Előszó | 5 |
Az összehasonlitó mesekutatás tárgya, célja és módszere | 7 |
A primitiv népköltés két fő ága a mese és a dal | |
Wundt megállapításai | |
A mese és a monda | |
A primitiv népmese jellemző vonásai | |
A mese gyermekessége | |
Főkülönbség a primitiv emberek meseköltése és a kultúrnépek meséi között; kettejük belső összefüggése | |
A mesekutatás közelebbi céljai, von der Leyen célkitűzése | |
A távolabbi célok, néplélektani, kultúrtörténeti és irodalomtörténeti határkérdések megoldása | |
Az összehasonlító mesekutatás módszere: a földrajz-történeti kutatási mód | |
Borenius értekezése a Kalevala keletkezési helyéről | |
Krohn Gyula és Kaarle, Aarne Antti idevágó munkássága | |
Hármas feladat: a mese és mesemotivumok ősi formájának, keletkezési helyének és idejének megállapítása | |
A népmese eredete | 19 |
A különböző népek meséinek nagy hasonlósága | |
Kisérletek e jelenség okának, a mesék eredetének megmagyarázására | |
Grimm testvérek, az árja-elmélet | |
Benfey Tódor, az ind-elmélet | |
Tylor és Lang, az anthropologiai iskola | |
Az eredetről szóló elméletek kritikai méltatása | |
Ujabb elméletek: Katona Lajos, Laistner, Forke | |
A népmese fejlődése | 45 |
A mesék fejlődésének bélyegző jegyei: a fejlődési formák egymásmellettisége, átmeneti formák | |
Wundt elmélete a mese fejlődéséről: mythologiai, tréfás és erkölcsi meseformák | |
Tündérmese | |
Aetiologiai, biologiai mesék | |
A psychoanalytikai kutatási módszer a mesék fejlődésére | |
Általános elvek | |
Példa: a két testvér ó-egyptomi meséje | |
A népmese változásai | 82 |
A népmesék alkotó elemei: mesemotivum, meseformula, mesetypus | |
Ethnologiai mesemotivum: a Polyphemos-mesék | |
A Jephta-motivum | |
Mythologiai mesemotivumok: a Grimm-féle gyüjtemény 92. és 93. számu darabja | |
Kharaktermotivumok: a Rampsinit király kincse | |
Néhány nevezetes mesetypus | |
Csonka motivumok | |
A mesemotivumok kereszteződése | |
A népmese szerkezete | 104 |
Architektonikus elrendezés | |
A hagyomány erős hatása | |
Hármas tagoltság. Három hős, egy feladat | |
Három feladat, egy hős | |
Hármas felosztás, mint az időrend következése | |
A cselekmény párhuzamossága | |
A fő hős ketté oszlása | |
A csonka kezü leány meséje a psychoanalysis megvilágításában | |
Az ó-ind mese | 118 |
Az ind meseköltés jellemző vonásai | |
Ó-ind mesegyűjtemények: a Vétalapancavinsati | |
A Siddhi-Kür | |
A Sinhásanadvátrinsati | |
A Sukasaptati | |
Nahsabi perzsa fordítása, a Túti-Náme | |
Kádiri fordítása | |
A Kathásaritságara | |
A Pancatantra | |
Kalila és Dimna | |
Rozsnyai Dávid műve | |
A Hitópadésa | |
A Hét Bölcs Mester | |
Dzsátakák és ávadánák | |
Az ó-ind mese hatása a nyugati népek meséire | 138 |
Sómadéva és Boccaccio | |
Párhuzamos helyek a Sukasaptati és a Dekamerone között | |
A botcsinálta doktor | |
Ind eredetű népmesék | |
A hálás állatok és hálátlan ember meséje | |
A varázsló és tanítványa | |
A hűtlen feleség meséje | |
A három érzékeny testvér | |
A klasszikus görög-latin mese | 149 |
Mesetöredékek | |
Közmondások | |
Ámor és Psyche meséje | |
A mese tartalma és elemzése | |
Kapcsolatai a népmesével | |
A hellenistikus korból való kis-plasztikai emlékek tanúsága | |
Ó-keresztény reliefek | |
A láthatatlan férj gnostikus elmélete | |
Tamás apostol hymnusai | |
Ó-egyptomi vélemény a fáraók isteni eredetéről | |
Démonok a mai egyptomi néphitben | |
Psyche mythosa | |
A Psyche-mese platóni elemei | |
A mese családfája | |
A magyar népmese | 175 |
A magyar népmese jellemző vonásai: logikus fantázia, szemléletesség, világosság, értelmi fensőség, humor, a cselekmény drámaisága | |
Formális bélyegző vonások: typikus kezdő és záróformák | |
Népmeséink felosztása a mesehősök célja szerint | |
A magyar mese fejlődéstörténetének áttekintése | |
Keresztény hatások | |
A népkönyvek és széphistóriák | |
Újkori irodalmi hatások | |