1.062.332

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nevelés alanyi feltételei

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Telosz Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 174 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-8458-20-8
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

„Az antropológia korában élünk. Az emberről szóló átfogó tudomány megalkotása jelen korunk szellemi törekvésének egyik fő célja" - írta Pannenberg Mi az ember? című híres művében. A legkülönbözőbb tudományágak egyesültek e cél érdekében; a biológia, a pszichológia, a filozófia, a jog, a szociológia, a teológia. Az emberről szóló tudományoknak - amelyek összefoglaló néven antropológiának (görögül anthróposz = ember + logosz = tan) nevezhetők - a középpontjában a képességeit a történelmi folyamatban kibontakoztató, szabad, tudatos lény, a társadalomban élő ember áll. Schaffhauser Franz - a nemzetközileg elismert, s főleg német nyelvterületen sikeres tudós-szerző - hiánypótló alapműve az emberről szóló integrációs tudományi törekvéseket mutatja be. A nevelésfilozófia, a pedagógiai és filozófiai antropológia, a neveléselmélet és a pszichoterápia elméletében és gyakorlatában otthonosan mozgó szakember az értelmes életre való nevelés, az ember személyiséggé válásának, az emberi lét... Tovább

Fülszöveg

„Az antropológia korában élünk. Az emberről szóló átfogó tudomány megalkotása jelen korunk szellemi törekvésének egyik fő célja" - írta Pannenberg Mi az ember? című híres művében. A legkülönbözőbb tudományágak egyesültek e cél érdekében; a biológia, a pszichológia, a filozófia, a jog, a szociológia, a teológia. Az emberről szóló tudományoknak - amelyek összefoglaló néven antropológiának (görögül anthróposz = ember + logosz = tan) nevezhetők - a középpontjában a képességeit a történelmi folyamatban kibontakoztató, szabad, tudatos lény, a társadalomban élő ember áll. Schaffhauser Franz - a nemzetközileg elismert, s főleg német nyelvterületen sikeres tudós-szerző - hiánypótló alapműve az emberről szóló integrációs tudományi törekvéseket mutatja be. A nevelésfilozófia, a pedagógiai és filozófiai antropológia, a neveléselmélet és a pszichoterápia elméletében és gyakorlatában otthonosan mozgó szakember az értelmes életre való nevelés, az ember személyiséggé válásának, az emberi lét értelmének és céljának problematikájára keresi a választ gazdag filozófiai, pedagógiai és antropológiai tradícióra támaszkodva. Az értékteremtés és értékközvetítés nevelési folyamatban betöltött szerepének ismerete a nevelő és a nevelt számára egyaránt fontos. Élete bizonyos szakaszában - sőt valószínűleg egész életében - minden ember mindkét szerepet betölti. Vissza

Tartalom

Előszó 5
1. Bevezetés 7
1.1. Elvi-módszertani meggondolások 7
1.2. A pedagógia nyelve 10
1.3. A remény elve és felelőssége 11
1.4. A fejlődésprobléma. Az ember lényegi konstitúciója és a nevelés 13
2. Az általános antropológia mint a pedagógia alapvetése 17
2.1. A hagyományos kérdésfelvetés: a léttől a legyenhez. Az emberkép problémája 17
2.1.1. Antropológiai kezdemények a klasszikus polgári pedagógiában 22
2.1.2. A perszonális pedagógia antropológiai kiindulópontja 25
2.2. Az antropológiai törekvések rendszerezése a pedagógián belül 29
2.2.1. Perszonális kezdeményezések - Az ember mint személy 31
2.2.2. Fenomenológiai kezdeményezések - Az ember „nyitott kérdés" 34
2.2.3. Társadalomorientált kezdeményezések - Az ember, aki a társadalomra vonatkoztatva konstituálja magát 38
2.2.4. Integrációs tudományi törekvések. Az ember - a tudományos tételrendszerek spektrumában 41
3. A pedagógiai antropológia mint a pedagógia integrációs, alapozó és legitimációs diszciplínája 45
3.1. Az antropológia szisztematikus betagolása a képzéselméletbe - a „pedagógiai embertan" 47
3.2. A perszonális indíttatású és a fenomenológiai-szellemtudományi alapvetés sajátos szimbiózisa és kombinációi 55
3.2.1. A személy mint a nevelés antropológiai vonatkoztatási instanciája 55
3.2.1.1. A perszonális modern körülírása 55
3.2.1.2. A perszonalitás egységes fogalma és jelentősége 64
3.2.2. Fenomenológiai és perszonális mozzanatok a szellemtudományi pedagógia alapvetésében 65
3.2.3. A perszonális - más emberinterpretációk függvényében 68
3.2.3.1. Az összevetés ismérvei 68
3.2.3.2. A perszonális mint abszolút és relatív lét 69
3.3. A társadalomtudományi kritika és a tudományelmélet pedagógiai konnotációi. Az antropológiai alap és a „neveléstudomány" 75
3.4. A pedagógiai antropológia és a pedagógiai gyakorlat 82
4. A nevelés alanya 87
4.1. A racionalitás és a moralitás szerepe a nevelés alanyának értelmezésében: az ember - általános vagy különös? 87
4.2. A szubjektum pozíciójának változása 94
4.3. Identitás - a nevelés antropológiája az általános és különös identitás viszonylatában 98
4.3.1. A személyes identitás mint nevelési-képzési cél 98
4.3.2. Az identitás mint „az individuumot és a személyt helyettesítő formula" 104
4.4. Identitás és képzés 116
4.5. Identitás helyett erkölcsiség 125
4.5.1. A polgári és a késő polgári erkölcsiség különbsége 125
4.5.2. A különös erkölcsiség mint a személy konstitúciója 128
5. Az értelmes életre nevelés a neveléstudományi önreflexióban 131
5.1. A perszonális alapozású nevelési felfogások optimizmusa. Az értelmes életre nevelés esélyei 131
5.2. Az antropológiai alapozást mellőző pedagógiai felfogások a nevelési perspektíva alakulásáról 136
5.3. Iskolapedagógia és nevelési perspektíva 139
5.4. A neveléstudományi reflexió az optimista perspektívákról 141
Összefoglalás 146
Jegyzetek 150

Schaffhauser Franz

Schaffhauser Franz műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Schaffhauser Franz könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem