Előszó | 9 |
A bölcsőig és a bölcsőben | |
Az apasághoz való jog | |
A véletlenség és ötletszerűség a házasodásban | |
Az anya hibás testi és lelki higiéniája a várandóság idején | |
Ennek hatása a gyermekre | |
A szülők első teendői | |
Tudatlanságuk | |
A helyettesek | |
A bábugyermekek | |
A felelősség | |
A bajok orvoslása | 19 |
A gyermek testi nevelése | |
Emmerson vésleménye | |
A szülők gondatlansága és tudatlansága a gyermekek testi nevelését illetőleg | |
A táplálásról: tévedések és balvélemények annak a tápláléknak a mennyiségéről és minőségéről, amelyre a gyermekeknek szükségük van | |
A ruházatról | |
A szellőztetésről: fontossága a lakószobákban | |
Séták a szabad levegőn | |
Lélegző gyakorlatok | |
A bőr lélegzéséről, a vízről és a szappanról | |
A testgyakorlatról | |
Hogyan fogják fel általában | |
Elhanyagolásának a veszedelme | |
A szülők önzésével és gyöngeségével kapcsolatos új hibák | |
Miért engedjük, hogy gyermekeink dohányozzanak? | |
A kellő felvilágosítás szükségessége | |
A háziorvosról | 34 |
A tűzhelynél: példák és tanulságok | |
A gyermek első benyomásainak a hatása | |
Utánzó hajlandósága | |
Amit szívesen utánoz | |
A családi élet | |
Hibák, amelyeket támogat: a kacérkodás és a hiúság | |
Az önhittség: szalonkomédia | |
Beszélgetések lámpavilágnál | |
A féltékenység és a gonoszság | |
A szülők civakodásai | |
A könyvek | |
A cselédek | 53 |
A hazugság | |
Hazugságok a gyermekkel szemben; szóbeli hazugságok: hazugságok a magatartásban és a gesztusokban | |
A gyermekek előtt elkövetett rájuk vonatkozó hazugságok | |
Hazugságok, amelyeket maguk közt és amelyeket idegenekkel szemben követnek el a szülők | |
A gyermekekre ráparancsolt hazugságok | |
Azok a feltételek, amelyek előmozdítják ezt a nevelést | |
Különböző hatásai a jó és a rossz lelkületekre | |
Megengedett hazugságok | |
Hogyan viselkedjenek a szülők | 67 |
A fegyelem | |
A fegyelem hiánya | |
Ennek okai | |
A szülők nem látják gyermekeiknek a hibáit | |
Ennek okai: a szeretet, a hiúság, a szabad akaratra vonatkozó elfogultságok | |
Ha látják a hibákat, nem akarják ostorozni, akár, mert nincs hozzá bátorságuk, akár ügyetlen számításból, akár mert attól tartanak, hogy elvesztik gyermekeik szeretetét | |
Ha akarják is, nem tudják, mert sem az emberi lélek általános törvényeihez, sem gyermekeik sajátos jelleméhez nem tudnak alkalmazkodni | |
Bizonyítékok | |
A tapintat a nevelésben | |
Amit a szülők a gyermekektől tanulnak | 83 |
A titkos fejezet | |
A titkos fejezet a családban, az iskolában | |
Miért titkos ez a fejezet? | |
Az egész kicsinyeknél szükséges erkölcsi és fizikai profilaxis | |
Annak a veszedelme a gyermekekre, hogy nincsenek felvilágosítva a kellő pillanatban | |
A könyvek és a pajtások | |
Mikor kell őket felvilágosítani? | |
Ki világosítsa fel őket? | |
A szülők | |
A pajtások | |
Az orvos | |
Hogyan világosítsuk fel őket? | |
A szemérmetesség veszedelmei | |
Mit akarnak a mai gyermekek? | |
A tisztán tudományos felvilágosítás veszedelmei | 100 |
A szülők, a gyermekek és a tanítók | |
A középiskola megválasztása | |
Az internátus, az externátus | |
A szülők és gyermekek viszonya a középiskolai esztendők alatt: milyennek kell annak lennie; és milyen | |
Az összműködés szükségessége a szülők és a tanítók között | |
Bizonyos szülők rosszakarata: ennek okai | |
Szülők, akiknek a közreműködése ügyetlen | |
Milyennek kellene lennie ennek a közreműködésnek? | 123 |
A szellemi nevelésről | |
A szellemi nevelés fontossága | |
Nehézségei | |
Régi felfogások; ma uralkodó felfogások | |
Hogyan valósul meg ez a felfogás a családban | |
Veszedelmei a gyermekekre és a szülőkre nézve | |
Nevelés és tanítás | |
Az értelem nevelése több, mint a tanítás | |
Kötelességek, amelyek belőle származnak | 142 |
A szellemi nevelésről (Folytatás) | |
Az öntudatlan nevelésről | |
Az első benyomdások és az első ismeretek fontossága | |
Mit mond Gounod? | |
Az első asszociációk és az első szokások fontossága | |
A tudatos nevelésről | |
1. szabály (Arisztotelész): a gyermek szoktatása az önálló gondolkozásra | |
2. szabály: érdeklődésének a fölkeltése ösztönszerű reakcióknak az előidézésével (William James) | |
Kellő feltételek annak az elérésére, hogy: megismerjék képességeit; az eszközök változtatása olyan mértékben, amint a gondolkozása kifejlődik | |
Azok a veszedelmek, amelyeket minden mai módszer jelent | |
Dickens, Fouillée, Georges Sand véleménye | |
3. szabály: a meglevő jó szokások biztosítása folytonos gyakorlattal | |
4. szabály: minden tanulmány arányos felhasználása nevelő értéke szerint | |
A tudomány és az irodalom | |
A szülők kiváltságos szerepe | |
5. szabály: adjunk a gyermeknek olyan nevelést, amely ne járuljon hozzá ahhoz, hogy később társadalmi osztályából lecsússzék | 155 |
Az akarat nevelése | |
Ez a nevelés elválaszthatatlan többi képességünknek a nevelésétől | |
Az akarat fontossága az életben | |
Az önuralom és az önirányítás | |
Az akarat, a magamegtartóztatás és az ösztönző erő | |
Két régi szokás | |
Hogyan jellemzik ezek akaratunknak a nevelését | |
A játékok, akaratiskola Franciaországban és Angliában | |
A kockázattól való félelem a mindennapi életben | |
G. Le Bon leírása | |
A fejlődés néhány tünete | |
Hogyan gyöngítheti a tanulságos szabadság az akaratot, s hogyan erősítheti meg a kemény fegyelem | 171 |
Az akarat nevelése (Folytatás) | |
Az akarat különböző természete az egyének szerint | |
Követendő főszabályok: erősítsük a szervezetet, hogy erősítsük az akaratot | |
Tűzzünk ki mindig az akaratnak valami határozott célt | |
Franklin módszere | |
A gyermek értse meg és szeresse a célt, amelyet kitűznek neki | |
Bízzék erőfeszítéseinek a sikerében | |
E feltételek megvalósításának eszközei: a cselekvésre való késztetés | |
Az igyekezet tehetségének élénk fenntartása | |
A szoktatás fontossága | |
Az érzésre való hivatkozás | |
Az akarat társadalmi és egyéni támasztékai | |
Az akarat ellenségei: belső és külső ellenségek | |
Leküzdésüknek az eszközei | 184 |
A vallásos nevelésről | |
Ellentét a szülők hite és ama vallás között, amelyre gyermekeiket taníttatják | |
Vallásos szülők, akik kapcsolatban maradnak a szertartással, amelyet maguk nem gyakorolnak már, de gyermekeikkel elvégeztetik | |
Eltérő vallásos meggyőződésű szülők | |
Az ebből származó nehézségek | |
Vallásellenes szülők | |
Akik más és más fontosságot tulajdonítanak a leányok, illetőleg a fiúk vallásos nevelésének | |
Eljárásuk logikája és erkölcstelensége | |
Vallástalan szülők | |
A színház és az élet | |
Pierre Leroux véleménye | 203 |
A vallásos nevelésről (Folytatás) | |
Szülők, akik gyermekeiket a maguk hitében neveltetik | |
Vallástalan szülők | |
Annak a szüksége, hogy a dogmatikus oktatást történelmi oktatással helyettesítsük | |
E változtatás indokolása | |
Milyenné lesz akkor az erkölcs | |
A genfi szabadgondolkodók társasága | |
Néhány megjegyzés | |
1. a vallásokra általában tett ellenvetésekről | |
2. a gyermekeinknek előadott vallástörténelem célszerűségéről, nehézségéről és hiányosságáról | |
3. a gyermekek szellemi állapotáról és a nekik megfelelő oktatásról | |
Vallásos szülők, akik gyermekeiknek tisztán filozófikus vallásos nevelést adnak | |
Az ő okaik | |
E metódusuk méltatása | |
A vallásfelekezeti nevelés | |
Elkerülendő hibái | |
Türelmetlenség | |
A kis ájtatosságok | |
Verbalizmus és szajkózás | |
Antropomorfizmus és családiasság | 221 |
Túl a középiskolán | |
Az ifjúság | |
Vonzódása az új iránt és gyors fellobbanásai | |
Függetlenségi vágya és ellentmondó kedve | |
Szeretete mindaz iránt, ami fiatal és mozgalmas | |
Az igaz és hamis embertisztelés | |
Az úszás tanításának három módszere: alkalmazásuk | |
A fiatalember családja körében és azon kívül | |
Új környezetének az alakulása | |
A vendéglő és a szálloda | |
A családi panzió | |
A diákfészek | |
A társaságok és a körök; a sportegyesületek; csatlakozás a jótékonyság műveihez | |
A fiatalember budgetje | |
Hogyan gondoskodnak róla a szegény szülők és a gazdag szülők? | |
Elkerülendő oktalanságok | 237 |
Ifjúkori tévedések | |
Pusztuló hagyomány | |
Hogyan tisztelik a nőt az idősebbek és hogyan a gyermekek | |
E változás okai | |
Az anyák gondatlansága; a szülők túlságos bizalmaskodása | |
A környezet káros befolyása | |
Az ifjúságnak ki kell tombolnia magát | |
Az érvek, amelyekkel ezt megokolják | |
Ez érvek értéke tudományos és erkölcsi szempontból | |
A Kreutzer-szonáta | |
Előkelő szeretők és szobaleányok | |
Szent tartozások | |
Nem lehet tréfálni a szerelemmel | 260 |
Utolsó lépcsőfokok | |
A katonai szolgálat: ellentmondások és előítéletek | |
Az ezrednél eltöltött idő üdvös hatása a testi, erkölcsi és szociális feltételei szempontjából | |
Mik ennek a feltételei? | |
Az állás | |
Megszerzésének egyre nagyobb nehézsége | |
Mik a föltételei a jó állásnak? | |
Állami hivatalok | |
Pályázhat-e bárki állami hivatalra, politikai véleményére való tekintet nélkül? | |
Ellenkező vélemények | |
A beajánlások | |
Kíméletlen szerepük; mi ennek az oka? | |
A házasság | |
Miért házasodunk későn? | |
A korai házasság előnyei | |
Az eljegyzésről | |
A pénzházasság és az észházasság | |
A szív és a hozomány | |
Minden áron elkerülendő házasságok | |
Konklúziók | 278 |