepe a nevelő hatások irányításában | 88 |
A közvetlen (direkt) nevelési módszerek funkcionális rendszere | 89 |
A közvetlen (direkt) nevelési módszerek | 90 |
A közvetlen nevelési módszerek alkalmazási szabályai | 91 |
A közvetett (indirekt) nevelő hatások forrásai | 104 |
A közvetett nevelési hatásrendszer szerepe a nevelési folyamatban | 104 |
A közösség tevékenységrendszere mint a közvetett nevelő hatások fő forrása | 107 |
A kortársi interakciók rendszere mint a közvetett nevelő hatások forrása | 111 |
A közvetett nevelési hatásrendszer irányításának elvei és módszerei | 114 |
A közösségi tevékenység nevelő hatású megszervezésének feltételei | 115 |
A kortársi interakciók irányításának feltételei | 121 |
A közvetett (indirekt) nevelési módszerek funkciója és rendszere | 122 |
A közvetett nevelési módszerek szerepe a nevelő hatások irányításában | 122 |
A közvetett (indirekt) nevelési módszerek funkcionális rendszere | 125 |
A közvetett (indirekt) nevelési módszerek alkalmazási szabályai | 126 |
A nevelés elméletének és gyakorlatának fejlődési tendenciái a XX. században | 149 |
A nevelési koncepciók hatékonyságának mutatói | 152 |
A nevelési célok alakulása a XX. században | 153 |
Nevelési céltípusok | 154 |
A személyiségértelmezés változásai a XX. századi nevelési irányzatokban | 155 |
A nevelési folyamat értelmezésének XX. századi változatai | 158 |
Hatásszervezési alternatívák a XX. századi nevelés elméletében és gyakorlatában | 163 |
A nevelésmetodikai koncepciók fejlődése a XX. században | 165 |
A nevelés elméletének és gyakorlatának fejlődési perspektívái | 167 |
Jegyzetek | 169 |